Göran ger Kalle rätt

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Göran ger Kalle rätt

Inläggav Logos » 17 sep 2009 10:48

What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 17 sep 2009 11:08

:?  Hur tänker Göran och hur tänker du Logos?
Göran har väl ett syfte med debatt artikeln 3 dagar före valet?
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 17 sep 2009 11:29

Jag tycker mest att det hela är komiskt. Möjligen kan jag känna en viss sorg över att en sådan tomte som Göran har en maktposition i samhället, men det är ju på intet sätt något nytt...
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 17 sep 2009 15:02

Göran har helt rätt:
"Jag ser en växande klyfta mellan folk och etablissemang och detta är i grunden ett demokratiproblem."

Men därefter så har han helt fel, i den mån man alls begriper vad det är han försöker säga. Hela artikeln är rörig, otydlig och full av halmdockor. Typisk högerpopulistisk demagogi med andra ord.

Hägglunds tes är att "kulturvänstern" har stor makt som de använder till att klanka ner på "vanliga svenssons" och bestämma hur människor ska vara.  (???)

Exemplen på kulturvänstern: Reclaim the Streets, provokativa "konstnärer", Mona Sahlin, Ywonne Ruwaida och Claes Borgström.
Fullkomligt obegripligt.

När jag någon säger sig tala för "vanligt folk", då osäkrar jag min revolver.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 sep 2009 15:57

Mycket snack om vanligt folk. Antar att man som o-vanlig inte har något att tillföra.

Lite ironiskt, de som redan har blivit normanpassade av en dold apparat som den han kritiserar i Ruwaida m.fl, skall nu få vara i fred :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 sep 2009 15:16

Visst är det intressant med eliter. Klart de sätter en agenda, klart att de i stor grad påverkar vad som tas upp till diskussion, klart de är normerande osv.

Sedan tror jag att Göran fiskar efter SD röster. Folket mot eliten etc. Det är komiskt eftersom han själv tillhör den elit han klankar ned på. Dock med KDs moralkonservativa hållning kanske det kan lyckas.

matahari

Inläggav matahari » 19 sep 2009 00:20

KD ligger risigt till så de måste fiska röster annars åker de ut med arslet före! Lika bra det, vad ska man med moral konservativa höger drägg till?
Vi kommer att få se en massa desperata utlägg från alla partierna, våran fhurer har redan tagit till med citat från Churchill och nån kommunist
eller nått i talet till riksdagens öppnande! Och Knugen var där och yttrade sig över det stundande brödloppet, kärahjärtanes vad nära folket han är då.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 15 okt 2009 10:33

What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Återgå till "Politik och samhälle"