internet fritt

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

förbryllad

internet fritt

Inläggav förbryllad » 28 apr 2014 23:19

Är internet verkligen fritt? Jag hörde senast att polisen läser inlägg på flashback 24 timmar om dygnet.
Bless you and your mother.

Antic

internet fritt

Inläggav Antic » 29 apr 2014 00:10

Internet är (blev) världen bästa övervakningsinstrument där ALLT du skriver och gör bevakas dygnet runt, oavsett sajt. Av system som echelon till exempel. Alla sms du skickar, alla samtal du ringer, ALLT övervakas och loggas.

Finns inte mycket kvar som man skulle kunna kalla för fritt, eller rättare sagt, ingenting.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

internet fritt

Inläggav Jörgen » 29 apr 2014 01:07

Internet är en del av min verklighet.
Mycket av den jag idag är (mina föreställningar) härrör härifrån,
skulle vara en annan själv utan det, vill inte vara censurerad, men blir det.
Hatar censuren, är en själv. =P~

Antic

internet fritt

Inläggav Antic » 29 apr 2014 11:22

Än värre. Att bo i ett digitalt glashus, för det är vad vi alla gör som en effekt av all övervakning.

Och ju fler tjänatser som förs över digitalt till nätet, ju mer övervakade blir vi.

Rätt otäck utveckling, i alla fall för de som önskar ha ett privatliv.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

internet fritt

Inläggav Anders » 01 maj 2014 06:29

Internet är bara ett nytt sätt för att kommunicera. Det är lika fritt och ofritt som livet i övrigt. Men jag har inte gått på pumpen genom att lita på wikipedia, vilket jag gör (även om det är rätt kul med skillnaderna i den engelska och franska versionen av uppslagsordet "Napoleon"). Och det är väl ändå rätt bra att man har nån koll på Flashback, tycker ändå att folk inte verkar alltför hämmande. Flashback är annars klart uppfriskande, inte är den fri från moral, i alla forum skapas efter ett tag en slags konsensus om vad som är hippt att säga, men den är ändå skapligt amoralisk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Antic

internet fritt

Inläggav Antic » 01 maj 2014 18:39

Anders

Livet är inte fritt. Det enda som finns är en illusion av att något skulle vara fritt.

Men internet är än värre. Där får du en fin bevakare i form av en digital vakt som aldrig tröttnar på att registrera minsta klick du gör med musen, dygnet runt, året om.

Återgå till "Politik och samhälle"