Frågan blir därför nästan Tråkig!
Det finns en sekt i Sverige kallad Scientologerna. Denna sekt hade om jag inte har fel en dust med samhället Sverige. Deras budskap vilket är deras inkomstkälla lades ut som offentliga handlingar och organisationen protesterade villt. Vad skulle ha skett om samhället Sverige efter dusten Pripps och Coca – Cola lade ut Coca – Colas hemliga recept 7 x som offentliga handlingar?
Jag har varit med om ett antal rättegångar men aldrig som anklagad eller försvarande.
En gång när jag var ungefär 12 (minns inte riktigt åldern) såg jag ett brott där en alkoholist skadade en annan alkoholist. Jag slapp att vara med på rättegången och det var många som sett när skadan inträffade. Jag har dessutom varit med på rättegång som rekommenderande person vid en vårdnadstvist när jag var (ungefär) 25 år. Alla gånger har jag sluppit att delta men samhället visade sig kapabelt till att på ett rätt sätt behandla målen.
Men är det filosofiskt och samhälligt rätt att samhället har en egen polismakt?
Men blir inte polismakten i större skeenden partiska sin stat? Kan vi påstå att Polismakten i Kina är lika betrodda av oss i Sverige som polismakten i Sverige? Kan vi påstå att Saddam Huseins polismakt var en polismakt? Kan vi på ett trovärdigt sätt påstå att polismakten inte håller sin makt om ryggen?
Många vill mena på att det var den nuvarande Kungen av Nepal som mördade den dåvarande familjen i Nepal: Familjen med Dipendra! I Nepal så är polismakten enkel och så som den fungerade hos oss på medeltiden. Polismannen skyddar då ett litet område från den Marxistiska gerillan och dör oftast på det lilla området. Det polismakten i Nepal påstås i detta fall beskydda är den nuvarande Nepalesiske Kungen i Nepal.
Inte skulle vår polismakt fungera på ett sådant sätt här i Sverige men just denna risk finns i detta med att ha en egen Polismakt!
Min fråga blir därför: Är det filosofiskt riktigt att stater ska få ha en egen polismakt? Är det samhälligt riktigt att stater har en polismakt? Skulle detta kunna fungera på något annat sätt?