Vad har västerlandet givit världen??

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad

Vad har västerlandet givit världen??

Inläggav Jbig » 18 dec 2006 21:43

Hej....

Vad har det kristna västerlandet givit världen?
Jo, detta....:

1. Två världskrig
2. Atombomber över civila i städer.
3. Kolonialism
4. Utrotning i Amerika
5. Slaveri och slavhandel
6. Massmord och markstölder i tredje världen
7. Utsugning och påtvingade ekonomiska system
8. Kemisk krigföring som framkallat miljoner missbildade människor
9. Krossandet av industrialiseringar och välstånd i Indien och Kina
10. Klimatproblem och utrotning av djur och skogar.
11. Den onda kristna treenigheten; nazism, liberalism och kapitalism.

Inga muslimer, buddhister, hinduer eller kommunister har ens kommit i närheten av denna kristna, västerländska terror!

Onekligen intresseväckande i dessa tider av terroristjakter och annat - ibland glöms verklighetens långa vågor bort för nuets brus.... :wink:

MVH
jbig

Tractatus

Inläggav Tractatus » 18 dec 2006 21:45

Håller med i mångt och mycket.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 18 dec 2006 23:53

Visst har Västvärlden begått många brott, men det är dumt att förneka att Västvärlden givit mycket gott till världen också. Man skulle kunna göra en liknande lista för t ex Mellanöstern också.

I Västvärlden finns demokratierna, västländerna är de civiliserade länderna (demokrati, mänskliga rättigheter etc), i Västvärlden bedrivs mycket forskning om t ex cancer och aids. Tror du att botemedlerna mot cancer och aids har störst kommer att komma från Väst eller från Mellanöstern?

Dessutom är Väst och kristendom inte synonymer. Etiopien och Rwanda är kristna länder, men brukar inte ses som västländer. Israel är inte kristet, men brukar ses som ett västland.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 00:08

Hej Mithra...

Västerlandet har skapat mer ont än gott ute i världen! Det behöver du inte tro på om du inte vill, men jag gör det!
Jag anser inte att västvärlden på något sätt är civiliserat med tanka på att man startat två världskrig, släppt atombomber över civila, släppt gifter som missbildat många miljoner människor, stulit mark, begått folkmord, utrotat hela folk, och gjort det som vidare nämns i min lista!

Västvärlden drev människorna från sina säkra områden under den koloniala epoken, därav florerar idag sjukdomar som förr alls inte var lika vanliga! Vad gäller cancer har kineserna idag nått längre än västvärlden i att bota denna sjukdom!

Västvärlden vilar till stor del på kristen grund, och det var just denna kristna grund som drev fram folkmorden i Rwanda. I dagarna dömdes en katolsk präst där för folkmord!

Visst ses Israel som en västerländsk enklav av resten av Asien, det är därför denna västerländska koloni är så hatad i tredje världen!

Du kan knappast göra en liknande lista som jag presenterat för dig vad gäller Mellanöstern, eller något annat system i världen - eller något system någon gång under den kända historien med så enorma mängder offer! Och hittar du något som ens är i närheten, då lovar jag dig att jag troligen kommer att smula ned det till stoft - så säker är jag på att du inte kan hitta det!  

Men varsågod, gör denna lista om Mellanöstern, så får vise....! :lol:

MVH
jbig

Laevateinn

Inläggav Laevateinn » 19 dec 2006 00:48

Jbig, förstår du att du är helt insnöad i den kristna slavmoralen?

Du delar upp världen mycket enkelt: Antingen är något "gott", eller så är det "ont", precis så som kristendomen säger.

Varför be om ursäkt för något man gjort?
Stå för det istället och ta konsekvenserna, hur de än må ta sig form, i sann, ärofylld anda.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 00:55

Hej Laevateinn...

Jepp, att exempelvis släppa atombomber över civila i städer är enbart ont! Att inte göra det är enbart gott! För mig är det således kristallklart - svart och vitt! :lol:

MVH
jbig

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2006 01:31

Vad är västerlandet då Jbig, dom flesta har ingen relation till det du räknar upp. Är självaste marken ansvarig för dom rövare som på den strövar? Är vi ansvariga för dom aktörer som manipulerar fram "utvecklingen"? Mycket gott leder till ont då det brukas i felaktiga syften.

Hur motverkar man den utvecklingen du säger skett? Genom att skuldbelägga alla i "västvärlden"? Ta en titt runt om i världen alla är lika goda kålsupare, någon måste vara värst då dom lyckas bäst med vad dom företar sig.
Jag vet ingen kontinent som inte haft folkmord och systematiserat terror.
Vet du? Vi sitter alla i samma båt så ingen ide att peka finger. Världen är global, allt är i ett.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Fication
Kontakt:

Re: Vad har västerlandet givit världen??

Inläggav Fication » 19 dec 2006 01:33

Jbig skrev:1. Två världskrig
2. Atombomber över civila i städer.
3. Kolonialism
4. Utrotning i Amerika
5. Slaveri och slavhandel
6. Massmord och markstölder i tredje världen
7. Utsugning och påtvingade ekonomiska system
8. Kemisk krigföring som framkallat miljoner missbildade människor
9. Krossandet av industrialiseringar och välstånd i Indien och Kina
10. Klimatproblem och utrotning av djur och skogar.
11. Den onda kristna treenigheten; nazism, liberalism och kapitalism.

Kontrar med följande lista:

1. Bakmaskinen
2. Internet
3. Kylskåpet
4. Rakapparaten (till lycka för iaf hälften av befolkningen)
5. Dildon (till lycka för andra hälften av befolkningen)
6. Tryckpressen
7. Mobiltelefonen
8. Flygplanet
9. Ångmaskinen
10. Penicilinet
11. Fjärrkontrollen till TV:n

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 02:16

Fullständigt offtopic men: Laevateinn, eftersom jag antar att du är medlem i "nihilistsällskapet", varför värnar ni inte i lika stor utsträckning om svensk grafittikonst som gamla nationalromantiker, och svensk hip-hop, jazz, och blues som om folkmusik och den där metalprylen?

Är detta ett medvetet ställningstagande och, i sådana fall, vari ligger skillnaden?

Rafael

Inläggav Rafael » 19 dec 2006 02:48

Och så har karusellen satt igång igen =)

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 07:25

Hejsan...

Ser ut som en del besvaringar kommit in, flertalet lite surmulna, och frånskyllande. De kanske inte riktigt förstår att det just är västvärlden som är det stora problemet i världen, man skapar allt större miljöproblem, och man har sysslat med destruktiv verksamhet under århundraden!

Någon kontrar med penicilinet, som ju är byggd på kunskap och råvaror från tredje världen från början! Kanske det är som så att kunskapen om de ohyggliga offer som krävts för att skapa de prylar som uppräknats!
En annan funderar kring om vi även idag äro skyldiga? Klart att vi ju på sätt och vis är, eftersom vi lever av en politik som har sina rötter i historiens största folkmord och rövarturné alla kategorier! Folkmordet pågår!

Egotrippandet bland utläggningarna är nog ej medvetet om hur resten av världen ser på västerlandet, men här en liten fingervisning:

”För oss har ingen förbannelse haft en mer förgörande inverkan än det slaveri som ni underkastade vår världsdel. Ingen enda epidemi går att jämföra med europé-epidemin, som kom att kosta oss hundra miljoner av våra starkaste och flinkaste män. Européer är det värsta gissel som drabbat Afrika. Det är ett rent faktum: ni dödade fler afrikaner än ett virus någonsin skulle kunna. Ni härjade värre än en gräshoppssvärm på den afrikanska kontinenten. Ni plundrade fler naturkällor än vad som någonsin skulle kunna bli fallet vid en naturkatastrof.”
Femi Akomolafe, chefredaktör för tidningen The African
Källa: Aftonbladet 011229

År 2001 krävde några afrikanska stater följande i skadestånd av västvärlden....
7 777 000 000 000 000 kronor eller sju miljoner sjuhundrasjuttiosjutusen miljarder kronor.
Till detta kommer den övriga kolonialismens brott mot mänskligheten - vilken logiskt sett bör vara värderad ännu högre.

Vi hörde aldrig av den där listan om huruvida Mellanöstern kan tagas fram i någon som helst jämförelse med vad det kristna väst har sysslat med! Kanske inte så konstigt - man drog nog tillbaks inlagan eftersom jbig:s meningar nog räckte! :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 11:00

Men nu har väl majoriteten talat då är det väl inte stöld, eller vad du nu brukar säga. Hursomhelst så anser i alla fall jag att har man stulit (har en annan syn) så ska man betala tillbaka och be om ursäkt. Hur vi framtiden ska förhindra detta? Ökad frihandel, öppnare gränser, tydligare regler för företag, transparans och belysning av vad företag producerar och säljer så låter vi konsumentmakt råda.

Ser inte detta som statiskt nollsummespel. Ser ingen vits i att vi i väst ska bli fattigare samtidigt som de fattigaste förblir lika fattiga (eller blir fattigare). Men visst pläderas sådana tankar av vissa, eller hur Jbig.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 19 dec 2006 11:37

Det är ingen som förnekar att Västvärlden har begått många brott. Slavhandeln med afrikaner är ju en av de mindre smickrande delarna av västerländsk historia, och västerländska ledare har ju flera gånger bett om ursäkt och betalat kompensation för det.

Tycker inte du att även Arabvärlden borde göra detsamma? Araberna har sedan urminnes tider handlat med afrikanska slavar.

Vad har då den muslimska världen givit världen?

1. Muhammed
2. Muhammeds efterföljare och deras blodiga erövringar
3. Osmansk imperialism
4. Folkmord på armenier
5. Folkmord på greker
6. Koranen
7. Slavhandel
8. Hjärntvätt från barnsben aka madrassa
9. Hat
10. Utplåningskrig mot Israel

Det står naturligtvis dig fritt att flytta till Mellanöstern, om du tror att det är bättre där.

Sen så har inte Västvärlden "givit" världen två världskrig som du beskriver det. Första världskriget startades av politiska oroligheter i Europa. Anledningen till att det kallas världskrig är att Europa hade kolonnier runt om i världen som ibland drogs in. Andra världskriget startades ju av Hitler med hans maktambitioner och rasidéer. Det var ju förövrigt västländer + Sovjet som besegrade Nazityskland. Du är väl förresten medveten om vilken sida muslimerna kämpade på under andra världskriget?

J R Auk skrev:Hur motverkar man den utvecklingen du säger skett? Genom att skuldbelägga alla i "västvärlden"? Ta en titt runt om i världen alla är lika goda kålsupare, någon måste vara värst då dom lyckas bäst med vad dom företar sig.
Jag vet ingen kontinent som inte haft folkmord och systematiserat terror.
Vet du? Vi sitter alla i samma båt så ingen ide att peka finger. Världen är global, allt är i ett.

Jag håller med. Detta "hata oss själva" ger inget. Tänk t ex på aztekernas groteska mängder av människooffer. Aztekerna tyckte säkert inte om att kuvas av spanjorerna, men de stammar som var lydfolk åt aztekerna tyckte säkert om att bli fria från aztekernas förtryck, även om denna frihet inte varade så länge, då spanjorerna sen blev deras nya herrar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 12:12

Kallekula skrev:Ser inte detta som statiskt nollsummespel. Ser ingen vits i att vi i väst ska bli fattigare samtidigt som de fattigaste förblir lika fattiga (eller blir fattigare). Men visst pläderas sådana tankar av vissa, eller hur Jbig.

Vad kul att du feltolkar mig och kastar ur dig sånt här för att fiska bråk. Det är ett ytterst komplext system där skadeverkningarna endast kan motverkas genom att strypa tillgångarna till systemet - att vi blir fattigare = de rikare (Afrika är antagligen planetens mest bördiga kontinent, hur kommer det sig att de har den största svälten?). Hur de i tredje världen skulle kunna bli fattigare om vi upphörde parasitera på dem begriper jag inte, eller hur menar du Kalle? Är du nu ute och cyklar med ditt "kapitalismen skapar ex nihilo" igen? :)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 12:22

Avantgardet

Feltolkar säkert. Man visst relativt blir ju min fattigare granne rikare om jag blir fattigare. Skulle jag driva ett företag och min granne är anställd och detta skulle gå i KK skulle vi båda bli fattigare. Är väl inget komplext med det?

Vad det gäller nollsummespel. Tja jämf med summan av allt som produceras nu med tja gå bakåt tiden väl ett årtal.

Återgå till "Politik och samhälle"