Hej! Med tanke på att vi är sociala varelser, som är naturligt skapta för empati med våra spegelneuroner (som är som en slags känslo-wifi), så tror jag inte på pengar och makt. Jag tror att vi motiveras av så mycket mer än Schopenhauer sade. "vilja" och "förnuftet" var det som var fokus där. Men det lämnar ute den emotionella delen. Jag kan verkligen förstå om folk blir förvillade av Schopenhauer då han skapade en extremt materialistisk, mekanistisk syn på världen och många av dem som gillar Schopenhauer är riktiga cyniker har jag märkt.. Fast inte utan lite kognitiv dissonans som vi alla har. Jo, det är ju så att DerivedEnergy som han hette på YouTube var som alla andra med sina bra sidor och dåliga sidor; men dissonansen är detta: han påstår att han är filantropisk antinatalist, men likväl skapar han videor om hemsk misantropi och cynicism.

han hade väl en drift för att göra gott samt göra dåligt. I alla fall, min poäng är att många har läst Die Welt als Wille und Vorstellung och fastställt att det bara finns två drivkrafter: förnuftet och viljan. Låt oss kolla på Kant... Han var mest inställd på reson också. Egenskaper som Schopenhauer och Kant delade var att de var misantroper. "From the crooked wood of humanity, nothing straight can ever be made." "If children were brought into the world as an act of reason alone, would humanity continue to exist?"
Min poäng är att vi har tappat känslan i livet totalt. Vi behöver känna för att ha moral. Känslor är logiska ibland, men de är ofta målade som någon av det ultimata uttrycket av irrationalitet. Tråkigt. För det mesta, så hatar vi, älskar vi, blir arga, glada, ledsna av logiska anledningar. Vi behöver få tillbaka känslor i samhället. Vi behöver ta bort känslor som ångest och hat, det är det jag kan tänka på. Men andra känslor är nästan bara sköna... när man gråter, släpps det antagligen lös ett antal måbra kemikalier i hjärnan.
Uh... Detta är mitt försök att få ihop några tankar.. men frågeställningen är: Kan vi klara oss enbart på välmående, kärlek, empati och sympati? Jag tror personligen att oxetossen kan fixa våra liv ordentligt bra. Tack för att du läst så här långt!!!
Edit: Jag har en dålig känsla över att starta trådar, men det är nog ändast kvarvarande skräp som är kvar sedan jag blev mobbad i skolan, sedan jag gått in på flashback och folk är alldeles galna där, samt en sida som heter FunnyJunk och hatet är överallt där... tråkigt och ledsamt, men jag tror också det är en effekt av allt det som jag nämnde i inlägget... snacka om meta xD Min ångest över att lägga upp inlägg är orsakad av anledningen till jag lägger upp inlägget och vad kontentan av inlägget är... damn