Anarko-altruism?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

CognosceTeVeritas

Anarko-altruism?

Inläggav CognosceTeVeritas » 14 jul 2014 11:49

Hej! Med tanke på att vi är sociala varelser, som är naturligt skapta för empati med våra spegelneuroner (som är som en slags känslo-wifi), så tror jag inte på pengar och makt. Jag tror att vi motiveras av så mycket mer än Schopenhauer sade. "vilja" och "förnuftet" var det som var fokus där. Men det lämnar ute den emotionella delen. Jag kan verkligen förstå om folk blir förvillade av Schopenhauer då han skapade en extremt materialistisk, mekanistisk syn på världen och många av dem som gillar Schopenhauer är riktiga cyniker har jag märkt.. Fast inte utan lite kognitiv dissonans som vi alla har. Jo, det är ju så att DerivedEnergy som han hette på YouTube var som alla andra med sina bra sidor och dåliga sidor; men dissonansen är detta: han påstår att han är filantropisk antinatalist, men likväl skapar han videor om hemsk misantropi och cynicism. :lol: han hade väl en drift för att göra gott samt göra dåligt. I alla fall, min poäng är att många har läst Die Welt als Wille und Vorstellung och fastställt att det bara finns två drivkrafter: förnuftet och viljan. Låt oss kolla på Kant... Han var mest inställd på reson också. Egenskaper som Schopenhauer och Kant delade var att de var misantroper. "From the crooked wood of humanity, nothing straight can ever be made." "If children were brought into the world as an act of reason alone, would humanity continue to exist?"

Min poäng är att vi har tappat känslan i livet totalt. Vi behöver känna för att ha moral. Känslor är logiska ibland, men de är ofta målade som någon av det ultimata uttrycket av irrationalitet. Tråkigt. För det mesta, så hatar vi, älskar vi, blir arga, glada, ledsna av logiska anledningar. Vi behöver få tillbaka känslor i samhället. Vi behöver ta bort känslor som ångest och hat, det är det jag kan tänka på. Men andra känslor är nästan bara sköna... när man gråter, släpps det antagligen lös ett antal måbra kemikalier i hjärnan.

Uh... Detta är mitt försök att få ihop några tankar.. men frågeställningen är: Kan vi klara oss enbart på välmående, kärlek, empati och sympati? Jag tror personligen att oxetossen kan fixa våra liv ordentligt bra. Tack för att du läst så här långt!!!
Edit: Jag har en dålig känsla över att starta trådar, men det är nog ändast kvarvarande skräp som är kvar sedan jag blev mobbad i skolan, sedan jag gått in på flashback och folk är alldeles galna där, samt en sida som heter FunnyJunk och hatet är överallt där... tråkigt och ledsamt, men jag tror också det är en effekt av allt det som jag nämnde i inlägget... snacka om meta xD Min ångest över att lägga upp inlägg är orsakad av anledningen till jag lägger upp inlägget och vad kontentan av inlägget är... damn

Användarvisningsbild
Zokrates

Anarko-altruism?

Inläggav Zokrates » 14 jul 2014 14:39

Tråkfakta
Känslor är farliga saker, fria känslor måste allmänt stävjas till varje pris.
Särskilda legala övervakade kontrollerade känslotillställningar kan erbjudas mot pengar.
Vill du bli riktigt glad, köp aktier inom lyckopillersbranchen.
Vill du bli nedstämd, gå ut för att roa dig på egen hand utan en krona på fickan.
Vänner, förhållanden, äktenskap = ekonomiska arrangemang, no money no deal!

Användarvisningsbild
Zokrates

Anarko-altruism?

Inläggav Zokrates » 14 jul 2014 17:24

Jag vet inte om jag kan ge ett seriöst svar, men 1700-1800 talets filosofer är sällan en bra utgångspunkt,
dels för att de då saknade djupare insikt i biologi, genetik, naturlagar, vilket innebär att de mest spekulerat
sig fram till sina ståndpunkter, därvid skiljer de sig inte särskilt mycket från antikens filosofer som t.ex Platon.

Vi vet så mycket mer idag om människan och naturen att vi inte borde kasta fram lösa hypoteser eller hålla
oss kvar vid gamla teorier. Om Schopenhauer hade skrivit sin text idag så hade mycket väl "viljan" kunnat
vara ersatt med "Gudspartikeln", den som får atomer att fungera, klumpa ihop sig genom gravitation, bilda tyngre
element, etc. Allt levande tycks ha en inbyggd drivkraft på samma sätt, det är då överställt viljan som yttrar
sig i den enskildes olika val och möjligheter, så även gällande den kausaliteten som är övergripande vars
och ens egna i sammanhanget obetydliga position i livet, vilket leder till slutsatser om alltings intighet etc.

Att människor lätt blir cyniska eller till och med misantroper är förståeligt med facit i hand, vi vet ju om
precis som du nämner att människan är sociala varelser, men vi undviker att ta fasta på hur stora grupper
maximalt får lov att bli innan denna sociala värld kollapsar och ersätts av rigida levnadsregler som hämmar
istället för utvecklar det emotionella samspelet, varför?

Vi lever i en värld där pengar styr, de som är duktiga att samla på sig mycket av den varan är framgångsrika,
de i sin tur kan välja och vraka bland de möjligheter som står till buds, förlorarna hamnar i botten på systemet
men utgör likväl den grund som genererar vinsterna åt de få, de enda kvarvarande känslorna som återstår
är den ångesten detta system skapar samt den stress som följer av alla ökande prestationskrav.
Från vaggan till graven indoktrineras vi in i ett system som omöjliggör bevarandet av viktiga familjära sociala
konstruktioner, där kärlek, trygghet och omsorg i nära relationer ersatts av samhällets kyligt likgiltiga instanser,
där relationer faktiskt inte får lov att vara djupa då det går emot de direktiv som de anställda arbetar under.

Världen går med stormsteg fram mot denna nya artificiella samvaro, blir alltmer konstlad och får alltmer avancerade
illusioner som skall rättfärdiga samhällets existens och människans roll som en ersättbar kugge i maskineriet,
där vinstkrav och en ständig iver om högre effektivitet till lägre kostnad tyvärr samtidigt placerar alltfler på
avbytarbänken där den enda framtidsutsikten är en högeffektiv kremeringsugn.

I takt med att alltfler människor klämts ihop på en liten yta ökar de sociala problemen samtidigt som anonymiteten
växer sig allt större, detta medför än utökade behov för de styrande av massövervakning, registrering, kategorisering,
varpå den enskildes integritet inte längre är en ensak för den enskilde i hemmet, utan även för stater då
kontrollbehovet växt sig så stort att detta är den enda möjligheten de ges för att kunna upptäcka människor som
vill rasera systemet eller frigöra sig det, alltså utgör ett hot mot den rådande ordningen.

Vi står nu på gränsen till att sjukdomsklassa altruism, vilket snart hamnar i samma klass som alla andra kognitivt
dysfunktionella kategorier, för mycket empati är inte heller bra att ha och utgör tillsammans med soffliggarna inom kort högprioriterat storvilt.

CognosceTeVeritas

Anarko-altruism?

Inläggav CognosceTeVeritas » 21 jul 2014 15:41

Wow....... jag anser att du är lite för cynisk, men nog finns det sanning i det. www.youtube.com/mf0 denna karaktär samt vissa andra saker på YouTube ger mig hopp.

Återgå till "Politik och samhälle"