Ett försvar för tideräkningen!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Ett försvar för tideräkningen!

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 14:32

Det har kommit till min kännedom att önskemål yppats i norrland om ett frångående, för att inte säga, omstörtande av den tidsliga räkning som, enligt norrlänningen, bedrivs av rentierer och industriidkare, och att man inte längre ämnar rätta sig efter detta idiotiska påfund. Man har i Norrland funnit idén om räknandet av tid vara det mest innehållslösa och sinnesslöa till idé, så till den grad att man menar att ingen annanstans än i Storstan kan någon ha haft fräckheten nog att öppna käften och avslöja sig själv med den skammen det faktiskt innebär att ha blivit just den utav alla att drabbas utav en sån urbota dum idé. Att bara räkna sekunderna som de kommer, en efter en efter en efter en osv. En norrlänning hade haft såväl vett som fostran att hålla käft en sån gång. Norrlänningen har emellertid till sin stora besvikelse funnit att stora delar av världen inte bara framhärdar i idiotin som detta i sig innebär, utan att de också kommit att låta inordna alla sina rutiner efter den, och man har därför i Norrland samstämmigt kommit överens om att ge alla på käften som inte själva omedelbart gör upp med detta vansinne, och dess förtryck över människan. En idé, nästintill intet självt, ett passivt tredjepersonperspektiv av livet, som från bänkplats, som huvudsaklig princip för allas våra liv! Och se till konsekvenserna! Psykisk påfrestning, stress, ångest, mediciner, och ett oerhört mänskligt lidande. Och buller och oväsen, och hektiska människor som springer kors och tvärs. Lungsot och världskrig. Försena kvällar och för tidiga morgnar. Oavsett om dessa rykten är sanna eller inte, så måste jag, inte för att jag avskyr tiden på nåt sätt - jag är inte emot tiden, eller nåt -, ändå ge dem rätt i att det inte har synts till mycket av ett försvar för tiden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 14:43

Den nihilistiska effektiviseringen (teknologi) är just ett försvar mot en från grunden tydligen hänsynslös omgivning. Av samma anledning som tideräkning har vi också medicin och språk. Faktum är att tideräkning är ett gränssnitt, ett medel för kommunikation.

Men det är inte tiden självt som är det egentliga problemet, vilket du också är inne på. Det är något annat. Om det ens finns något?

Kaffedags.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 14:51

Jag signerar mina rader med anarkistens maxim: organisation är bara en klen ursäkt för att slippa uträtta nåt.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 15:09

Exakt; effektivitet.

Spontan association; pokeransikte, att vinna ett spel utan att behöva visa sina kort - sas. Att uträtta något utan att praktiskt behöva göra något. Att få partnern att anta backande anda, att ca skämmas och be om ursäkt, för att därigenom hoppas tillåtas överleva.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 15:11

Motsätter du dig tiden ändå? Eller är du ute efter något annat? Vilket är problemet?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 15:17

Och vad skulle vi med såna till? Som inte själva lyfter arslet.

Man kan nog säga att jag lika lite är emot själva tiden som jag är för det moderna projektet. Tideräkning och tid är dock helt skilda grejer. Tid kan avnjutas, tideräkning bara med lite tur uthärdas och genomlevas.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 15:28

Inte som inte lyfter arslet - det finns inga ickeval. Men som gör det på ett annat sätt. Reklam, som subtilit fäster sig i huvudet på oss, hjärntvättar. 'Coca cola', världens mest kända ord nummer två, direkt efter 'ok'. Någon sa att vi värdesätter familiarity mer än själva överlevnaden. Vi fortsätter göra det vi tror oss veta hur man gör, och varför vi gör det.

Människan är tydligen nihilistisk till sin natur. Isärplockande. Eller ihopsättande. Vilket perspektiv som enligt den egna uppfattningen är mest relevant. Bekvämast? Effektivast?

Fan..

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 mar 2009 15:32

Minded skrev:Den nihilistiska effektiviseringen (teknologi) är just ett försvar mot en från grunden tydligen hänsynslös omgivning. Av samma anledning som tideräkning har vi också medicin och språk. Faktum är att tideräkning är ett gränssnitt, ett medel för kommunikation.

Men det är inte tiden självt som är det egentliga problemet, vilket du också är inne på. Det är något annat. Om det ens finns något?

Kaffedags.

Tiden uppstod i mångt och mycket i industrialiseringen. Då gick man från att mötas i gryning, kvällning eller liknande till att styras av kyrkklockornas ringningar.

I Germanicus av Tacitus läser man om vanorna hos germanerna att bestämma möten för stammarna som sträcker sig över flera veckor. Inte mer respekt än så visade man för "tiden".

Så håller inte med. Tiden är ett maktens verktyg för att använda sin egendom på ett mer effektivt sätt. Precis som i och för sig medicinen i mycket är. Institutionaliserat välmående ser nytta framför just det påstått sökta, välmåendet.

Vad har hänt med de senmedeltida kurerna man kan läsa om där sol och bra kost rekommenderades mot åkommor som stress, trötthet och dylikt? Jo visst har det återinträtt, men inte utan skepsism. För vad händer om vi antar sådana metoder för bot? När den sjuke lever bättre än den friske? Då rämnar alla illusioner om vad livet som det nu tagit form är värt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 15:53

Vi ska heller inte glömma Marx klassiska redogörelse för kampen om arbetstiden i det tidigindustriella england, i första volymen av Kapitalet. Jag tycker helt klart kampen måste radikaliseras, positionerna flyttas fram.

Borgarens klassiska felslut, Minded, är att projicera sig själv och den egna socioekonomiska klassen och ta den för den Människan med stort m i universell mening. Förtingliga flytande sociala strukturer och betrakta dem som biologiskt betingade. Vilket jag tycker du gör dig skyldig till där. Man iaktta försiktighet när man talar om människans natur.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 15:53

J R Auk skrev:
Minded skrev:Den nihilistiska effektiviseringen (teknologi) är just ett försvar mot en från grunden tydligen hänsynslös omgivning. Av samma anledning som tideräkning har vi också medicin och språk. Faktum är att tideräkning är ett gränssnitt, ett medel för kommunikation.

Kaffedags.

Tiden uppstod i mångt och mycket i industrialiseringen. Då gick man från att mötas i gryning, kvällning eller liknande till att styras av kyrkklockornas ringningar.

I Germanicus av Tacitus läser man om vanorna hos germanerna att bestämma möten för stammarna som sträcker sig över flera veckor. Inte mer respekt än så visade man för "tiden".

Så håller inte med. Tiden är ett maktens verktyg för att använda sin egendom på ett mer effektivt sätt. Precis som i och för sig medicinen i mycket är. Institutionaliserat välmående ser nytta framför just det påstått sökta, välmåendet.

Vad har hänt med de senmedeltida kurerna man kan läsa om där sol och bra kost rekommenderades mot åkommor som stress, trötthet och dylikt? Jo visst har det återinträtt, men inte utan skepsism. För vad händer om vi antar sådana metoder för bot? När den sjuke lever bättre än den friske? Då rämnar alla illusioner om vad livet som det nu tagit form är värt.

Jag ser inte att du säger emot mig i sak. Det handlar om teknologi, dvs om effektivitet i att uträtta något. Sen om det är 'makten' eller inte som står för mycket av denna är sak samma. Allt du benämner som dig själv är förvisso också del av denna sk 'makt' - bara från ett annat perspektiv. För övrigt, 'makten', just eftersom relativt effektivt?

Jag vet inte vad som skiljer en instutition av dagens moderna samhälle från en kannibalstam för 2000 år sen, reellt. Samma sak, bara uttryckt på tekniskt olika sätt. Mer psykologisk warfare eller inte, liksom. Och därför också det om att slippa visa sina kort.

Teknologi kom till eftersom att vi sökte kontroll. Effektivisering fortsätter, av samma anledning. Oavsett om den upplevt hänsynslösa omgivningen är en stad fylld med strikta datorer eller om det är regnskog fylld med naturlig vildhet.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 15:58

Avantgardet skrev:Borgarens klassiska felslut, Minded, är att projicera sig själv och den egna socioekonomiska klassen och ta den för den Människan med stort m i universell mening. Förtingliga flytande sociala strukturer och betrakta dem som biologiskt betingade. Vilket jag tycker du gör dig skyldig till där.

Var menar du att jag gör detta?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 16:02

Jag tyckte det lät på dig som att denna effektiviseringssträvan skulle vara något naturligt hos människan.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 16:12

Indirekt, så. Det naturliga hos människan är överlevnadsinstinkten. Denna kan manifesteras på olika sätt - teknologi/effektivisering.

Jag menar också att vår effektivisering vuxit fram ca parallellt med vårt språk.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 mar 2009 16:21

Jag vill nog mena att man måste syna teknologibegreppet mer i sömmarna då. För teknologi är alltjämt medel och inte mål. Problemet ligger i ändamålsenligheten, vad en specifik teknologi är uttryck för. När du gör denna intima sammankoppling mellan överlevnadsinstinkten och teknologi så tycker jag du lite skymmer det faktum att teknologin inte är ett självändamål, utan att den är i-stället-för ett annat. Den är där för att införliva ett specifikt ideal, den är ett led i en teleologi.

Minded

Inläggav Minded » 18 mar 2009 16:32

Avantgardet skrev:För teknologi är alltjämt medel och inte mål.

Den här hade jag faktiskt lite svårt att ta till mig. Intressant. Förutsatt att det stämmer, vad menar du då ett mål vara?

Återgå till "Politik och samhälle"