Det är för lite kaos i dagens samhälle

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Kiifen

Det är för lite kaos i dagens samhälle

Inläggav Kiifen » 20 apr 2006 22:48

Sverige är nog det tryggaste land man kan bo i nuförtiden. Frågan är om det är särskilt kul att bo i världens tryggaste land, där absolut ingenting händer eller får hända. Vi har hamnat i en kultur som avskyr män. Jag skyller inte på feministerna för tankarna har varit i sin linda länge, det är bara på senare tid som det konkretiserats på detta vis. Jag ska försöka förklara senare vad feminismen egentligen bråkar på, eftersom jag tror inte på att kvinnor inte vill ha riktiga män.

Nåväl. Jag kollade in en bok som heter "Wild at heart" (John Eldredge) som handlar om vad en man egentligen är. Den bild som WAH målar upp av mannen är ganska tydligt skild från vad vi känner vara den moderna mannen som polerar naglarna och skaffar hårimplantat. Mannen är en äventyrslysten och gränsöverskridande varelse. Mannen gillar konflikter och strider. Mannen kan inte låta bli att gilla när det händer saker och när han får definiera sig själv och sitt eget liv. För det är just när status quo bryts som det finns en möjlighet för mannen att hävda sig själv och det han är.

Vad varje man drömmer om är att få slå dumskallarna på käften och sedan erövra den vackra kvinnan.

Jag skrev tidigare om filmen The Matrix och dess koppling till maskulinitet, just för att The Matrix kan summeras till hur mannen i dagens samhälle känner sig. Något är fel, men han vet inte vad det är.

Filmen visar människor instängda i badkar med en sond inopererad i hjärnan genom vilken de får elektriska impulser som blir till deras enda verklighet. Man kan jämföra detta med alla de män som sitter i sina lägenheter och stirrar in i en datorskärm eller en TV, men samtidigt inte vet varför livet ska vara på det sättet, något känns ändå fel.

Det borde vara helt uppenbart vad som är fel. Mannen är inte skapad att sitta ner och titta på TV, men eftersom alla incitament avlägsnats så finns det inte så mycket annat att göra. Och eftersom de flesta män är laglydiga medborgare så vill man liksom inte bara kuta ner på stan för att slå nån på käften, ett sånt beteende skulle, iallafall av mig, uppfattas som oerhört barnsligt. Vi män är därför beroende av incitament för att få vara män. Vi behöver en värld i någorlunda kaos för att fungera ordentligt. Det är då som vi får chansen att briljera med våra kunskaper och med vårt handfasta sätt göra saker bra igen, det är därför som kvinnorna behöver oss. Numera behöver kvinnorna inte oss längre, de kan ju lika gärna vara med vänninor och köpa sin sperma. Men de vill de såklart inte göra, för de vill ju ha oss män, men det är bara det att vi män verkar ha slumrat till.

Därför tror jag att feminismen (förutom den som handlar om lika ekonomi) handlar mycket om att vilja väcka männen ur sin slummer och få dom att göra nånting. Kvinnans roll är ju att få igång mannen, få mannen "tänd" och intresserad av nånting. Numer sitter vi män framför dator och TV och orkar inte bry oss om nånting medan tjejen tjatar. Det borde vara uppenbart varför tjejen tjatar, hon vill se oss män i action!

Okej för er som inte är övertygade, låt mig citera ett stycke ur boken:

Which would you rather be said of you: "Harry? Sure I know him. He's a real sweet guy." Or, "Yes, I know about Harry. He's a dangerous man . . . in a really good way." Ladies, how about you? Which man would you rather have as your mate? (Some women, hurt by masculinity gone bad, might argue for the "safe" man ... and then wonder why, years later, there is no passion in their marriage, why he is distant and cold.) And as for your own femininity, which would you rather have said of you--that you are a "tireless worker," or that you are a "captivating woman"? I rest my case.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 21 apr 2006 04:14

För lite våld?

Jag tror du rör dig i väldigt "säkra" sammanhang. Jag tror inte att du fått smaka på de dåliga aspekterna av våldet.

Jag tycker personligen inte om denna uppdelning hur "män" och "kvinnor" är. Jag tycker personligen att det är bättre om vi kallar det "maskulinitet" resp. "femininitet" eftersom jag upplever att de har både en kulturell och en biologisk dimension. Och bara för att "maskulinitet" har en biologisk dimension, så innebär det inte att alla män besitter "maskulinitet", även fast det kanske är vanligare att män än kvinnor gör det.

Jag har själv väldigt utvecklade feminina drag, och när jag ser på samhället, på sporten, konkurensen i arbetslivet, på stora världskonflikterna ala Palestina/Israel, så tycker jag inte att det är för lite gränsöverskridande, våld och revirpissande för att upprätthålla den privata/personliga maktsfären, snarare för mycket.

I andra sammanhang kan jag hålla med dig om att det är en slags obalans. Men hellre att människor är mesig mot varandra än försöker banka skiten ur varandra, även om jag personligen tycker att det ska vara en lagom dos av båda två.

Min f.d. flickvän var betydligt mer "maskulin" än mig, hon ville oftast spöa skiten ur mig och ville att jag skulle spöa skiten ur henne när hon beteede sig "dåligt". Jag som har väldigt underutvecklade maskulina sidor tyckte att det var en dålig idé, jag ville prata och ha en ömsesidig förståelse och kommunikation istället. Konstigt nog så hade hon väldigt stor spektis mot mig, hon trodde att jag höll på med psykologisk manipulation, när jag bara ville upprätthålla en slags intim ömsesidighet. Jag tror att hon var rädd att öppna upp sin personliga sfär helt enkelt.

Sen har jag varit väldigt mycket ångestladdad inför att jag måste få ut i samhället och riva sönder mina medmänniskor i småstycken, men jag antar att jag alltid varit en mes. Det är först på senare taget som jag börjat inse att samhället inte bryr sig om feminina små töntmesar som mig. Men jag tycker som sagt inte att det är för lite våld i samhället. Börja med kampsport jag tror det hjälper.

F.ö. så kanske kvinnor vill ha en maskulin kille när de ska ha ett knull, men jag tror att de hellre vill ha en feminin kille när de ska bilda en familj. Hemligheten ligger i att vara feminin, förutom i sängen (och raggandet), då är det är fritt fram att börja banka.
Nej, det är viktigt att vara dynamiskt feminin/maskulin i sängen också.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 21 apr 2006 10:04

PopJimmy skrev:För lite våld?

Jag tror du rör dig i väldigt "säkra" sammanhang. Jag tror inte att du fått smaka på de dåliga aspekterna av våldet.

Våld i sig är ju varken bra eller dåligt, utan ett verktyg. Bra för att öppna syltburkar, eller ge någon som behöver det en omgång. För många går den dock hand i hand med hat och aggression, som mer sällan kan vara till nytta. Men inte för alla.

Ja, låt oss tala om manligt och kvinnligt - eller som PopJimmy föredrar, maskulint och feminint, eller som jag föredrar, Yin och Yang (som sticker ännu mindre i ögonen). Det är ju samma sak egentligen. Och låt oss tala om attraktion.

Jag är ingen större kvinnokarl, men jag har attraherat kvinnor både genom ett lyssnande öra och kloka ord, och genom att vara lite stor och stark och bufflig. Så olika tjejer gillar olika saker. Däremot har jag aldrig mött, eller hört talas om, en kvinna som gärna skulle ha en säck potatis till karl. Däremot har jag mött karlar som gärna skulle ha en fogligare kvinna, som inte for ikring så mycket och gjorde så mycket väsen av sig. Yin och Yang, passiv och aktiv princip. Å andra sidan finns det säkert tjejer som skulle uppfatta mig som alltför intensiv, idealistisk och jobbig, även om jag inte är särskilt våldsam.

Nåväl, jag håller med om andemeningen i Kiifens litania, som kanske kan sammanfattas "a hard man is good to find". Att kvinnor gillar män som reser sig och åstadkommer saker. Ta en sån enkel sak som att utföra fysiskt arbete! Ofelbart, alltså varje gång, som jag går och släpar på nåt tungt på stan - det må vara en säck blomjord eller en förpackning laminatgolv, har jag lagt märke till att tjejer (ffa min ålder och yngre) tittar till lite extra. Förmodligen är de utsvultna på att se män i arbetets svett, eftersom de flesta av oss är förpassade till att sitta på stoppade stolar och veta saker hela dagarna.

-narr-

Kiifen

Inläggav Kiifen » 21 apr 2006 10:05

PopJimmy

Dåligt val av titel. Var lite påverkad av sockerplantan då jag skrev detta. Men fortfarande tycker jag att det stämmer. Dock kanske inte på den linje som man traditionellt tänker sig samhället. Utan tänk dig att Sverige har inte haft ett krig på hundratals år, enda anledningen att vi har bra ekonomi här uppe beror på att vi inte blev sönderbombade under andra världskriget. Vi kan vara oerhört snälla med varandra, men snällheten går överstyr ibland och tar ifrån oss incitament att egentligen bry oss om varandra.
Du klagar över det individualistiska samhället, jag kommer här med en lösning på dina bekymmer. För det är när det finns ett yttre hot som man kan organisera sig kring, som människor, särskilt män, får incitament att träffas och bilda meningsfulla kontakter. I världens mest incitamentsbefriade samhälle så behöver man varken gilla eller ogilla varandra, man bara går omkring i ett socialt vacuum. Så upplever iallfall jag Sverige. Man känner inte ens några lukter här. Allting är rent, snyggt, prydligt, alla går på rad och alla betalar för sig, alla ursäktar sig ifall dom råkar snudda vid en på affärn. Allting fungerar så välsmort och friktionsfritt att man aldrig egentligen behöver varandra. Systemet tar ju hand om allting. Och det är farligt när det blir så för det kan bli som i Ryssland, med människor som är fullkomligt apatiska och oförmögna att göra nånting alls.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 21 apr 2006 10:58

hovnarr skrev:Å andra sidan finns det säkert tjejer som skulle uppfatta mig som alltför intensiv, idealistisk och jobbig, även om jag inte är särskilt våldsam.
Det där känner jag igen...

Återgå till "Politik och samhälle"