Muhammedhundar, karriär och döden.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Muhammedhundar, karriär och döden.

Inläggav Angelina » 17 sep 2007 04:36

Tänk vad lätt att få ett internationellt genombrott som konstnär det är nu. Smäda Muhammed och bli omskriven i världspressen. Finns det något mer effektivt?

Helt plötsligt vet alla vem Lars Vilks är, statsministern gör ett uttalande, han får livvakter, och hans bilder säljer säkert bättre än någonsin förr. Var det ett planerat karriärsdrag? Han tror inte på fult allvar att han kommer att bli mördad, men han är villig att ta chansen. Leka med döden. Han och tidningschefen gjorde en deal. De behövde lite pr.

Eller är han starkt politiskt engagerad och är villig att riskera sitt liv för sin ståndpunkt. Det känns inte så, eftersom han inte ser det som en reell risk.

Eller är han så självsäker att han gjorde det utan reflektion? Vad tänkte han innan? Övervägde han för och nackdelar och bestämde sig att fördelarna övervägde? Förmodligen.

Vilket enormt inflytande muslimerna har i kulturen just nu.
Jag ska också göra en anonym dödslista och placera mig själv högst upp och sedan gå ut i pressen och ropa Al Qaida, vilken konstkupp.

tomato

Vem är först att döpa sin hund till Muhammed? En kändis på dekis som behöver ett lyft. Jonas Gardell?
:lol:

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 17 sep 2007 07:34

Ja, nu när jag hamnat på feministernas dödslistor,
så kan jag bara rekommendera att du ser till att även du gör det,
de där långhåriga anstiftare är ju ändå inget mer än en irritationsmoment,
i stort sätt harmlösa, man bara kan vinna på det.

Varför har feminister en kromosom mer än ett höns?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 17 sep 2007 09:29

Tänk vad lätt att få ett internationellt genombrott som konstnär det är nu. Smäda Muhammed och bli omskriven i världspressen. Finns det något mer effektivt?

Lågvattenmärke, Angelina!
Skriv bättre musik vet jag än att oja dig så här...

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 sep 2007 09:47

Kan den som är större än allt annat kränkas, smädas? Kan det heliga kränkas nedanifrån?

Människor kan kränkas - och den som vill känna sig kränkt kan känna sig kränkt av vadsomhelst. Bara att välja det som passar. Igår skulle alla vara utbrända, idag vill alla var kränkta. Trender kommer och går.

Som Fritiof Nilson Piraten ungefär skrev: Om man talar om nålar är det väl snart en enögd jävel som känner sig kränkt!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 17 sep 2007 10:11

Är du här och springer igen? sa jag glatt till den lille rullstolsbundne pojken.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 17 sep 2007 10:25

Han blev dränkt i piss för våra synders skull
förklarade jag det för den kristne lille pojken,
ni skulle ha sett hans ansiktsuttryck,
han trodde inte riktigt på det,
så jag var tvungen att upprepa det hundra gånger,
tills han slutligen förstod.

Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Till Jörgen

Inläggav Algotezza » 17 sep 2007 11:08

Javisst, vi kan medvetet gå in för kränka andra. I ord eller handling. Men allt som någon känner sig kränkt av behöver inte vara avsett att kränka.

Avsikten är väl det som avgör frågan. De exempel du ger, Jörgen, är ju tydliga exempel på avsiktlig kränkning som jag tolkar dem. Detta hindrar inte att jag har en känsla av att det idag i media rapporteras om fler fall då folk kollektivt känner sig kränkta än det gjorde för tio år sedan. Kränker vi varandra mer idag än för tio år sedan? Eller uppmärksammas det mer?

Kan det inte trots allt finnas ett visst spelrum mellan att någon vill kränka en eller ens tro, åsikter, och att man de facto  känner sig kränkt? Jag tänker då inte främst på kränkande våldshandlingar, som ju talar sitt eget tydliga språk och där man inte kan värja sig, utan på kränkningar i ord eller bild.

Men jag kan ha fel. Det kanske är den kränkte som skall ha tolkningsföreträde. Den som känner sig kränkt, är kränkt, oavsett avsikten.

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 sep 2007 11:51

Algotezza skrev:Kan den som är större än allt annat kränkas, smädas? Kan det heliga kränkas nedanifrån?

Människor kan kränkas - och den som vill känna sig kränkt kan känna sig kränkt av vadsomhelst. Bara att välja det som passar. Igår skulle alla vara utbrända, idag vill alla var kränkta. Trender kommer och går.

Som Fritiof Nilson Piraten ungefär skrev: Om man talar om nålar är det väl snart en enögd jävel som känner sig kränkt!

A

Jag har också funderat på det där och om det inte kan sägas vara bristande tro som tillskriver skammen till de högre. :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 sep 2007 12:15

J R Auk skrev:
Algotezza skrev:Kan den som är större än allt annat kränkas, smädas? Kan det heliga kränkas nedanifrån?

A

Jag har också funderat på det där och om det inte kan sägas vara bristande tro som tillskriver skammen till de högre. :)

Ja, bristande tro gör väl att man känner sig kränkt å t.ex. Guds vägnar... Man har inte så mycket Gudskontakt att man förstått att Gud inte bryr sig.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 17 sep 2007 14:51

Angelina: HE, fungera kanske ifall du är be räd att riskera ditt liv.
Och allt med det.

Men konstigt är, att all Religion förskriver Fred, och man inte ska döda och så.
Men Sedan säger religion död dom som inte håller med MIG!

Hur ska dom har det.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 sep 2007 17:18

FIG skrev:Angelina: HE, fungera kanske ifall du är be räd att riskera ditt liv.
Och allt med det.

Men konstigt är, att all Religion förskriver Fred, och man inte ska döda och så.
Men Sedan säger religion död dom som inte håller med MIG!

Hur ska dom har det.

Ja, det är knepigt.

Jag kommer att tänka på en Fugs-låt från 60-talet: KILL FOR PEACE!

Hata fram kärleken! Mörda för Guds och livets skull!

Men Guds höga, eviga kärlek nedtransformerad på det mänskliga planet blir kanske hat, mord och våld?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 17 sep 2007 18:06

Men Guds höga, eviga kärlek nedtransformerad på det mänskliga planet blir kanske hat, mord och våld?

Tyvärr så har du kanser rätt i det. hoppas väkligen inte att du har rätt.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

Angelina

Inläggav Angelina » 17 sep 2007 22:48

Nu attackerar ni mig bara för sakens skull, för att ni längtar efter lite feministpisk!
:lol:

Får konstnärer inte ifrågasätta andra konstnärer Cogito? Arbeta du på att göra bättre tavlor istället då.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 17 sep 2007 23:11

Nja Angelina,

ville bara dra din attention till mig...

Du är så förbaskat snygg på din nya avatar  :oops:

Bild

Kommer du ihåg den här?
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 sep 2007 08:06

FIG skrev:

Tyvärr så har du kanser rätt i det. hoppas väkligen inte att du har rätt.

Ja, har jag rätt ser det ju inte så hoppfullt ut, men vi blir kanske bättre på att transponera ner Guds kärlek till vår nivå i framtiden när vi utvecklats mer, utan att förvanska den alltför mycket...

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"