Nyhetsrapporteringen (och nyheter på nätet)

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Hur tar du i huvudsak del av nyhetsrapporteringen?

TV-nyheter
2
67%
Nättidningar
1
33%
Papperstidningar
0
Inga röster
Annat
0
Inga röster

Antal röster: 3

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 27 feb 2015 21:34

Om nyhetsrapporteringen... En gång i tiden fanns det bara tidningar, sen kom radio, och tv. Och nu internet. Trenden går tydligt mot att internet är på väg att bli den vanligaste källan för nyheter. Vad innebär detta? Förbättring eller försämring?

Själv tar jag mest del av nyheter på nätet nu. Spontant slår det mig att nyheter från nättidningar inte är lika ingående som exempelvis tv-nyheter. Å andra sidan har man lättare för att ta del av olika källor på nätet. Men då till nästa punkt, det slår mig att de olika nättidningarna inte verkar skilja sig så mycket åt. Jag brukar titta nyheter på aftonbladet, dn, svd. Aftonbladet ska ju va socialdemokratisk, dn liberal, och svd moderat... borde ju således få ett brett spektrum kan tyckas, men det vette katten. Tänker inte så mycket på att tidningarna rapporterar på olika sätt, tycker det är ganska mycket samma. Aftonbladet är kvällstidning, mer känd för skräpnyheter, men jag vet inte om dn och svd erbjuder så stor skillnad. Har uppsala nya tidning (unt) som startsida på min dator nu. Jag tänker det kan va bra att ha koll på det lokala.

Gjorde en liten empirisk studie i en kurs jag läste tidigare, där jag undersökte vilka nyhetsartiklar på nätet som delas mest på sociala medier. Gav en del intressanta resultat. Min sammanställning/presentation finns att läsa här:
http://davidholmberg.se/skrivarkiv/wp-c ... teracy.pdf
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 mar 2015 13:58

Speglar röstsiffrorna tillförlitligheten? Eller det vi tror är tillförlitliga nyhetskällor?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 mar 2015 20:34

Algotezza skrev:Speglar röstsiffrorna tillförlitligheten? Eller det vi tror är tillförlitliga nyhetskällor?

Beklagar, men jag förstår nog inte riktigt frågan. Syftar du till den här trådens frågeställning? Då tänkte jag inte att frågan handlade om tillförlitlighet. Bara en fråga om hur folk tar till sig nyheter, t ex om man oftare ser på tv-nyheter eller läser nättidningar... (ja men du frågade väl antagligen om nånting helt annat... :-? )
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 mar 2015 21:20

voodoodoll skrev:
rekoj skrev:Om nyhetsrapporteringen... En gång i tiden fanns det bara tidningar, sen kom radio, och tv. Och nu internet. Trenden går tydligt mot att internet är på väg att bli den vanligaste källan för nyheter. Vad innebär detta? Förbättring eller försämring?

Vilken trend, när var hur? Inte alls min upplevelse.
Läser själv dagligen GP, DN och har inget behov att läsa nyheter på nätet.
På nätet härjar svagbegåvningar som i bästa fall passar i soptunnan. De har inte min sympati, dessa nollor.

Lite info här:
http://www.soi2013.se/7-webbversioner/

Undersökningar som hänvisas till här visar bland annat att internet är viktigaste nyhetskällan för personer upp till 45 år.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 mar 2015 08:54

rekoj skrev:
Algotezza skrev:Speglar röstsiffrorna tillförlitligheten? Eller det vi tror är tillförlitliga nyhetskällor?

Beklagar, men jag förstår nog inte riktigt frågan. Syftar du till den här trådens frågeställning? Då tänkte jag inte att frågan handlade om tillförlitlighet. Bara en fråga om hur folk tar till sig nyheter, t ex om man oftare ser på tv-nyheter eller läser nättidningar... (ja men du frågade väl antagligen om nånting helt annat... :-? )

Väljer folk nyhetskällor utifrån vad de finner tillförlitligt? Eller vad de har vant sig vid? Eller vad som är mest lättillgängligt? Ett par följdfrågor, bara...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 02 mar 2015 23:34

Algotezza skrev:
rekoj skrev:

Väljer folk nyhetskällor utifrån vad de finner tillförlitligt? Eller vad de har vant sig vid? Eller vad som är mest lättillgängligt? Ett par följdfrågor, bara...

Oook, då förstår jag. Själv tar jag mest del av nyheter via nätet. Har väl både och göra med att det är vad jag vant mig vid, och att det är mest lättillgängligt. Ett tag hade jag ingen tv, så då var det inte så mycket alternativ. Men tycker tv kan ha intressanta fördjupande reportage som inte ersätts så enkelt av internet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 mar 2015 10:25

Jag är lite old school så jag för mina nyheter främst från tv och tidningar.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"