Om du vore diktator

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Sebbe

Om du vore diktator

Inläggav Sebbe » 20 okt 2006 12:32

Vad skulle du göra om du fick bli diktator i Sverige?

Ta nu inte denna tråd så allvarligt. utan mer som en chans att se ungefär vad folk skulle vilja ändra på
Och för att slipa rörigheten med 32 olika sidospår är det bättre att vi diskuterar våra olika synpunkter i separata trådar

okej jag börjar  :D

om jag vore diktator skule jag

1. Inför yttrandefrihet (tyker inte vi har det idag)

2. Legalisera prostitution och låt dom konkurera på samma vilkor som andra företag

3. Slopa Tv-licensen

4. Tillåt fri spridning av kultur (fildelning)

5. Ersätta riksdagen med rådgivare. från alla samhällsgrupper. höger extrema, vänsterextrema. rika. fattiga. liberaler, invandrare .o.s.v

5.   Bibehålla det ett sociala skydsnätet och införa olika privata tillägs försäkringar ,tex privat sjukvårdförsäkring

6, Höja hastigheten på våra vägar

7. Ta bort straffen på bruk/missbruk av narkotika

8. Låta krog och restaurang ägare själva bestämma om dom vill ha rökfritt

9. Införa folkomröstningar i betydligt fler frågor ,skulle vara kul att se vad folket tycker ibland

10. Sänka priserna på Alkohol till EU nivå

11. Minska skatterna på Restauranger och krogar. så folk går ut mer

12. Sänka bensin skatterna

13. Bibehålla dagens a-kasse system

14. Kraftigt försämra LAS (lagen om anställnings skydd) företagen borde ha rätt att behålla kompetent personal

15. Införa samma regler för skattemyndigheten som alla andra.
DOM ska bevisa att du är skyldig precis på samma sätt som alla andra brottmål och inte kunna döma efter vad dom tror (skönstaxering)

16. Minksa krånglet och riskerna med att starta företag

finns säkert mycket mer men det får räcka nu

Och ändå röstade jag på Sossarna  :D  .
fundera på den ni  :wink:
Sebastian

Användarvisningsbild
Damir

...

Inläggav Damir » 20 okt 2006 13:21

Göra IQ och EQ tester på alla medborgare och därefter bestämma vilka som får rösta, ha offentliga åsikter, ha vissa tjänster etc.

Katana

Re: Om du vore diktator

Inläggav Katana » 20 okt 2006 13:53

Jag skulle älska sönder 90% av befolkningen. De starka överlever  :D

offe

Inläggav offe » 20 okt 2006 14:31

Om jag vore diktator skulle jag:

1. Införa medborgarlön (och ta bort A-kassa och alla bidrag).

2. Utforma skolan så att man kunde läsa in vilken kompetens som helst även senare i livet, när man hunnit se behovet och på så vis blivit motiverad.

3. Lägga enorma pengar på propaganda för jämlikhet. Efter 10 år av min propaganda skulle ingen människa längre gå förbi en uteliggare utan att prata med honom. Alla skulle ha förståelse för att det är en slump om du är född in i en rik eller fattig familj och hur det sedan påverkar resten av ditt liv. Ingen höginkomsttagare skulle våga andas om att han hade rätt att slippa skatt för att han tjänat pengarna själv (som om han skapat ett värde ur vakum, utan hjälp av andra människor och utan att fattigare människor betalat honom dyra pengar för hans produkter). Mina medborgare skulle inse att vi alla är ansvariga för varandra och för hur samhället ser ut.

4. Skapa naturliga mötesplatser, utan inträde, där alla åldrar kunde träffas. Se till att ingen människa satt ensam i en lägenhet, särskilt inte på julafton.

5. Behålla löneklyftorna.

6. Göra det superenkelt att starta företag.

7. Se till att de sjuka fick vård mycket snabbare än idag.

8. Satsa mer på vård av alkoholism och drogberoende. (Uppsökande verksamhet, men inte tvångsvård.)

9. Ta bort moms på tjänster och sänka den på mat. Momsen på prylar skulle bero av vilka råvaror de var tillverkade av, högre moms för plast, lägre för trä t.ex. Om det gick skulle jag ta bort skatt på inkomst av arbete, men jag skulle inte sänka det totala skattetrycket.

10. Avgå.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 okt 2006 14:56

Punkt 10 är helt ok.

Jag skulle, som diktator, anställa ett antal författare som massproducerar hjältesagor om mej. Nåt i stil med "han gick barfota 130 mil bara för att rädda ett stackars djur...", osv.
Sen skulle jag skicka gänget av s.k. intellektuella till skånska slätten för risodling. Ris måste vi ha. Och alla måste avvara sina glasögon för det är bara ett borgerligt påfund att synen är kass, man ser lika bra utan glasögon om man sopar undan de borgerliga dimridåerna.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 20 okt 2006 19:38

Sebbe skrev:1. Inför yttrandefrihet (tyker inte vi har det idag)

Detta är ju intressant, med tanke på att yttrandefriheten är konstitutionsskyddad i Sverige. Varför tycker du inte det?

Användarvisningsbild
skuggan

Inläggav skuggan » 20 okt 2006 19:46

1. Avsätta mig själv
2. Förorda att ingen skulle få ta min plats.

Förändring i samhället kan inte komma från toppen utan måste komma från botten om den ska fungera väl och bli bestående...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2006 19:48

Hum det första en bra diktator borde göra är väl att säkerställa goda realtioner med USA. Lite sporadiska utrensning är u effektivt. Se till att ha en bra underrättelsetjänst.

Imaginära yttre fiender för att ena folket är väl en klassiker. Sen lite bröd till folket.

Då bör man väl ha säkrat sin ställing hyfsat. Efter det kan man väl göra det som en diktator brukar göra

Konstigt med dagens diktatorer att de inte verkar fatta hur de ska förhålla sig till USA. Svårt att tro att Saddam var så korkad. Även platåskokim. Fast i det senare fallet var det väl en smart strategi i och för sig. Med kärnvapen lär inte USA anfalla. Eller tänka sig för innan de anfaller.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 okt 2006 00:52

Sätta mig framför brasan med mein kampf och machiavelli, lyssnandes på italiensk opera och skratta hest och hetsigt. Ge upp och börja gråta okontrollerbart för att jag av alla var den som visade sig bäst lämpad eller var mest lämpad för att ta besluten.

Sen skulle jag likt fenix resa mig, stifta en lag, ingen skall styra över någon annan och sedan återgå till mitt softande i solen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sebbe

Inläggav Sebbe » 23 okt 2006 00:21

Anders H skrev:
Sebbe skrev:1. Inför yttrandefrihet (tyker inte vi har det idag)

Detta är ju intressant, med tanke på att yttrandefriheten är konstitutionsskyddad i Sverige. Varför tycker du inte det?

Kopierar vad Makterna skrev i en annan tråd ang yttrandefrihet och som stämmer med mina åsikter

Fram för PRINCIPIELL yttrandefrihet. Sossarnas variant av yttrandefrihet är att sålänge man säger snälla saker får man säga vad man vill. Men då är det ju inte yttrandefrihet! Yttrandefrihet är när man får säga vad man vill, oavsett om det är otrevligt eller inte! Sålänge det inte utgör något annat faktiskt brott, t.ex. bedrägeri. (Och med "faktiskt brott" menar jag riktiga brott, inte politiska brott som införts av åsiktsskäl, t.ex. "hets mot folkgrupp" som egentligen inte betyder "hetsning mot en grupp av folk" utan "att ha väldigt osympatiska åsikter, t.ex. att ha en nazistflagga i pojkrummet").
Sebastian

babylove

Inläggav babylove » 27 okt 2006 21:44

...skulle avsätta alla politiker och ge dem jobb som svamp plockare. När det inte finns svamp får dem gå på a-kassa efter Moderaternas nya regler. Bo skulle dem få göra i Rinkeby... He,he,he.... känner maktens vangrepp ta över mina sinnen ..Woo ha ha... Sen skulle jag tvinga dem åka KOMMUNALT...dem skulle få lära sig SL:s tid där en minut inte är en utan fem.... skrattar mig i sängs nu... :smt015

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2006 21:51

J R Auk skrev:Sätta mig framför brasan med mein kampf och machiavelli, lyssnandes på italiensk opera och skratta hest och hetsigt. Ge upp och börja gråta okontrollerbart för att jag av alla var den som visade sig bäst lämpad eller var mest lämpad för att ta besluten.

Sen skulle jag likt fenix resa mig, stifta en lag, ingen skall styra över någon annan och sedan återgå till mitt softande i solen.

Auk, lysande, men varför slutar din dröm så banalt?

Stefan

Inläggav Stefan » 28 okt 2006 01:39

J R Auk skrev:Sätta mig framför brasan med mein kampf och machiavelli, lyssnandes på italiensk opera och skratta hest och hetsigt. Ge upp och börja gråta okontrollerbart för att jag av alla var den som visade sig bäst lämpad eller var mest lämpad för att ta besluten.

:)

Seriefiguren Nemi säger att hennes enda move skulle va att utse Gandalf till diktator...

Jag skulle förbjuda lösspringande hundar. Sen skulle jag förbjuda yrkesfiske i insjöar och skärgårdar, och kraftigt begränsa det i Östersjön. Ta bort stödet till rennäringen. Inskränka skoteråkandet kraftigt. Utöka rätten till buggning, kameror på offentliga platser och rätt att agera mot störande elever (kommer iofs nu). Stoppa utflyttningen av statliga verk, och så småningom flytta tillbaka dom till Sthlm. Lägga ner kungahuset.

Jag skulle vidare minska på antalet studenter på många kurser inom samhällsvetenskap och humaniora, men höja kvalitén på undervisningen för dom som är där. Höja lärarlönerna kraftigt. Sänka bidragen till kulturen. Gå med i Nato och minska på försvarsavgifterna. Inrätta yrkesarmé och ta bort värnplikten. Och en hel massa mer, men det här får räcka.

Återgå till "Politik och samhälle"