Med risk för att trampa på andras tår skriver jag detta=)
Men
Nu råkar det vara så att det som hände den 1:a maj har fått mig att fundera lite över polisens roll i det hela.
Det första jag läste/såg om 1:a maj var att polisen tagit fast 130 "evil doers" som begått nån form av brott. "Bra, då har polisen gjort sitt jobb" tänkte jag.
Sen får jag reda på att min bror råkat vara där och hamnat på fel ställe vid fel tidpunkt, hans berättelse skiljer sig rätt så bra ifrån den man fick från media.
Nämligen att han råkade befinna sig i närheten av "demonstrations" tåget och märkte att det började bli stökigtl, så han försöker ta sig därifrån genom att gå upp på en liten bakgata och på samma gata befinner det sig två tjejer som var runt 14-15 år som också försöker ta sig därifrån.
Rätt som det är så dyker det upp en grupp människor som drar fram teleskopbatonger och börjar skrika till min brorsa och tjejerna, och han har ju ingen aning om vem de är. Sen tar en av poliserna tag i en av tjejerna och kastar iväg henne nån meter så hon skrapar ansiktet i marken, det får min brorsa att hajja till så han slänger sig på marken med händerna över huvudet. Ändå så blir han slagen av polisen på benen..
Ja som ni förstår så blev jag helt mållös när jag hörde det här, inte illa nog att polisen kommer civilklädda så man inte vet att det är polisen, dessutom kastar de en liten 14 årig tjej i marken samt att de anfaller någon som redan ligger på marken.
Jag läste dessutom flera skilldrningar av liknande händelseförlopp av andra vittnen och inser hur maktgalna polisen tycks ha blivit.
Så de tar min bror och de här två tjejerna till kronobergshäktet där de får sitta runt 9 timmar utan någon som helst förklaring till varför.
Så med andra ord lyckades polisen att gripa 130 oskylldiga personer, det skulle inte förvåna mig om de som verkligen gjort nåt kom undan innan polisen dök upp. Så bara för att verka som att polisen gör nåt tar de fast vem som helst.. De hade till och med lyckats ta fast en 40 årig alkoholist som tydligen varit med och vandaliserat^^
polisen?
Moderator: Moderatorgruppen
- Das_Wydler
- Kontakt:
Välkommen till verkligheten. Första maj var ytterligare ett exempel på hur staten kastar av sig sin fredliga skepnad när så krävs. Samförstånd i all ära, men teleskopbatonger talar ett annat, tydligare språk.
Filosofiläraren är, liksom alla andra "intellektuella", en småborgare. När han öppnar munnen är det den småborgerliga ideologin som talar.
-Louis Althusser
-Louis Althusser
Visst din bror kommer att bära med sig detta.... men vad skulle ha hänt om der Polizei inte fanns?
Visste bängen gjorde fel! Polisen har ett regelverk att följa, enligt din historia så följde de inte detta.
Den enskilde polisen kommer att straffas.
Glad att jag inte är polis, det verkar vara svårt!
Visste bängen gjorde fel! Polisen har ett regelverk att följa, enligt din historia så följde de inte detta.
"It's not a lie, if you believe it."
Re: polisen?
Vissa yrken drar till sig rötägg. Att polisyrket attraherar våldsbenägna psykopater torde knappast förvåna någon. Det anmärkningsvärda är att staten inte har någon internkontroll och att man inte lyckas sortera bort rötäggen på något speciellt effektivt sätt. Leif GW Persson har avslöjat hur det ser ut i den svenska poliskåren och hur kan blivit utfryst ur polisen eftersom han ville göra ett bra jobb istället för att hänga med alla rötägg som gillar att misshandla folk.
En annan anekdot: min ex-flickvän blev videofilmad av SÄPO och tillfrågad om personnummer när hon råkade befinna sig på en korvkiosk där de sedan upptäckte att det stod en massa skinheads utanför.
För att lösa dagens situation inom polisen skulle det behövas en grundläggande utrensningsoperation. Alla poliser borde få sparken för att sedan gå igenom en noggrann kvalitetskontroll för att därefter eventuellt bli återanställda. Det är inte bara slöddret som vet hur polisen beter sig - det är allmänt känt.
En annan anekdot: min ex-flickvän blev videofilmad av SÄPO och tillfrågad om personnummer när hon råkade befinna sig på en korvkiosk där de sedan upptäckte att det stod en massa skinheads utanför.
För att lösa dagens situation inom polisen skulle det behövas en grundläggande utrensningsoperation. Alla poliser borde få sparken för att sedan gå igenom en noggrann kvalitetskontroll för att därefter eventuellt bli återanställda. Det är inte bara slöddret som vet hur polisen beter sig - det är allmänt känt.
dangdang skrev:Visst din bror kommer att bära med sig detta.... men vad skulle ha hänt om der Polizei inte fanns?
Precis som alla hustrumisshandlande poliser straffas?
Precis som dom poliser som utnyttjar avlyssning för privata angelägenheter straffas?
Precis som polisen som sökte mörda killen i göteborg, under demonstrationerna där, straffas?
Vakna upp!
Det som sker idag är att instrumentet polis slipas för att stå till rätt skikts förfogande. När annars skulle argument om polisens mänskliga sidor få stå som anledning till lindrigare/inga domar i fråga om deras våldsutövande?
Om jag skulle misshandla någon tas inte hänsyn, till stressen jag utsatts för, under situationen som lett till misshandeln, då jag ska dömas skyldig eller ej. Måhända i vad mitt straff bör vara.
Hur kommer det sig då, att det som inte tas i beräkning vad det gäller mig som privatperson, otränad och utan befogenhet till våld, tas i beräkning för att bedömma polisers eventuell brott?
När smutsiga jobb ska utföras måste dom som gör dom stå fria från anklagelser och straff.
Fascimens tid är kommen i sverige och först i leden tågar Bodström, stark i sin tro på skydd av sina "svartrockar".
Men gräsrotsrullandet av pacifierande örter kommer slå ett löst slag som omintetgör gensvar, och besegrar det onda och irrationella
Peace out och kyss en snut.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Det som sker idag är att instrumentet polis slipas för att stå till rätt skikts förfogande.
Dvs de "skikt" (eller snarare den personlighet) som politikerna och de enskilda polismännen sympatiserar med. Man ska vara en sävlig sosse. Det värsta man kan göra i polisens ögon är att vara en fritänkande miljonär med en bil som gör polismännen avundsjuka och sticka ut näsan genom att köra uppseendeväckande fort. Då börjar det rycka i batongnerverna på polisen. Så fungerar poliser.
Återgå till "Politik och samhälle"