Rising skrev:Jag gillar inte tanken på en intelligentia, men jag har hittills låtit bli att rösta för att jag ogillar vår demokratiska administration. Att man med sin röst enbart kan påverka det parti man tycker bäst om uppmuntrar nämligen så extrema partier som möjligt.
Det spelar alltså teoretiskt ingen roll om 6 av 10 röstare var rörande överrens om att det extrema partiet X var det absolut sämsta partiet, för det enda som mäts är vilket parti av de småputtriga socialmoderatpartierna A, B, C och D, dessa röstare anser är bäst. De fyra tiondelar som gillar X påverkar alltså utgången av röstningen mycket mer än majoriteten av röstarna, eftersom dessa extrema röstare inte bryr sig så mycket om vilket av de trevliga partierna A, B, C eller D som de inte vill rösta på.
Idag har vi tekniken som krävs för en bättre administration. Varför har vi ingen diskussion om att förbättra röstningen? (eller nja, nu när jag ser vad jag skriver så tycker jag själv "big deal", men jag brukade ha starkare åsikter om detta)
Så administrationen för att likrikta är viktigare än åsikterna i sig? Det verkar ju faktiskt så enligt din argumentation. Resultatet vore nämligen likriktat, men med en liten illusion av valfrihet kring det hela. Ett mycket effektivt totalitärt system, må jag säga.
Ang. Nihilistsällskapet:
"Precis som att bara en viss liten mängd människor i en befolkning är särskilt kvalificerade i förhållande till alla andra vad gäller exempelvis metallhantverk, så är också bara ett fåtal utvalda individer särskilt kompetenta att fatta rimliga beslut, att leda människor och att styra ett land"
Well... Med den här argumentationskonsten så förstår vi i alla fall att det inte är dessa herrar som besitter kompetensen de talar om... :^) Analogin är nämligen usel. De hantverkare som klarar att behålla sitt yrke gör det inte för att någon intelligentia bestämt det (utom i en planekonomi), utan för att kunder väljer att anlita dem. Alltså ganska väl jämförbart med hur demokratin redan fungerar idag. Bra liknelse, mofos.
Med en snabb blick över sidan tycks man utgå ifrån en annan form av samhälle på det hela taget, så det vore nog felaktigt att utgå ifrån en modern demokrati i din egen argumentation. Annars är det ju inte konstigt om det låter tokigt.