Min ide för arvsmassans förbättring

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

holoteist

Inläggav holoteist » 31 jan 2014 01:32

Jag har märkt att ju större huvudet/pannan desto högre IQ eller allmän intelligens. Om personer med stora dito därför tilläts och uppmuntrades att skaffa barn och människor (annars med fulla rättigheter) med små dito förhindrades av att skaffa (för många) barn så skulle planeten Tellus intelligensnivå eleveras till en nivå som skulle ligga långt över dagens snitt, enligt mig.

Jag tänker själv inte skaffa barn eftersom jag inte anser mig ha drag som jag vill föra vidare.

Anne

Inläggav Anne » 31 jan 2014 01:58

Hört talas om frenologi? http://sv.wikipedia.org/wiki/Frenologi Under min uppväxt var det lite av ett skämt skämt att med ett snett leende skojande referera till t ex arghetsknölarna som då enligt denna teori är belägna bakom nedre delen av örat på kraniet. Jag tror inte själv på detta. Har du någon aning om hur extremt komplext ett riskorn är dna-mässigt jämfört med en männsko-organism? Däremot tror jag på att det går att se en hel del i händer; dess form, linjer osv. Vem gör något med sitt kranie? Känn vördnad för maten. Det är på sin plats.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 jan 2014 07:32

holoteist skrev:Jag har märkt att ju större huvudet/pannan desto högre IQ eller allmän intelligens. Om personer med stora dito därför tilläts och uppmuntrades att skaffa barn och människor (annars med fulla rättigheter) med små dito förhindrades av att skaffa (för många) barn så skulle planeten Tellus intelligensnivå eleveras till en nivå som skulle ligga långt över dagens snitt, enligt mig.

Jag tänker själv inte skaffa barn eftersom jag inte anser mig ha drag som jag vill föra vidare.
Den sortens avel på en viss egenskap kallas för eugenik http://www.ne.se/eugenik och är antagligen inget att rekommendera vare sig av etiska eller biologiska skäl. Risken med sådant är att man, genom att fokusera på enbart en enskild egenskap, skapar olika former av avarter och problem á la de vi kan se i t ex aveln av hundar. Huruvida det ligger någon korrelation mellan intelligens och storleken på pannan låter jag vara osagt, men att intelligens skulle vara den enda faktorn att eftersträva är tveksamt. Oftast brukar system och grupperingar av individer klara sig bäst i längden om det ingår en hög grad av variation i dito. Rekombinationen av arvsanlagen har troligtvis till stor del överlevt alla dessa miljontals år just genom den höga graden av kombinationer, vilket ger ett stort mått av redundans och anpassningsbarhet. Det som, vad avser intelligens och kvicktänkthet, dock har kunnat påvisas är att en hög grad av astrocyter i nervvävnaden verkar ha en positiv inverkan. Det är dock mer komplext än så. Det är många faktorer som påverkar i hur hög grad en människa klarar sig i sin livsmiljö, varav intelligens (i vissa fall) kan vara en av dem. Även egenskaper så som social förmåga, empati, abstraktionsförmåga, minne, fysisk styrka, bra immunförsvar etc kan vara av mycket stor vikt.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

reflex

Inläggav reflex » 31 jan 2014 09:48

holoteist skrev:Jag har märkt att ju större huvudet/pannan desto högre IQ eller allmän intelligens. Om personer med stora dito därför tilläts och uppmuntrades att skaffa barn och människor (annars med fulla rättigheter) med små dito förhindrades av att skaffa (för många) barn så skulle planeten Tellus intelligensnivå eleveras till en nivå som skulle ligga långt över dagens snitt, enligt mig.

Detta är ett juvenilt synsätt.(Jag kan känna igen tankegångarna från min tidiga ungdom)
Människan saknar förmåga att överblicka resultatet av experimenterande på det här området.
Detta ska vi överlåta åt naturen att sköta utan inblandning.
Hurdan var Hitlers intelligens till exempel?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 jan 2014 12:36

Klona Reinfeldt?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 jan 2014 12:50

Algotezza skrev:Klona Reinfeldt?
Nä! Klona Kungen! Det blir mycket mer underhållande! :mrgreen:

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 jan 2014 12:55

freddemalte skrev:
Nä! Klona Kungen! Det blir mycket mer underhållande! :mrgreen:

Vilka kvinnor med höga panna ska klonas?

Bild
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 jan 2014 13:05

Jag fortsätter på mitt tema och föreslår Prinsessan Madeleine :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 jan 2014 13:56

berna.nu
Algotezza aka Algotezza

holoteist

Inläggav holoteist » 31 jan 2014 17:09

Jag anser att då skulle GDP't öka.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 31 jan 2014 18:30

När människan får ideer om vilka andra som ska para sig går det snett. Istället bör man ägna sig åt att finna den människa i universum som man mår bäst med, som ger kärlek, kåt, orgasm, glädje, gott, skönt, god mat, lukt, annorlunda osv.
Detta förstår man genom att använda det mest exakta man har. Dvs sina registreringsorgan(känslorna). Då dessa både har kvalitet(enhet) och kvantitet(styrka) leder de djuret till rätt partner.
Går det att bevisa? Ja på olika sätt, massa går inte in på det men kan nämna följande "fakta",
Däggdjuret existerar, däggdjuret måste para sig för artens existens. Vi kan se vad som händer när djuret inte får bestämma själv. Tex gällande hundar. Människan har ansett sig veta hur hunden ska se ut och vara. Och förvisso kunde man tillverka sådana varelse genom att styra parningen. Det är lätt att märka att hunden är beroende av människan för sitt /må bra/överleva. Släpper vi den lös i skogen så dör den snabbt. Den saknar värdefulla egenskaper som är nödvändiga. Fullständigt beroende och dyrkar den som får den att må bara/dvs ger livet till den.
Samtidigt existerar andra hundarter i naturen och de parar sig så att avkomman får de nödvändiga egenskaper som krävs. Förklaringen är att de följer sina känslor.
För att fenomenet "parning" ska kunna observeras i naturen måste det finnas orsak. Orsaken måste vara något objektivt som kan förstås som gott av djuren(även människa)
Kåt och orgasm tex är sådana orsaker till parningsfenomenet.
Som sagt så räcker det inte. Avkomman måste ha egenskaper som är nödvändiga för överlevnad(även utveckling!). Uppenbarligen gör vi ganska bra ifrån oss trotts allt.
När orsaken är tex ett ord som tex, vacker päls, eller linjer eller annat "odefinierat" eller när individen inte får lista ut själv vem den passar ihop med går det åt skogen såklart. De som inte förstår detta ens hur de själva gör. Kan kanske plötsligt få ideer angående andra. Detta är så vansinnigt att det går inte att beskriva.
(För övrigt gäller det att förnuftet bara fungerar åt den egna organismen och att "bestämma" över någon, säga åt, straffa osv är brott mot naturlagarna).
Vi vet att människan har dubbla uppsättningar gener och två föräldrar vilka båda är ungefär lika viktiga för avkommans betyder det att en kvinna och en man måste komplettera varandra, matcha varandra, passa ihop.
Därför måste de båda styras av exakt definierade godakänslor åt varandra och allt som leder närmare "målet" para sig måste förstås iform av en positiv känsla. Det som sker som innebär minskade möjligheter att para sig kommer ge sig tillkänna som negativa känslor. På detta sätt "styr naturen oss rätt". Detta sker naturligtvis också hela tiden även om förvirring/psykoser/lagar/normer/pengar osv är krafter som motverkar de flesta att hitta drömpartnern.
Detta sker därmed mer eller mindre omedvetet följandes mer eller mindre sjuka teorier!
Förstår ni det jag skriver kommer ni inte bara VETA vem er drömpartner är. Ni kommer även para er och få "optimal avkomma", vidare vet ni att ni motsvarar denna bild i er drömpartnern ögon.
Eftersom partnern till naturen är annorlunda kommer den inte vara medveten och förstå det som sker på samma sätt. Den har inte samma teori.
Så länge man uppnår orsaken(de goda känslorna) spelar detta ingen roll.

holoteist

Inläggav holoteist » 31 jan 2014 18:34

förstår mig själv skrev:När människan får ideer om vilka andra som ska para sig går det snett. Istället bör man ägna sig åt att finna den människa i universum som man mår bäst med, som ger kärlek, kåt, orgasm, glädje, gott, skönt, god mat, lukt, annorlunda osv.
Detta förstår man genom att använda det mest exakta man har. Dvs sina registreringsorgan(känslorna). Då dessa både har kvalitet(enhet) och kvantitet(styrka) leder de djuret till rätt partner.
Går det att bevisa? Ja på olika sätt, massa går inte in på det men kan nämna följande "fakta",
Däggdjuret existerar, däggdjuret måste para sig för artens existens. Vi kan se vad som händer när djuret inte får bestämma själv. Tex gällande hundar. Människan har ansett sig veta hur hunden ska se ut och vara. Och förvisso kunde man tillverka sådana varelse genom att styra parningen. Det är lätt att märka att hunden är beroende av människan för sitt /må bra/överleva. Släpper vi den lös i skogen så dör den snabbt. Den saknar värdefulla egenskaper som är nödvändiga. Fullständigt beroende och dyrkar den som får den att må bara/dvs ger livet till den.
Samtidigt existerar andra hundarter i naturen och de parar sig så att avkomman får de nödvändiga egenskaper som krävs. Förklaringen är att de följer sina känslor.
För att fenomenet "parning" ska kunna observeras i naturen måste det finnas orsak. Orsaken måste vara något objektivt som kan förstås som gott av djuren(även människa)
Kåt och orgasm tex är sådana orsaker till parningsfenomenet.
Som sagt så räcker det inte. Avkomman måste ha egenskaper som är nödvändiga för överlevnad(även utveckling!). Uppenbarligen gör vi ganska bra ifrån oss trotts allt.
När orsaken är tex ett ord som tex, vacker päls, eller linjer eller annat "odefinierat" eller när individen inte får lista ut själv vem den passar ihop med går det åt skogen såklart. De som inte förstår detta ens hur de själva gör. Kan kanske plötsligt få ideer angående andra. Detta är så vansinnigt att det går inte att beskriva.
(För övrigt gäller det att förnuftet bara fungerar åt den egna organismen och att "bestämma" över någon, säga åt, straffa osv är brott mot naturlagarna).
Vi vet att människan har dubbla uppsättningar gener och två föräldrar vilka båda är ungefär lika viktiga för avkommans betyder det att en kvinna och en man måste komplettera varandra, matcha varandra, passa ihop.
Därför måste de båda styras av exakt definierade godakänslor åt varandra och allt som leder närmare "målet" para sig måste förstås iform av en positiv känsla. Det som sker som innebär minskade möjligheter att para sig kommer ge sig tillkänna som negativa känslor. På detta sätt "styr naturen oss rätt". Detta sker naturligtvis också hela tiden även om förvirring/psykoser/lagar/normer/pengar osv är krafter som motverkar de flesta att hitta drömpartnern.
Detta sker därmed mer eller mindre omedvetet följandes mer eller mindre sjuka teorier!
Förstår ni det jag skriver kommer ni inte bara VETA vem er drömpartner är. Ni kommer även para er och få "optimal avkomma", vidare vet ni att ni motsvarar denna bild i er drömpartnern ögon.
Eftersom partnern till naturen är annorlunda kommer den inte vara medveten och förstå det som sker på samma sätt. Den har inte samma teori.
Så länge man uppnår orsaken(de goda känslorna) spelar detta ingen roll.

Men har inte intelligensnivå något med moralisk nivå att göra?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 31 jan 2014 18:43

Hur undviker man farorna då. Dvs hittar fel?
Jo genom att inte tänka så mycket utan känna. Inte sakna, försöka, hitta denne.
Våra, fantasier, mål måsten osv tilldelar hjärnan en "uppgift" gör att man lyckas sämre.
Det är naturligt att inte tänka för mycket på sådant. Tänka i ord fantasier, mm olika mänskliga fenomen försvårar. När alla celler i hjärnan är fria fungerar den bäst och då möter ni drömpartnern av en "slump".

Kristofer

Inläggav Kristofer » 01 feb 2014 12:29

Det är garanterat inget kausalt samband mellan hög panna och intelligens...däremot kan man säkert hitta flera exempel på där de samexisterar...skit samma...jag reagerade mer på att du säger att du inte vill föra dina drag vidare. Jag är övertygad om att världen mår bättre av att även dina drag existerar :).

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 feb 2014 22:06

Pannan säger inte så mycket om intelligensen, det är det som finns bakom pannbenet som räknas.
Bild

Återgå till "Politik och samhälle"