Ska stater få ha en egen Polismakt?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Inläggav Patrik Persson » 09 okt 2004 22:03

Saddam Hussein hade en egen polismakt. USA har en egen polismakt. Sverige har en egen polismakt. Nästan alla länder har en egen polismakt.

Frågan blir därför nästan Tråkig!

Det finns en sekt i Sverige kallad Scientologerna. Denna sekt hade om jag inte har fel en dust med samhället Sverige. Deras budskap vilket är deras inkomstkälla lades ut som offentliga handlingar och organisationen protesterade villt. Vad skulle ha skett om samhället Sverige efter dusten Pripps och Coca – Cola lade ut Coca – Colas hemliga recept 7 x som offentliga handlingar?

Jag har varit med om ett antal rättegångar men aldrig som anklagad eller försvarande.

En gång när jag var ungefär 12 (minns inte riktigt åldern) såg jag ett brott där en alkoholist skadade en annan alkoholist. Jag slapp att vara med på rättegången och det var många som sett när skadan inträffade. Jag har dessutom varit med på rättegång som rekommenderande person vid en vårdnadstvist när jag var (ungefär) 25 år. Alla gånger har jag sluppit att delta men samhället visade sig kapabelt till att på ett rätt sätt behandla målen.

Men är det filosofiskt och samhälligt rätt att samhället har en egen polismakt?

Men blir inte polismakten i större skeenden partiska sin stat? Kan vi påstå att Polismakten i Kina är lika betrodda av oss i Sverige som polismakten i Sverige? Kan vi påstå att Saddam Huseins polismakt var en polismakt? Kan vi på ett trovärdigt sätt påstå att polismakten inte håller sin makt om ryggen?

Många vill mena på att det var den nuvarande Kungen av Nepal som mördade den dåvarande familjen i Nepal: Familjen med Dipendra! I Nepal så är polismakten enkel och så som den fungerade hos oss på medeltiden. Polismannen skyddar då ett litet område från den Marxistiska gerillan och dör oftast på det lilla området. Det polismakten i Nepal påstås i detta fall beskydda är den nuvarande Nepalesiske Kungen i Nepal.

Inte skulle vår polismakt fungera på ett sådant sätt här i Sverige men just denna risk finns i detta med att ha en egen Polismakt!

Min fråga blir därför: Är det filosofiskt riktigt att stater ska få ha en egen polismakt? Är det samhälligt riktigt att stater har en polismakt? Skulle detta kunna fungera på något annat sätt? :roll:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 feb 2013 01:03

Patrik Persson skrev:Min fråga blir därför: Är det filosofiskt riktigt att stater ska få ha en egen polismakt?

Jo, jag tror det och filosofer har försvarat statens våldsmonopol sedan Platons dagar. En av staters mest fundamentala uppgifter är att skydda sig själv mot angrepp. Konflikter kan uppstå om ett statsbärande parti förlorar folkets stöd, som t ex Muhammad Mursi och Muslimska brödraskapet i Egypten. Han överträder sitt mandat, han regerar inte längre för hela folket. Konflikten blir därför skarp och antagonistisk.

Men vilka filosofer har försvarat devisen att: "Det är rätt att göra uppror!"
Moderator

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Inläggav eken » 11 feb 2013 13:17

Redan Augustinus insåg att stater inte var så mycket annat än mäktiga rövarband: "How like Kingdoms without Justice are to Robberies. Justice being taken away, then, what are kingdoms but great robberies? For what are robberies themselves, but little kingdoms? The band itself is made up of men; it is ruled by the authority of a prince, it is knit together by the pact of the confederacy; the booty is divided by the law agreed on.". (The City of God, Book IV, Ch. IV).

Staterna skaffar sig legitimitet, men i grunden handlar allting om makt och maktrelationer. Om det är rätt att stater har denna makt? Ja, jag tror att det är rätt såvida statens våldsmonopol grundar sig i demokratiska och rättssäkra principer. Ett sådant ställningstagande innebär förstås att jag inte anser att diktaturer har rätt att överhuvudtaget ha något våldsmonopol, och det får också konsekvensen att i stort sett inget tidigare system har haft legitimitet innan demokratin. Men jag vet inte hur man moraliskt skulle försvara att diktaturer har polismakt, så jag låter bli tills någon ger skäl för att det är moraliskt försvarbart.

Sedan kan det vara rätt att göra uppror mot staten och dess regler. I likhet med Joseph Raz anser jag att lagen bara är en moralisk anvisning från statens sida om vad som är det rätta handlandet. Någon moralisk förpliktelse att handla lagligt finns emellertid inte. Det är alltid upp till dig och din egen moraliska kompass att handla rätt.
Amor et scientia

Återgå till "Politik och samhälle"