Politikernas löner
Moderator: Moderatorgruppen
Politikernas löner
Med en stadsminister som tjänar så bra pengar på att just vara stadsminister så finns risken att han offrar sin ståndpunkt ibland för att glädja massan eller slänger in en lögn lite här och där för att få sitta kvar på sin post och tjäna pengar.
Om man istället ger dem samma lön som deras "vanliga jobb" hade gett dem så hade de suttit där av rent intresse för politik och är det inte det de ska sitta där för?
Om man istället ger dem samma lön som deras "vanliga jobb" hade gett dem så hade de suttit där av rent intresse för politik och är det inte det de ska sitta där för?
Vad gör stadsministern egentligen? visst han är vårat stadsöverhuvud.. men det är andra som letar rätt på fakta m.m. åt honom.(antar jag) jag har egrentligen ingen aning om vad han gör vet någon så svara.
Man ska ju vara helt ärlig mot sig själv och andra och vad gör en lönehöjning här eller där när de som mest behöver pengar får vända på varenda krona för att överhuvudtaget överleva? Det är sjukt mycket någon på en hög post tjänar.. Min familjs inkomst är inte ens hälften av vad stadsministern tjänar.... Vi är 1 med fast inkomst och lever på vad hon tjänar..
Varför är det så? (jag menar inte att självömka men det är något fel på systemet om man man i sverige knappt har pengar till de primära behoven)
Man ska ju vara helt ärlig mot sig själv och andra och vad gör en lönehöjning här eller där när de som mest behöver pengar får vända på varenda krona för att överhuvudtaget överleva? Det är sjukt mycket någon på en hög post tjänar.. Min familjs inkomst är inte ens hälften av vad stadsministern tjänar.... Vi är 1 med fast inkomst och lever på vad hon tjänar..
Varför är det så? (jag menar inte att självömka men det är något fel på systemet om man man i sverige knappt har pengar till de primära behoven)
En vino veritas?
Vendela skrev:Vad gör stadsministern egentligen? visst han är vårat stadsöverhuvud.. men det är andra som letar rätt på fakta m.m. åt honom.(antar jag) jag har egrentligen ingen aning om vad han gör vet någon så svara.
Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte exakt hans arbetsuppgifter men en frontfigur och ngn form av partiordförande är han iaf! :wink:
Men bara för att göra saken klar så menade jag inte bara stadsministern utan alla politiker som får löneökningar genom att vara politiker...
-
Katana
Asso vi i Sverige har en näst intill självständig förvaltningsapparat. Dessas uppdrag regleras av lagar. Det är pågrund av denna inställning som vi ojjar oss så över ministerstyre medan man i England skulle spotta på den minister som inte styr.
Ministrarna är som samordnare för dom områden denna står över, men har liten reel makt.
Frågan är hur mycket partipolitik som går igen i förvaltningsuppdragen.
Statsministern väljer sin regering, riksdagen godkänner den.
Om statsministern gick in med sin tidigare lön, vad händer om han var arbetslös
Det är väl knappast dom rena lönerna som är det upprörande, dom är inte så vidlyftiga. Det är den totala summan av vinning som står att finna för dom högre uppsatta inom politiken.
Bestickningar från företag, fria resor, fri bostad (för vissa), retroaktiv lön för trogen tjänst till näringslivet, garantilöner. Ja listan blir lång.
Och för att inte nämna, en gräddfil i samhället, rättvis prövning i domstol, vilket jag kan garantera inte är en garanti.
Ministrarna är som samordnare för dom områden denna står över, men har liten reel makt.
Frågan är hur mycket partipolitik som går igen i förvaltningsuppdragen.
Statsministern väljer sin regering, riksdagen godkänner den.
Om statsministern gick in med sin tidigare lön, vad händer om han var arbetslös
Det är väl knappast dom rena lönerna som är det upprörande, dom är inte så vidlyftiga. Det är den totala summan av vinning som står att finna för dom högre uppsatta inom politiken.
Bestickningar från företag, fria resor, fri bostad (för vissa), retroaktiv lön för trogen tjänst till näringslivet, garantilöner. Ja listan blir lång.
Och för att inte nämna, en gräddfil i samhället, rättvis prövning i domstol, vilket jag kan garantera inte är en garanti.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Om statsministern gick in med sin tidigare lön, vad händer om han var arbetslös
hehe... ingen aning vad som händer om han e arbetslös... Får väl få en "normallön" eller ngt!
resten du skriver gör ju bara saken värre... ännu större anledning för dem att sälja sina egentliga politiska åsikter!
Tack för informationen om arbetsuppgifterna och systemet fresten!
Lättilgänglig information:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_politik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism
Sverige sägs ha anamat delar av ovanstående principer. Döm själv till hur stor del.
Lite av Sveriges politiska historia står att finna lättillgängligt här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Albin_Hansson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Kjell%C3%A9n
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Myrdal
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alva_Myrdal
Det är otroligt vad starkt befästa vissa har varit i Svensk politik. Inte konstigt att vi har den tradition vi har idag.
Ge fredspriset till startarna av Wikipedia!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_politik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism
Sverige sägs ha anamat delar av ovanstående principer. Döm själv till hur stor del.
Lite av Sveriges politiska historia står att finna lättillgängligt här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Albin_Hansson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Kjell%C3%A9n
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Myrdal
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alva_Myrdal
Det är otroligt vad starkt befästa vissa har varit i Svensk politik. Inte konstigt att vi har den tradition vi har idag.
Ge fredspriset till startarna av Wikipedia!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Att vår statsminister inte tjänar sådär speciellt mycket är väl ganska så uppenbart. Inte om vi jämför med tjänster inom det privata.
Jag har själv sett vassa säljare under 24 år som tangerar vår statsministers lön.
Så visst lön som de hade innan de kom till riksdagen.
Vem vet det kanske skulle locka lite folk från näringslivet om de slapp gå ned i lön.
Jag har själv sett vassa säljare under 24 år som tangerar vår statsministers lön.
Så visst lön som de hade innan de kom till riksdagen.
Vem vet det kanske skulle locka lite folk från näringslivet om de slapp gå ned i lön.
Och alla dom vassa säljarna har företrätt båda parterna i affären som en etiskt riktig säljare bör? Eller är det dom som med varje tänkbart knep manar till avslut.
-I mother fucking suck your dick man, vit i mungipan, slå den du, toppar listan nu
Som en mäklare är en förmedlare av något gott för två, den som vill bli av med något och den som vill ha något?
Vad vill du säga Kalle? Jag förstår inte!
-I mother fucking suck your dick man, vit i mungipan, slå den du, toppar listan nu
Som en mäklare är en förmedlare av något gott för två, den som vill bli av med något och den som vill ha något?
J R Auk skrev:Och alla dom vassa säljarna har företrätt båda parterna i affären som en etiskt riktig säljare bör? Eller är det dom som med varje tänkbart knep manar till avslut.
Om en 24 åring kan tjäna lika mycket som vår statsminister så tjänar vår statsminister inte sådär värst mycket kulor. Det är vad jag jag ville säga.
Det var säljare som inte gjorde något olagligt. Klart de hade sin säljteknik. Och det är klart att de använde varje tänkbart knep för att komma till avslut. Det gör väl alla säljare.
Kallekula skrev:Om en 24 åring kan tjäna lika mycket som vår statsminister så tjänar vår statsminister inte sådär värst mycket kulor. Det är vad jag jag ville säga.
sist jag hörde något om vad han tjänade så rörde det sig om runt 80000 i månaden... det va några år sen men jag tror knappast att lönen har sjunkit sen dess. Och om det då e en säljare spm tjänar så mkt så ska han va riktigt nöjd! Jag tycker iaf det e mycket kulor!
Tor skrev:Kallekula skrev:Om en 24 åring kan tjäna lika mycket som vår statsminister så tjänar vår statsminister inte sådär värst mycket kulor. Det är vad jag jag ville säga.
sist jag hörde något om vad han tjänade så rörde det sig om runt 80000 i månaden... det va några år sen men jag tror knappast att lönen har sjunkit sen dess. Och om det då e en säljare spm tjänar så mkt så ska han va riktigt nöjd! Jag tycker iaf det e mycket kulor!
Nja han tjänar väl 115 000 kr/mån har jag för mig.
Det tillhör undantagen att en så pass ung säljare kan tjäna så mycket, men visst finns de.
Kalle är säljaren som säljer så i ett hedervärdigt yrke? Du behöver ju inte svara för jag vet svaret. Varför vet jag det? Vad vill jag ha sagt?
Kommer osökt att tänka på Kants mål och medel ramsa hur var det den gick? Vad har den för relation här?
Kommer osökt att tänka på Kants mål och medel ramsa hur var det den gick? Vad har den för relation här?
J R Auk skrev:Kalle är säljaren som säljer så i ett hedervärdigt yrke? Du behöver ju inte svara för jag vet svaret. Varför vet jag det? Vad vill jag ha sagt?
Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte vad du menar. Jag sa ju så länge inte säljaren gör något olagligt. Och med det menar jag bla att säljaren inte ljuger om det han säljer. Det är fusk, då är man en dålig säljare.
En bra säljare jobbar för övrigt på så sätt att det inte känns som försäljning (bygga upp relationer omsesidigt vinna på affären osv). Ett av de äldsta säljtrix i boken. Men det finns massa andra trix med.
Har du jobbat som säljare eller uttalar du dig om något du inte har en aning om?
Eller är du bara irriterad på säljare över lag. Det kanske känns som de vill stjärtknulla dig mot din vilja? En bra säljare ser ju till att stjärtknulla dig med din vilja. Inte svårare än så.
Det är inte moraliskt rätt att pracka på folk saker mot deras vilja även om man får dom att tro att dom vill ha det. Min poäng.
Har inte ogrundade påståenden om säljare om man säger så
Gillar inte riktigt stilen, tyvärr blir det ju en livsstil vad jag har märkt.
Som en säljare sa till mig, är man en bra säljare så säljer man aldrig en produkt, man säljer sig själv.
Sen tror jag att jag skulle vara bra på det och kunna tjäna fet deg på det, men klarar inte av det. Motstridiga känslor, lite mer klirr i kassan skulle inte skada
Har inte ogrundade påståenden om säljare om man säger så
Gillar inte riktigt stilen, tyvärr blir det ju en livsstil vad jag har märkt.
Som en säljare sa till mig, är man en bra säljare så säljer man aldrig en produkt, man säljer sig själv.
Sen tror jag att jag skulle vara bra på det och kunna tjäna fet deg på det, men klarar inte av det. Motstridiga känslor, lite mer klirr i kassan skulle inte skada
Återgå till "Politik och samhälle"