Jag har ett stort intresse för filosofiska och vetenskapliga frågeställningar och teorier, även för språk, psykologi, historia m.m. Men jag har helt omöjligt att på ett för mig vettigt sätt sätta mig in i politiska diskussioner.
Jag hamnade mellan två kompisar som hade en rasande tvåtimmars diskussion om Israel och Palestina och tänkte att nu skulle jag knipa käft ett tag och verkligen lära mig något. Men hur jag än försökte var det omöjligt att uppfatta några obestridliga fakta om hela konflikten annat än årtal och namn på personer, allt det andra kändes liksom som ett bollande av retoriska knep och olika synsätt på samma sak.
Jag har inga som helst problem att se på frågor om rätt och fel som flytande marginaler och öht problem som olösliga, men i politiska diskussioner blir det alltid fel nånstans för mig.
Sen att människor trots det för mig uppenbart ogreppbara i politik verkar brinna så hängivet för vissa sakfrågor är för mig ett enigma.
Däremot storskalig politik á la New world order i min regi är iiinga problem att diskutera :lol:
Någon som känner igen sig i detta, eller vill vägleda mig lite in i såna här diskussioner, inför valet om inte annat?
Om politik
Moderator: Moderatorgruppen
Om politik
Skepticism är grunden till all kunskap
Politiker snackar en massa strunt. 90% av debatterandet är bollande med retorik (och statistik mm) som du säger. Fakta förvrängs osv. Ofta kan man reducera allt detta svammel till ett par huvudargument. I slutändan handlar det om att subjektiva värderingar står mot varandra, det finns inget rätt eller fel, bara tyckande.
Jag känner lite samma sak. Det beror till stor del att alla diskussioner av detta slag ofta rör sig inom en bestämd värderam som jag troligtvis inte känner igen mig i. Då blir bara argumentationen en retorisk kamp om vilken sida det är mest synd om eller "fakta" om hur saker fungerar inom det slutna system diskussionen rör sig om.
Återgå till "Politik och samhälle"