Tankte fraga om det finns nagra fler har pa forumet som flyttat utomlands/bott utomlands under langre perioder ? I sa fall, hur forandrade/utvecklade det er syn pa det svenska samhallet och det samhalle ni flyttade till och levde i ? Aterkommer med mina egna erfarenheter i amnet.
/Levee
Utlandssvenskar
Moderator: Moderatorgruppen
0...6 hemma och dagis i Sverige
6 Indien & Thailand några månader
6...9 Australien - skola (duktig pojke står det nånstans i betygen) & hösnuvedrabbad
9...19 Tyskland - mera skola åsså ramlar jag ur systemet
19 Frankrike som lodis nån månad, sen hem till Tyskland några månader
19...48 (nu) Svärjet - Eländet bara fortsätter, pratar än med tysk brytning, tycks ha fastnat här utan manual, fattar inte folk som tror att Sverige är världens nav.
Home is wear you hang your hat
6...9 Australien - skola (duktig pojke står det nånstans i betygen) & hösnuvedrabbad
19...48 (nu) Svärjet - Eländet bara fortsätter, pratar än med tysk brytning, tycks ha fastnat här utan manual, fattar inte folk som tror att Sverige är världens nav.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Jörgen skrev:0...6 hemma och dagis i Sverige
Intressanta hopp i livet dar Jorgen. Jag fattar inte heller folk som tror att Sverige ar varldens nav, sa da ar vi tva. Vet inte om jag ramlat ur systemet annu men det kan inte vara sa langt borta.
Var och handlade idag och det slog mig precis att jag maste ta mig en svang in till storstan for att kopa ost. American, Provolone, Swiss, Cheddar, Havarti och Cooper blir trottsamt i langden. Jag saknar en svensk valsorterad ostdisk. Men sa tog jag en svang forbi Dunkin Donuts pa vag tillbaka till jobbet och kopte en chocolate frosted som trost sa nu kanns det lite battre.
/Levee
Ett tips till alla som flyttar utomlands, eller som har slakt/vanner som bor utomlands. Det har (www.sviv.se) ar en utmarkt sida om man vill hitta svenskar i sitt naromrade. Det hjalpte mig en hel del nar vi flyttade att kunna ha nagon att radfraga, speciellt innan jag fatt ordning pa alla visum, social security, korkort etc. Skall bli skont att fixa dubbla medborgarskap sa man slipper allt pappersarbete.
/Levee
/Levee
Återgå till "Politik och samhälle"