När ska vi bli mer muslimska?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

När ska vi bli mer muslimska?

Inläggav Kallekula » 10 apr 2006 21:16

En sak som jag funderat på är integration. Vad betyder det?

Det är enbart att de invandrande ska integreras till den svenska "kulturen" men är inte integration en tvåvägsprocess? Men varför talas det inte hur vi i Sverige ska bli mer muslimiska? Jag är seriös och som man alltid måste tilägga i dessa debatter. Jag är ingen rasist.

Det finns väl är väl nu i runda slängar runt 1 miljon muslimer i Sverige, eller? Är det inte dags för seriös integration? Låta båda parter komma till tals? Lite mer muslimskt inlytande över vårt samhälle och våra lagar.

Eller vad är integration? Innebär inte det ge och ta eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 10 apr 2006 22:25

Några frågor...

Huvudbonad bars av kvinnor i Sverige tills inte för allt för länge sen, hur kommer det sig att det modet försvann?

Samma sak i Frankrike, varför förbjuder franska skolverket huvudbonad i skolor?

Var går gränserna mellan bokstavtrogen, rättstrogen, sekularistisk muslim, islamkännare, muslimkramare och icke muslim? Vem drar gränserna?

Vilka är vi? Vem bestämmer det?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Kiifen

Inläggav Kiifen » 11 apr 2006 02:24

Jag vet vem jag är och jag tänker inte börja bära varken palestinasjal, turban eller börja tro på Allah bara för att människor från krigshärjade länder söker sig en fristad här. Det är ett misstag att tro att integrering handlar om att ta bort skillnader då det ju faktiskt handlar om att respektera varandra, vilket innefattar både likheter och skillnader.

Anledningen till varför integrationspolitiken är ett stort misslyckande beror på just dessa slags ursoppaperspektiv och skrivbordsromantiska fantasier. En tro på att ifall folk bara slipade bort sin individualitet så kommer allting bara att sköta sig självt.

Faddersystemet har t.ex. tagits bort, varför vet jag inte, men hur tusan ska man kunna integrera någon i ett samhälle som inte bara är oerhört asocialt från början, utan dessutom inte har nån lust med att ta emot folk? Politiken har enbart riktats för att svara mot dessa människor som sitter tusen mil från allt som händer och drömmer om en bättre värld, men utan att själva vilja göra nåt för att åstadkomma det.

Hade man istället frågat folk ifall dom var villiga att ta emot en familj så hade det kanske funkat bättre.

Varney

Inläggav Varney » 11 apr 2006 09:53

jag tänker vare sig anta islam eller kristendom eller någon annan religion - ..kalla mig främlingsfientlig om du vill, men glöm det. =)
..såvida inte det finns ett gott skäl, jag har förvisso svårt att föreställa mig någon komma på ett, för mig, gott skäl, till detta...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 apr 2006 18:39

Okej men vad är då integration?

Varney

Inläggav Varney » 11 apr 2006 18:41

(frågar du mig nu?)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 apr 2006 18:50

Varney skrev:(frågar du mig nu?)

Varför inte? Ställde mest frågan rakt ut i luften. Det talas mycket om integration i den politiska debatten men vad vill politikerna säga med det? Ganska luddigt.

Att vi ska respektera varandra anser jag vara självklart. Men hur och varför ska vem och vilka integreras? Hur ska det gå till? Jag har för mig att integration ses som en tvåvägsprocess ge och ta. Eller?

Ta USA. Där är det de amerikanska idealen som ska inympas i medborgarna. Inte så dumt tänkt i en nation med så många olika nationaliteter. En grund att stå på. Men i Sverige? Tja inte vet jag.

Eller menar d att vi ska respektera varandra och bygga vidare på ett två (eller fler) delat samhälle. Där olika grupper sluter sig i för sig själva och bildar olika kolonier?

Kiifen

Inläggav Kiifen » 11 apr 2006 18:58

Det är en bra fråga; re: integration. Men man menar att invandrare ska anpassas efter det svenska levnadssättet, skaffa ett jobb, bo i villa, och skaffa svenska kompisar. Detta för att man vill motverka isolation, alienering som kan hända med människor som flyttar till ett nytt land, men såklart också motverka stigmatisering och rasism.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 apr 2006 19:35

Kiifen skrev:Det är en bra fråga; re: integration. Men man menar att invandrare ska anpassas efter det svenska levnadssättet, skaffa ett jobb, bo i villa, och skaffa svenska kompisar. Detta för att man vill motverka isolation, alienering som kan hända med människor som flyttar till ett nytt land, men såklart också motverka stigmatisering och rasism.

Visst men när så sker kommer man även att få ge och ta, vara vidsynt och accepterande och även anamma den integrerande partens kultur, synsätt osv. Invandrare kan ju knappas bli "ursvenska" med allt vad nu det skulle innebär, så mycket kan man inte göra om sig. Så då bör väl även vi "ursvenskar" anpassa oss? Det tycker jag är helt ok, shysst med nya friska fläktar. Om detta tals det dock tyst om.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 12 apr 2006 20:49

Jag tror det ger sig själv då en ny bekantskap utvecklas till vänskap, men jag tror inte att det är möjligt att administrera vänskap i formen av ett politiskt budskap. Folk brukar istället svara rätt så logiskt på situationer så ifall man studerar situationen samhället så blir allting med integrationspolitikens misslyckande också rätt logiskt. Ifall folk befinner sig i samma båt då samarbetar dom. Ifall folk befinner sig på öppen gata (formell miljö) utan något gemensamt privat så ignorerar man varandra. Ifall folk i en formell miljö ser något som går utanför detta, då stannar man och stirrar, ev. pekar finger, ev. förfäras. Ifall folk med något privat gemensamt träffas i formell miljö då samtalar man. Ifall folk i formell miljö utsätts för något gemensamt besvärligt, då skämtar man eller pratar om det. Ifall folk ges arbetsdelning då ser man till sina egna. osv.

Återgå till "Politik och samhälle"