http://www.dn.se/sthlm/polisen-har-sakr ... e-1.809736
Jaha vad tror ni? Anarkister som ligger bakom? Produktivt? Destruktivt? Meningslöst?
Butiksbränder
Moderator: Moderatorgruppen
Butiksbränder
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Själv skulle jag inte alls bli förvånad om det skulle visa sig vara "Global intifada". Jag hängde i Stockholms anarkistkretsar för 5-10 år sedan och det fanns definitivt individer där som skulle kunna utföra något sådant.
Man kan ju dessutom förstå tanken bakom: Om butiker på allvar blir rädda för att ha amerikanska produkter framme, så kan det hela bli en världsnyhet. Och inspiration för andra...
Man kan ju dessutom förstå tanken bakom: Om butiker på allvar blir rädda för att ha amerikanska produkter framme, så kan det hela bli en världsnyhet. Och inspiration för andra...
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
- Midgårdsormen
Och härerkänner de i praktiken:

Konstfackstudenter i DN skrev:- I viss mån sysslar vi med lagöverträdelser. Vi har bytt plats på prislappar i mataffärer och flyttat affischer från lagliga affischeringsytor till olagliga. Jag ser det som ett trotsigt vardagsbeteende som syftar till att bryta normer.
- Avantgardet
Svär att jag inte var där! Dessutom är det inget jag skulle göra, det enda jag gjort mig skyldig till är anstiftan till anstiftan till brott (att finta nån annan att skjuta statsministern), och kanske har det också hänt att jag lockats av tanken på att sanda spåren i Vasaloppet, men det är inte min grej att elda ner matbutiker, faktiskt inte.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Svär att jag inte var där! Dessutom är det inget jag skulle göra, det enda jag gjort mig skyldig till är anstiftan till anstiftan till brott (att finta nån annan att skjuta statsministern), och kanske har det också hänt att jag lockats av tanken på att sanda spåren i Vasaloppet, men det är inte min grej att elda ner matbutiker, faktiskt inte.
Varför sanda spåren?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Avantgardet
Jag vet att det inte var politiskt motiverat, den "autonoma vänstern" i Stockholmstrakten är inte så stor, jag skulle definitivt veta om det om det var några i "rörelsen" som låg bakom.
Men även om jag inte visste så skulle jag kunna dra den rätta slutsatsen bara genom att tänka efter lite. Det finns inga politiska motiv till att bränna ner matvarubutiker, snack om "amerikanska varor" är fruktansvärt långsökt - de säljs i alla butiker - och varför skulle man vilja bränna upp dem? Som en protest mot Irakkriget? I.s.f. varför nu när Irakkriget inte är på agendan och Obama tillkännagivit att USA skall dra sig tillbaka (om än långsamt)? Och varför då markera med aktioner som man aldrig kan vinna populärt stöd för och som man vet kommer vida överskugga det politiska budskapet brevid? Det vore ett strategiskt självmord. Varför inte istället bränna en ambassadbil, såsom Global Intifada gjorde när namnet faktiskt var verksamt? Det är betydligt lättare att legitimera och bättre propaganda.
Det är som jag ser det fullkomligt orimligt att någon vänstergrupp skulle göra någonting sådant. Det rimliga är att organiserad brottslighet ligger bakom, vilket även tycks vara det spår som polisen och Svensk Handel hela tiden varit inne på. Något som talar för detta är att kriminella nätverk attackerat butiker i Södertälje tidigare. Men media älskar "politisk terrorism", de är besvikna över att något sådant inte existerar här i lugna norden och vet att det skulle sälja lösnummer. Dessutom har de politiska ledarsidorna sedan länge fört en osaklig hetskampanj mot vänstern i allmänhet och "extremvänstern" i synnerhet, klart att de spelar på det spåret. Och det är säkerligen den organiserade brottsligheten medveten om, varför de helt enkelt skriver ut lite flygblad om "amerikanska varor" och "global intifada" för att rikta misstankarna åt andra håll och således försvåra för polisutredningen.
Men även om jag inte visste så skulle jag kunna dra den rätta slutsatsen bara genom att tänka efter lite. Det finns inga politiska motiv till att bränna ner matvarubutiker, snack om "amerikanska varor" är fruktansvärt långsökt - de säljs i alla butiker - och varför skulle man vilja bränna upp dem? Som en protest mot Irakkriget? I.s.f. varför nu när Irakkriget inte är på agendan och Obama tillkännagivit att USA skall dra sig tillbaka (om än långsamt)? Och varför då markera med aktioner som man aldrig kan vinna populärt stöd för och som man vet kommer vida överskugga det politiska budskapet brevid? Det vore ett strategiskt självmord. Varför inte istället bränna en ambassadbil, såsom Global Intifada gjorde när namnet faktiskt var verksamt? Det är betydligt lättare att legitimera och bättre propaganda.
Det är som jag ser det fullkomligt orimligt att någon vänstergrupp skulle göra någonting sådant. Det rimliga är att organiserad brottslighet ligger bakom, vilket även tycks vara det spår som polisen och Svensk Handel hela tiden varit inne på. Något som talar för detta är att kriminella nätverk attackerat butiker i Södertälje tidigare. Men media älskar "politisk terrorism", de är besvikna över att något sådant inte existerar här i lugna norden och vet att det skulle sälja lösnummer. Dessutom har de politiska ledarsidorna sedan länge fört en osaklig hetskampanj mot vänstern i allmänhet och "extremvänstern" i synnerhet, klart att de spelar på det spåret. Och det är säkerligen den organiserade brottsligheten medveten om, varför de helt enkelt skriver ut lite flygblad om "amerikanska varor" och "global intifada" för att rikta misstankarna åt andra håll och således försvåra för polisutredningen.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem
"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
Raoul Vaneigem
"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
Återgå till "Politik och samhälle"