Igår presenterade Göran Persson Sveriges nya regering och som vanligt blev det en hemsk besvikelse. Outbildade människor på nästan alla poster ska enligt Persson bli en "elitregering". Pär Nuder, landets nya finansminister har ingen ekonomisk utbildning alls, han är bara polare med Persson och det verkar inte som om någon ens ifrågasätter det. Perssons egen kommentar:
"Ekonomi är inte särskilt svårt."
Första frågan jag ställer mig själv är då, är socialdemokraterna så inkompetenta så att ingen i hela partiet har en riktig ekonomisk utbildning? Följdfrågan på ett förutsatt "jo" blir sen:
Även om ekonomi är "lätt", borde det inte vara ännu lättare för någon som är utbildad i ämnet?
Persson själv är inte ens godkänd gymnasiematematiker. En annan överaskning i den nya regeringen är Ibrahim Baylan som är utsedd till landets nya skolminister. Jag vet ingenting om Baylan men jag hoppas verkligen att det inte enbart är ett socialdemokratiskt poängplockande i invandrardebatten, tyvärr är jag nästan säker på att det är så och även om Baylan kanske kommer göra ett utmärkt jobb så tror jag i alla fall valet av honom gjordes med den största anledningen att vinna fler röster.
Jens Orback, tidigare journalist, blir i Perssons nya regering demokrati- och integrationsminister vilket först och främst är en extremt abstrakt och märklig kombination. Det är likaså en motbjudande tanke när jag ser dessa styrande herrar framför mig. I så gott som alla länder i Europa och i USA är politiker utbildade människor med inriktningar på specifika områden, det är det som gör dem passade för tjänsten som i vilket annat yrke som helst. Matematiker, ekonomer, ingenjörer, statsvetare, historiker i Europas ledning och i Sveriges har vi en statsminister som inte fick godkänt i Matte B på gymnasiet. Jag skäms. Den här omkastningen i regeringen visar ju dessutom kraftigt på avsaknaden av inriktad kompetens.
Tänk er ett stort företag där ledningen kastas om hur som helst. Rätt vad det är så är dataingenjörer ekonomiansvariga samtidigt som marknadsföringschefen tar hand om IT-avdelningen. Det skulle inte fungera särskilt bra och det naturligtvis för att dataingenjören är kompetent på sitt fält och bör därför ha den uppgiften, precis som marknadsföringschefen naturligtvis lättare jobbar med reklam- och marknadsföringsfrågor än med vilka datorsystem som ska användas och vilka intranät som ska beställas.
Persson säger att:
"Fastnar man för länge i samma arbetsuppgift, dock med undantag för statsminister, går det lätt rutin i det hela."
Det komiska i citatet behöver väl knappast någon mer ingående förenkling men jag undrar verkligen över argumenten för att det inte också för statsministerposten skulle gälla samma. Svaret är naturligtvis att den inte skiljer sig från de övriga men Persson vill ju gärna ha kvar sitt jobb.
I regeringen är antingen ingen alls kompetent nog för sin position eller så är alla fullt kompetenta för alla positioner vilket verkar orimligt med tanke främst på den dalande välfärden. Det gör mig arg, men mest ledsen att ingen reagerar och jag får själv helt enkelt konstatera.
Det finns inga proffs i regeringen.
källa: Metro, Göteborg, Fre 22 Okt - Årgång åtta
Det finns inga proffs i regeringen
Moderator: Moderatorgruppen
- Patrik Persson
Hej
Hej
Kul inlägg! Slå ner dom bara!
Jag vet inte om betyg är allt men kanske det är? Carl XVI Gustaf vilken jag tycker klarar landet och sin ledning väl har gjort många blunders i sitt kungliga liv. Om det beror på att kungen har dyslexi och lider av platsförvirring vet jag inte.
Jag tycker att Carl Gustaf klarar sitt ämbete (mycket) bra ändå och gör förvånansvärt få fel. Om regeringen skulle ha gjort mer rätt om den varit mer högutbildad vet jag inte.
Själv tänker jag så här om betyg och studier:
Allt beror på mycket annat. Jag hade en flickvän som fick få 5 or och slutade studera i 8 an. Hon var begåvad inom litteratur och hon tänker idag bli lärare och inte så olikt mig poet. Hon är en naturbegåvning! Varför fick hon då inte högsta betyg i det mesta och studerade vidare 9 an och sedan direkt gymnasiet? Vi hade samma problem här också: mobbning. Många barn som är begåvade i småskolan mobbas till sämre betyg och får dåligt självförtroende. Detta med mobbning av dessa elever förekommer främst från kamrater men även ifrån lärare som hänger med i dom andra elevernas gemenskap mot den mobbade eleven. Det blir enklare att vara lärare om eleverna gillar dig i småskolan.
Här kan tillskrivas att om du kommer från genuin arbetarförort så är det vanligare med att eleverna där mobbar dessa begåvade än i överklassförort. Alltså vill jag inte tillskriva Persson dålig regering på grund av dåliga betyg men givetvis: Var dom aldrig intresserade av ekonomi någonsin så verkar det ju obegåvat konstigt? Det finns kanske inga studenter som intresserar sig för politik numera.
För övrigt så tycker jag att politik är enbart ytligt och dagligdags och att vi kanske ska ha Carl XVI Gustaf jämt och ständigt istället för politik. Politik är bara ismer och ismernas tid är förbi!
Kul inlägg! Slå ner dom bara!
Jag vet inte om betyg är allt men kanske det är? Carl XVI Gustaf vilken jag tycker klarar landet och sin ledning väl har gjort många blunders i sitt kungliga liv. Om det beror på att kungen har dyslexi och lider av platsförvirring vet jag inte.
Jag tycker att Carl Gustaf klarar sitt ämbete (mycket) bra ändå och gör förvånansvärt få fel. Om regeringen skulle ha gjort mer rätt om den varit mer högutbildad vet jag inte.
Själv tänker jag så här om betyg och studier:
Allt beror på mycket annat. Jag hade en flickvän som fick få 5 or och slutade studera i 8 an. Hon var begåvad inom litteratur och hon tänker idag bli lärare och inte så olikt mig poet. Hon är en naturbegåvning! Varför fick hon då inte högsta betyg i det mesta och studerade vidare 9 an och sedan direkt gymnasiet? Vi hade samma problem här också: mobbning. Många barn som är begåvade i småskolan mobbas till sämre betyg och får dåligt självförtroende. Detta med mobbning av dessa elever förekommer främst från kamrater men även ifrån lärare som hänger med i dom andra elevernas gemenskap mot den mobbade eleven. Det blir enklare att vara lärare om eleverna gillar dig i småskolan.
Här kan tillskrivas att om du kommer från genuin arbetarförort så är det vanligare med att eleverna där mobbar dessa begåvade än i överklassförort. Alltså vill jag inte tillskriva Persson dålig regering på grund av dåliga betyg men givetvis: Var dom aldrig intresserade av ekonomi någonsin så verkar det ju obegåvat konstigt? Det finns kanske inga studenter som intresserar sig för politik numera.
För övrigt så tycker jag att politik är enbart ytligt och dagligdags och att vi kanske ska ha Carl XVI Gustaf jämt och ständigt istället för politik. Politik är bara ismer och ismernas tid är förbi!
-
MrTambourineMan
-
suchanother
- Avstängd
Var politikerna mer kompetenta förr?
Tror inte det. Däremot, när Sverige var världens rikaste land, fanns utrymme för solidaritet och ideologi.
Idag sätter marknaden agendan. Och pastor Göran håller med. Synd att han gav upp prästkarriären, förresten. Löjligt att se när han sätter huvet på sne och börjar predika som en gammaldags pastor.
Tror inte det. Däremot, när Sverige var världens rikaste land, fanns utrymme för solidaritet och ideologi.
Idag sätter marknaden agendan. Och pastor Göran håller med. Synd att han gav upp prästkarriären, förresten. Löjligt att se när han sätter huvet på sne och börjar predika som en gammaldags pastor.
Göran Persson är en demagog, likt många av sina kollegor.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Återgå till "Politik och samhälle"