Homoadoption.
Moderator: Moderatorgruppen
Homoadoption.
Titeln på tråden implicerar en massa laddade tankar, idéer, reflektioner. Frågan behör därav inte utvecklas speciellt utförligt. Tongångarna är divergenta. Vissa hävdar att barn behöver en mamma och en pappa (män och kvinnor fungerar på olika sätt och tillför olika saker), andra menar att könet är av underordnad betydelse. Vissa argumenterar med att barnet kommer att utvecklas i en extremt avvikande kontext, och att delar av allmänheten kommer att se ner på detta (barnet blir mobbat i skolan), andra hävdar att detta är av mindre relevant betydelse.
Vad tycker Ni om homoadpotioner? Rätt eller fel?
Vad tycker Ni om homoadpotioner? Rätt eller fel?
Re: Homoadoption.
Tractatus skrev:Tongångarna är divergenta.
Ja, det behövs mer forskning för att kunna säga om det är rätt eller fel. Tar barnet skada, vilket vi inte säkert vet, så är det fel, annars inte.
Om det kan visas att barnet mår bra av det, så är jag även öppen för att grupper skall få adoptera barn. Omvårdnaden roteras då mellan medlemmarna eller sker samfällt i kollektiv.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
Re: Homoadoption.
Grottis skrev:Tractatus skrev:Tongångarna är divergenta.
Ja, det behövs mer forskning för att kunna säga om det är rätt eller fel. Tar barnet skada, vilket vi inte säkert vet, så är det fel, annars inte.
Ja, det är svårt att veta om ett föräldralöst barn har det bättre så än att det tvingas utstå uppmärksamhet från två avvikande kufar.
(Bevisbördan ligger naturligtvis på de som har den märkliga uppfattningen att homosexualitet skulle vara skadligt.)
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- KYREUS syn:
Jag anser att alla människor skall ha samma rättigheter - oavsett sexualitet. Dvs om sexualiteten inte är DIREKT OND OCH SKADLIG, som tex pedofili.
Därmed säger jag som präst
JA!!
såväl till kyrklig visel
som
till adoption även för homosexuella.
(c) KYREUS
Därmed säger jag som präst
JA!!
såväl till kyrklig visel
som
till adoption även för homosexuella.
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
Hur adopterade barn till homopar skulle må/bli fungera i samhället osv är omöjligt att att avgöra utan att genomföra en omfattade studie. Och även med en sådan skulle det i princip vara väldigt svårt att avgöra. Många faktorer att hålla i luften. Bör röra sig om väldigt många adopterade homofamiljer i så fall.
Så debatten handlar bara om vilka värderingar man har.
Så debatten handlar bara om vilka värderingar man har.
- Avantgardet
Med tanke på alla luppar som skulle fram för att beskåda det sannerligen uppståndelseväckande yrkar jag på att inga sådana adoptioner må genomföras!!!!
Fast annars vette fan vad som kan sägas ligga emot.
Hur många tänkte på två kvinnor när dom tänkte sig sagda exempel och hur många tänkte på två män?
Fast annars vette fan vad som kan sägas ligga emot.
Hur många tänkte på två kvinnor när dom tänkte sig sagda exempel och hur många tänkte på två män?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
What Gives?
Det enda jag vet är att argumentet "delar av allmänheten kommer att se ner på detta (barnet blir mobbat i skolan)" är uselt och borde skippas i debatten. Även fattiga föräldrars barn mobbas i skolan, och man hindrar väl inte fattiga från att adoptera barn? För att inte tala om barn från religiösa familjer - jeesus, sådana råkar ju ut för wedgies och swirlies även på arbetsplatser när de blivit vuxna.
Däremot tycker jag inte att transsexuella ska få adoptera sado-masochistiska barn från nekrofila föräldrar; helt enkelt för att det skulle få landets komiker att dra alldeles för många dåliga skämt.
Däremot tycker jag inte att transsexuella ska få adoptera sado-masochistiska barn från nekrofila föräldrar; helt enkelt för att det skulle få landets komiker att dra alldeles för många dåliga skämt.
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Bra Rising!
Tack Rising! Din kommentar är en verklig höjdare! - KYREUS
Tro inte; sök!
Homosexuella borde få gifta sig och adoptera barn. Annars matar man bara dem som vill stå på en pedistal och säga att "ni är inte riktigt som vi". Angående att bli mobbat i skolan, så är inte barn lika könsfikserade som vuxna, och bryr sig därför inte om föräldrarnas kön lika mycket som kristdemokraterna gör. Om en ensamstående heterosexuell mamma tar hem en kompis av samma kön som hjälper till i hushållet, blir barnet en mupp då? Nej, motståndarna drivs av en dold agenda. Religiös fundamentalism och förtryckarbehov.
-
What Gives?
Rising skrev:Även fattiga föräldrars barn mobbas i skolan, och man hindrar väl inte fattiga från att adoptera barn?
Det beror på vilket land som "lämnar ut" barn för adoption. Det är inte helt ovanligt att lägsta årsinkomst specificeras bland mycket annat i adoptionskriterierna, och därtill även krav på hur partnerskapet ser ut (läs heterosexuellt vigda).
Vi kan alltså stifta i princip hur liberala adoptions- eller äktenskapslagar vi vill här i sverige, men faktum kvarstår att de länder som låter sina barn adopteras har sista ordet i frågan och inte sällan råder det en tämligen chauvinistisk syn på allt som avviker från heteronormen.
Personligen ser jag inte sexuell läggning som särskilt relevant faktor för en god uppväxt.
..
Jag anser att adoptioner inte bör finnas alls. Barn som av någon anledning har blivit föräldralösa skall omhändertas av staten, som ser till att dessa barn har tillgång till minst en vuxen 24 timmar om dygnet. Detta blir en mer naturlig och ärlig miljö, istället för att vara objekt i någons "mamma-pappa-barn" fantasier. Kan man inte få barn får det bli så, det finns värre öden man kan råka ut för. Jag är misstänksam mot alla som vill adoptera. Är det normalitet de strävar efter?
Återgå till "Politik och samhälle"