Pollen skrev:
Jag tror att det är ett hopplöst projekt att byta namn på så universella begrepp som ras, rasist, rasism.
Namnbyten ändrar inte heller sakförhållanden.
Städaren städar fortfarande fast det är lokalvård och personalchefen är fortfarande personalchef fast det heter HR - till exempel.
En exempel till: en läkare försökte för flera år sedan byta "alkoholist" till "etylist". I vetenskaplig mening utgör nämligen alkoholer en stor grupp kemiska ämnen, bl a träsprit.
Så "alkoholist" är i sträng mening ovetenskapligt men ovedersägligt okontroversiellt och orsakar inga missförstånd någonstans i världen.
Ord och uttryck är både beskrivande och värderande.
"Alkoholist", "rasist", "rasism" är tre av många, väldigt många sådana ord.
Ibland används de slarvigt, t o m som svordomar, och det går inte att göra så mycket åt.
I seriösa sammanhang är det sakfrågor som avhandlas.
Om man blir anmäld för rasism så är det rimligt att säga att rasism inte kan ha med människan att göra då inga raser finns.

"du kanske menar kränkning?" får man fråga.
Jag skulle anmäla om någon kallade mig för rasist, det KAN jag inte vara, det kränker mig.
HR är ett dåligt begrepp, man bör använda svenska begrepp tycker jag. Personalchef är rätt tydligt, inga problem med det. Städare är tydligt och bra. Även alkoholist det är ju dryckesalkohol det handlar om. Rasism är helt fel så det är förvirrande dock och sprider missförstånd.
Namnbyten kan påverka hur vi tänker och värderar saker då det är som du säger att kommunikation innehåller fler saker än endast betydelsen av begreppen och meningen dem formar. Problemet mer just rasism är att det innehåller värderingar och missförstånd som stärker rasismen. Den "innehåller missuppfattningen" värderingarna bygger på på nått sätt.
Att man ingår i en "grupp som ger medlemmar värde" verkar helt koko för mig. Den enda grupp jag ser som värdefull är "allt liv".