Obama fick fredspriset

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Obama fick fredspriset

Inläggav Logos » 09 okt 2009 17:56

Bara så där liksom, hoppla hej.

Har han gjort något än eller?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nobels ... d-1.970957
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 okt 2009 18:04

Jo, han håller på att kriga i mellanöstern, och man får visst fredspris för sånt nu för tiden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 okt 2009 18:11

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/ ... sitt-syfte

Tänk om litteratur- eller medicinpriset skulle fungerat på samma sätt. "Hej, jag lovar att fixa ett vaccin mot HIV till nästa år". "Jag kommer inom en snar framtid skriva en ny klassiker".

:lol:
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 okt 2009 18:24

:D

Ja, det är ju helt djävla absurt.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 09 okt 2009 18:42

Jag vet inte, det är nog för tidigt att säga. Oväntat är det iaf, och kanske är just detta oväntade drag något vi kan uppskatta? Någon som försöker tänka lite annorlunda och vara lite kontroversiell, även fast vi själva kanske inte håller med i innehållet.

Kanske går att jämföras med Anna Odell och Anna Anka, dvs. att vi kanske inte bör stirra oss blinda på innehållet, utan att vi försöker vara kreativa och skapa (positiv) mening i något oväntat och absurt.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 okt 2009 18:54

Är det verkligen klokt att jämför nobelkommittén med Anna Odell (som har en befogad och inte alls absurd kritik av systemet)? Däremot är jämförelsen med Anna Anka inte helt dum. Själv kan jag bara konstatera som Orwell: "war is peace", och det är tydligen så att det är dags för oss att lära oss det nu. Dithän har vi kommit. Bara gapa och svälja. Eller så säger man: "dra åt helvete, jag köper det inte!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 okt 2009 18:58

Tja jag hade nog föredragit både Anna Odell och Fru Anka som fredspristagare framför Obama. Vad var det Zizek sa, något om att Obama har förutsättningarna för att bli den bäste "republikanska" presidenten någonsin?  :)
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 okt 2009 19:17

What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 09 okt 2009 19:20

Det lär ju bli uppvisning i den högre skolan när årets fredspristagare ska motivera att sända mer trupp till Afganistan.
Fridens Liljor

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 09 okt 2009 19:57

Avantgardet skrev:Är det verkligen klokt att jämför nobelkommittén med Anna Odell (som har en befogad och inte alls absurd kritik av systemet)? Däremot är jämförelsen med Anna Anka inte helt dum. Själv kan jag bara konstatera som Orwell: "war is peace", och det är tydligen så att det är dags för oss att lära oss det nu. Dithän har vi kommit. Bara gapa och svälja. Eller så säger man: "dra åt helvete, jag köper det inte!"
Du säger at Anna Odells kritik inte alls är absurd och jag håller med dig, problemet är bara att större delen av Sveriges befolkning inte håller med dig. Och det är inte så att du har rätt och de har fel, eller de har rätt och du har fel. Utan båda två har rätt och fel beroende på vilka glasögon man tar på sig.

Skillnaden är att titta genom realistiska eller idealistiska glasögon, då Odell är idealist och Anka är realist.

Det är inte så enkelt som att "war is peace", utan att "war is war & war is peace". Krig är aldrig endast vinst eller förlust, krig är vinst för vinnare och förlust för förloraren.

Rent realistiskt är redan kriget, rent idealistiskt så bör inte kriget vara. Och jag menar varken endast att vi ska idealisera det reella (som Anka gör) eller realisera det ideella (som Odell gör), utan att förstå nyttan i båda.

Kapitel 13 i Tao te ching tar upp detta:
Avantgardet skrev:13.

Acceptera en förnedring som en överraskning.

Värdera en stor olycka som du värderar ditt eget själv.

Vad menar jag med "Acceptera en förnedring som en överraskning"?

När du är ödmjuk

Är insikten en överraskning

Och så är förlusten.

Det är därför jag säger, "Acceptera en förnedring som en överraskning."

Vad menar jag med "Värdera stor olycka som du värderar ditt eget själv "?

Om jag inte har något själv, hur kunde jag då uppleva olycka?

Därför, om du ger ditt liv som ett bidrag till världen,

Kan du lita på världen.

Om du älskar att ge dig själv på detta vis,

Då kan du vara anförtrodd åt världen.
Källa: http://www.svenskagnostiskabiblioteket. ... eching.htm
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 09 okt 2009 20:12

Att kritisera valet av Obama som fredspristagare på grunden att han skickat styrkor till Afghanistan vet jag inte riktigt om jag köper.

Naturligtvis kanske man kan förblindas av Obamas karisma, precis som tyskarna förblindades av Hitler.

Men det kan även vara så att Obama blir inkastad i en skit, han själv inte har skapat.

I taoism talar man om "Wu wei" http://en.wikipedia.org/wiki/Wu_wei
Wikipedia om Wu Wei skrev:Wu wei is an important concept of Taoism (Daoism), that involves knowing when to act and when not to act. Another perspective to this is that "Wu Wei" means natural action - as planets revolve around the sun, they "do" this revolving, but without "doing" it; or as trees grow, they "do", but without "doing". Thus knowing when (and how) to act is not knowledge in the sense that one would think "now" is the right time to do "this", but rather just doing it, doing the natural thing.

Wu may be translated as not have or without; Wei may be translated as do, act, serve as, govern or effort. The literal meaning of Wu Wei is "without action" and is often included in the paradox wei wu wei: "action without action" or "effortless doing". The practice of wu wei and the efficacy of wei wu wei are fundamental tenets in Chinese thought and have been mostly emphasized by the Taoist school. The aim of wu wei is to achieve a state of perfect equilibrium, or alignment with the Tao, and, as a result, obtain an irresistible form of "soft and invisible" power.
Jag tolkar detta som att detta innebär att vi ska undvika att fatta beslut och agera (i onödan), men när vi väl fattat ett besult så ska vi se till att avsluta det (ordentligt).

Jag kan inte avgöra om det ö.h.t. var lämpligt att gå in i Afgahnistan, troligt var det för ekonomiska skäl, kanske inte endast jag vet inte. Och kanske tillsätts Obama för att skapa en "good cop bad cop" dynamik mellan Bush och Obama, om man är konspiratoriskt lagd, så tror man antagligen detta.
Wiki skrev:'Good cop/bad cop' tactics involves a team of two interrogators who take apparently opposing approaches to the subject. The interrogators may interview the subject alternately or may confront the subject at the same time.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Good_cop/bad_cop

Det kan ju vara så att Obama vill avsluta kriget ordentligt, istället för att göra en "fuskjobb".

Att förutsätta att Obama endast ska agera fredligt, är nog att underskatta det tryck och de förväntingar som ligger på presidenten.

Jag säger inte att det är så, jag säger att det skulle kunna vara så. Eller så är det kanske det är ett stort fiasko att utse honom till fredspristagare...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 09 okt 2009 20:19

Den norska Nobelpriskommittén är känd för att vara en samling slöhjärnor. Nu tycker jag att Obama är sympatisk kille men lite väl förhastat att redan nu börja med fredspriset, man kunde ha väntat ett par år.
Värsta fredspriset är nog till Kissinger, hjärnan bakom USA:s krig i Vietnam där miljontals oskyldiga mördades.
Ge fredspriset till någon som vägrar slåss, t ex Anders ”Lillen” Eklund. Han hade förläst sej på Bibeln och vände alltid andra kinden till, värdig fredspristagare.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 09 okt 2009 20:26

Massmördare får fredspris.
Obama tog upp stridskyxan mot irakiska folket -
mer än en million döda, heja norska fredspriset.

Husniggern tar priset, fy fan.

Det var i det allra äckligaste laget.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 okt 2009 20:34

Han fick det nog mest i egenskap av att inte vara George W Bush
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

matahari

Inläggav matahari » 09 okt 2009 20:48

Vore det inte bättre att ge fredspriset postumt i stället?

Återgå till "Politik och samhälle"