Nyhetsrapportering och kriminalitet

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Nyhetsrapportering och kriminalitet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 09:04

Häromdan bidde jag något konfunderad när jag såg att man i sin retorik tagit in begreppet "liga" när man talade om villainbrott. Jag har hela mitt vuxna liv haft med inbrottstjuvar att göra men aldrig har det rört sig om några ligor. Jag är dock sen tidigare något känslig för den typ av retorik som media gör bruk av när den talar om såna fenomen, men här försökte man påstå att villainbrotten berodde på att vi hade "internationella inbrottsligor" som kommit till Sverige och härjade. Det kan säkert vara sant att någon sådan liga härjar nere i Skåne och står för en liten statistisk ökning som man kan skönja, men överallt i landet i övrigt måste man väl anta att villainbrotten, precis som tidigare, utförs av reguljära kriminella. Jag känner mig därför nödgad att ställa mig frågan vad media håller på med, varför denna retorik? Polisen stod som källa för påståendena om dessa "internationella ligor", men media hakade gladeligen på.

Så nu på morgon läser jag på SVT att "organiserade tjuvligor" ligger bakom oxfilésnattandet på livsmedelsbutikerna. Alla småkriminella vet att det är en grej som är lätt att kränga (var och varannan krog idag är beredd att köpa stulet kött) och som man får hyfsat bra betalt för. Men här målade man upp en bild av att det var organiserade brottslingar med dykardräkter under kläderna som stod för den här typen av brott. Även en hel del människor som livnär sig på att snatta kött har jag känt genom åren, men inte en enda av dem skulle ens ha råd med en dykardräkt, let alone ta på sig den bara för att snatta oxfilé, och aldrig nånsin har det rört sig om några organiserade brottslingar, utan småkriminella narkomaner och A-lagare.

Frågan jag ställer mig är varför man använder de här begreppen - "organiserad" och "liga". Man målar upp en hotbild som inte svarar mot verkligheten. Man skjuter också över skulden på utlänningar på ett sätt som heller inte svarar mot verkligheten. Man framställer dessa människor som nåt i stil med maffia när det i själva verket oftast rör sig om just småkriminella A-lagare som måste snatta för att överhuvudtaget få ihop att kunna äta för dagen (och inhandla lite systemvaror givetvis). Att polisen får större anslag genom att överdriva hotbilden får vi väl anta, men vad tjänar media på att spela på sådana saker?

Att det rör sig om okunskap är nog troligt, finns väl knappast mer än en handfull människor inom nyhetsvärlden som överhuvudtaget haft att göra med sådana personer, så det är väl rimligt att anta att de faktiskt inte vet hur hotbilden i själva verket ser ut. Men nånstans borde ju förnuftet komma in också hos dem tycker man. Kanske faller det under samma kategori som bilden man har av narkomaner (finns ingen gråskala, utan endast onda djävlar som söker lura i de oskuldsfulla borgaränglaungarna "dödsknark" med "haschspruta"). Tycker det är märkligt att det kan fortgå år efter år. Hur tror ni det här fungerar? Nån annan som noterat den här trenden? Osv. Kanske är det precis som med drogdiskursen, i den mening att allt bruk klassas som miss-bruk så kanske man nu betraktar all form av kriminalitet som just "organiserad" brottslighet, och alla brottslingar som på ett eller annat sätt känner varandra som "ligor". Man gör med andra ord begreppen helt överflödiga i jakten på CHOCK-RUBRIKER... kanske, vet inte. Ja, vad tros?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 27 okt 2009 10:31

Jag tycker att det tyder på en "amerikanisering" av debatten. Ligor och maffia ses ju som något jättetufft just nu, kolla bara i pockethyllan på Konsum nästa gång. "Svensk maffia" och "Snabba cash" säljer multum och ger en symbolvärld att tolka händelser efter. Samtidigt försöker ungarna i förorterna anamma den här gängkulturen och bildar "Black Cobras" och "Bagis 128" men det rör sig aldrig om något mer än lösa nätverk, precis som i fallet med den "ryska maffian".

Jag jobbade i 4 år (parallellt med studier) på en Konsumbutik, och aldrig såg jag något som skulle tyda på någon organiserad liga (mer än att 3-4 romer kom in på en gång och stal). Någon pundare kom in då och då och till och från försvann det ox- och fläskfilé, nescafé, choklad och schampoo, sånt som är lätt att sälja vidare. Men det handlade ju aldrig om några stora kvantiteter, det var alltid en fjärt i bubbelpoolen om man jämför med det enorma berg av mat som slängdes varje dag (vi anställda fick inte ens ta med oss dagsgammalt bröd hem, bara en sån sak!). Inte ens butiksrånen var någon särskilt stor förlust för butiken, de fick max med sig runt 1000 kr varje gång. Sorgligt fokus på fel företeelser i debatten, som vanligt.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 10:40

Jamen även om ungdomar må ta efter i någon mån så är det inte frågan om en radikal överidentifikation med den amerikanska kulturen i sådana fall? Jag menar, visst i USA finns det organiserad brottslighet som går att tala om, i Sverige är det inte mycket till sånt. Det har förstås blivit mer de senaste tio-tjugo åren (typ OG och slikt), men kriminaliteten i Sverige är långt ifrån toppstyrd av något organiserat nätverk. Självfallet har vi mc-klubbarna som håller i droghandeln när det gäller större partier och liknande. Vi har inga Colombianer eller Mexikaner med kulsprutor och limousiner. Det är så förbannat snurrigt. Jag skulle nog säga att debatten är Hollywoodifierad snarare än amerikaniserad i så måtto. En liten injektion av verklighet hade ju varit att önska.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 27 okt 2009 10:52

Nä precis, det var ju det jag menade. Till och med de "kriminella gängen" verkar ju snarast vara lösa nätverk av personliga kontakter i där folk i viss mån måste betala tribut till några högre höns (även MC-gängen verkar ju fungera så). Men medierna vill ju ha mer konkreta hotbilder att skylta med, och då låter det ju alltid läskigare med "organiserad brottslighet" än gamla tråkiga sociala problem.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2009 12:05

Oxfilé har seglat upp på topptrelistan över vad tjuvar främst stjäl i matbutiker. Köttet är så begärligt att många handlare låter det ligga kvar på lagret. Övervakningskameror avslöjar fräcka stölder.

När tjuvarna togs på bar gärning på stormarknaden, så hade de plockat på sig uppemot tjugo kilo oxfilé. Under kläderna hade männen dykardräkter som klistrade köttet mot kroppen.

Bilderna från övervakningskameran visar två mörkklädda män som hukar bakom chipshyllan. De försöker dölja hur de öppnar sina jackor, och staplar paket efter paket med oxfilé runt kroppen.

De grips utanför kassorna och i säkerhetsvakternas rum får männen klä av sig.

Köttet under dykardräkten
-De hade på sig en dykardräkt under sina kläder. Och sen en tjock jacka utanpå. De stoppade de köttet under den här dykardräkten för att det inte skulle synas, säger Petrus Bolin, koncernsäkerhetschef på KF.

När oxfilén kostar trehundra kronor kilot i dag så är det köttet som tjuvarna vill åt. Därför har nu oxfilén seglat upp på topptrelistan över vad tjuvarna helst stjäl.

Stölderna motsvarar ungefär fyra procent av den totala omsättningen för kött, vilket är ungefär dubbelt så mycket som stölderna av varor generellt. Därför plockar nu många handlare helt bort oxfilén från sina hyllor, eller låter endast enstaka paket ligga framme.

- Man lägger fram köttet, och sen märker man att det är borta. Om den visar sig ha gått igenom kassan, då blir det nästan ett jubel inne på lagret bland personalen för att man har fått betalt för det, säger Ica-handlaren Magnus Olofsson i Stockholm.

Måste ha oxfilén på lagret
- Numera har vi oxfilén på lagret och kunderna får fråga efter den. Visst, vi förlorar säkert kunder på det, men jag tror att de börjar förstå att det är så här. Jag märker att de lär sig att fråga efter köttet alltmer.

Enligt Petrus Bolin har det visat sig att många tjuvligor stjäl kött på ett mycket medvetet, planerat och organiserat sätt. Gängen förflyttar sig över landet, gör samma brott i flera städer och kanske åker över en sväng till Norge och stjäl kött där också.

- Ibland kommer stöldligorna från andra länder och åker hit bara för att stjäla kött.

Text-tv idag

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 12:43

Ja, det var ju precis det där jag hade i åtanke. Notera hur långsökt resonemanget är. De haffar två personer med dykardräkter och utifrån det så sluter de sig till att det är organiserade gäng som kommer från utlandet och åker runt i olika städer i här i Sverige och stjäl kött, till och med åker över till Norge osv. Att det är befängt säger sig självt, köttet skulle hinna bli dåligt innan de fann köpare. Långt mer troligt är att det i regel är traditionella småkriminella, som redan har köpare utav köttet på samma ort som de befinner sig på. Man går ju inte direkt gärna omkring och fråga folk på gatan om de vill köpa stöldgods, eller? Ingen annan än jag som har erfarenhet?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2009 12:58

Rätt löjligt Avant att du konsekvent försvarar tjuveriet. Allt snatteri betalas indirekt av andra ärliga kunder, rika som fattiga. Sen försöker du koppla detta till en klassfråga och allt blir än mer komiskt. Så du menar att det är rätt att andra betalar pundarnas missbruk? Hajar inte.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 14:01

Förvägrar man någon försörjningsstöd av en eller annan anledning (till exempel för att denne missbrukar), så ser jag inget som helst fel i att denne tar saken i egna händer. Vad är det ens att bråka om? Ingen skall förvägras tak över huvudet och mat i magen. Men är man född med finsilvret i munnen, och sitter med sin civilingenjörsexamen så kan man säkert slå sig för bröstet och känna sig duktig.

Den absolut vassaste jag vet på att snatta (hon plockar lätt på sig tio-tolv kilo oxfilé i en handvändning), hon får inte skit från soc, är hemlös, och horar framför webkamera för att få ihop till sitt morfinmissbruk. Skitfin tjej, och ingen kan säga att hon inte sliter hårt. Hade man försökt hjälpa henne lite från soc så kan jag garantera att hon inte hade känt samma behov att knarka heller. Och likadant är det för många andra. Du lever i nån djävla drömvärld där hollywoodskurkar i finkostymer tar hus och hem från hårt kämpande människor. Upp-och-nervända världen. Säger ju att det verkligen behövs en verklighetsinjektion i den här debatten.

Men sitt du där och peka finger åt andra, uppenbarligen har du så svagt psyke att du måste sparka neråt för att vinna några millimeter uppåt.

http://www.youtube.com/watch?v=TJn7bmXi_lM

Och behövs det sägas än en gång, trodde inte man hade lyckats förtränga det igen? Alla studier utan undantag som är gjorda på saken visar att substitutionsbehandling är samhällsekonomiskt lönsamt. Men så är det ju så att man inte vill det förnuftiga i den frågan, utan man vill slå sig för bröstet och skuldbelägga Juden. Fy fan vad pinsamt att nån som springer omkring och anser sig vara så djävla klipsk inte har självinsikt nog för att genomskåda sig själv här.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2009 15:32

Vem förvägras en dräglig tillvaro i det här samhället? Jag menar alla har en garanterad grundtrygghet, sen kör du med din idioti och menar att det är OK att stjäla från andra för att finansiera sitt missbruk. Är du helkorkad eller?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 15:58

Förbannat många förvägras en dräglig tillvaro i det här samhället, men du som aldrig vågat dig ut i förorten har förstås aldrig behövt se det med egna ögon. Ignorans är emellertid aldrig ett argument.

Lite lustigt att bara hävda att alla är garanterade en "grundtrygghet" som du säger, var får du det ifrån? Griper ur luften, bara så där? Har du nåt att stödja det påståendet med, eller sväljer du okritiskt vilka djävla sagor som helst så länge de låter tilltalande? Kan vi då konstatera nåt annat än att du lever i en helt och hållet hopdiktad fantasivärld? Och allt är frid och fröjd, det enda som kunde bli lite bättre är att vi kör ut lite snyltande araber ur landet va? Sitt du på dina fyrtiotusen i månaden höga hästar och anse dig förmer, skylta med din genomskinlighet bara!

Och fortfarande så tjänar samhället på alla sätt om det finansierar missbrukares missbruk direkt med substitutionsbehandling, och då slipper dessa socialt utsatta människor "stjäla" för att klara sig. Har du nån åsikt ifrågan, eller bara fler impotenta utfall att komma med? Genom att jaga socialt utsatta människor, och bestraffa dem, så gör man knappast deras situation enklare, eller lättare för dem att sluta missbruka. Nåt att invända där, eller kommer du som vanligt bara söka förbigå allt med tystnad som inte stämmer med din "åsikt". Fast du är ju inte intresserad av verkligheten, du vill bara ha nån att skuldbelägga för att kunna fortsätta höja upp dig själv i brist på riktiga meriter. Wow! Imponerande från en vuxen karl hörredu! Nej förbannat vilken ynkedom! Jag tycker det är pinsamt, jag skäms å dina vägnar. Far min må vara ett djävla svin men han hade tamejfan slagit ihjäl mig om jag betedde mig så oanständigt som du gör nu, och det är jag tacksam för.

Hur en handling ska värderas har inget med kontext/situation att göra? Eller varför bemödar jag mig ens med att ge dig handtag här, du vågar ju ändå inte tänka - för gör du det lär du ju få ont både i moralen och arslet (när insikten drabbar dig vill säga). Kalle hymlar åtminstone inte med att han är en rövslickare...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2009 16:17

Haha, fan vad du tar i. Jag inbillar fortfarande att alla har en grundtrygghet och behöver inte stjäla för sitt uppehåll.
Utan att vara insatt garanterar väl socialtjänsten en rimlig miniminivå?
Alla missbrukare som utnyttjar andra ska sättas i tvångsarbete. De får ägna sej åt legoarbete utan lön, tillverka registeringsskyltar eller liknande och botgöra för all ondska de har orsakat.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 16:43

Ja, jag tar i, jag blir riktigt djävla förbannad. Jag tycker det är så förbannat vidrigt att vänner till mig, förbannat fina människor som utan knussel skulle ställa upp när som helst på en om det krisade sig för en, inte när det passade dem utan när man behövde dem, ska behöva förnedra sig på olika sätt bara för att klara sig genom dagen. Om det sen sitter nån självgod djävel som aldrig själv behövt se sån skit med egna ögon, let alone själv befinna sig i skiten, sitter och moraliserar, då blir jag sned.

Soc kan som bekant neka en försörjningsstöd om man inte gör som de vill att man gör, och när man är utan bostad och får vara glad över de timmar man lyckas knipa med sömn i en knarkarkvart där det är spring i ett i ett i ett, och dricks T-röd som sköljs ned med endast sockervatten, och ett djävla liv, och inte fått i sig nån mat på flera dar, inte har annat än paltorna man har på kroppen och som inte blivit tvättade på veckor, ingen telefon, och ingen adress till vilken posten kan anlända, så är det praktiskt taget stört omöjligt att stå till förfogande på det sätt som soc kräver för att man ska få försörjningsstöd. Det är ett moment 22 som såväl jag som förbannat många andra som jag känner faktiskt suttit i. Det är några utav de faktorer som kan omintetgöra ens möjlighet att överhuvudtaget få försörjningsstöd, och det finns fler.

Jag ser inte hur det är rimligt att tala om att "utnyttja andra" när det kommer till en viss nivå. Vi lever i en värld av överflöd, och förnekas man att ta del av den så är det inte att "utnyttja andra" att ta för sig av den, utan det är att kräva det som rättmätigt tillkommer en.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2009 17:05

Okej då, skillnaden mellan oss tycks vara att jag växte upp i en stenhård proletärmiljö där ärligheten var hederskodex, du har växt upp i en missbrukarfamilj där bluff och båg är legio, stjäla, bluffa till sej, är det naturliga. Själv skulle jag aldrig vilja nå den bottennivån och leva som en paria.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2009 17:23

Jag skulle nog snarare säga att skillnaden tycks vara att du växt upp kälkborgerligt där status är det viktiga och att armbåga sig fram på andras bekostnad det naturliga, medan jag istället fått lära mig att man delar på allt och ser personligen till att alla har det som de behöver. Ljuga och bluffa har jag aldrig klarat av eller ens behövt.

Minns inte vem det var som sade det men kriminaliteten är exakt lika gammal som vallgraven och skyddsmuren, inte en sekund äldre eller yngre utan exakt lika gammal. Och det är fortfarande lika billigt och lågt av dig att försöka plocka poäng här genom att skriva såna där inlägg. Så det här med att ljuga och bluffa, det är klart du kan hävda vad du vill men jag är benägen att tolka det där som en s.k. performativ självmotsägelse. Om det beror på din uppväxt eller blott att du spelat åt helvete för mycket poker, det vet jag däremot inte.

Vore kul att se om du hade nåt mer att erbjuda än att peka finger åt andra. Har du det, eller är det hela din hand det? Inga trumfkort, ingenting?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 27 okt 2009 18:23

Du säger hela tiden ”pekar finger”. Va fan är felet med det?. Känner du dej själv underlägsen? Verkar så. Du förhärligar sopgänget med en rättpatos som ingen normal människa håller med. Fy fan med er jävla sopisar. Har endast förakt över till er. Om du tror att Marx teorier befriar trasproletärerna så tror du jävligt fel. Marx vädjade till den medvetna delen av proletariatet och inga trashankar som er. Jävla egotrippade skitar som stjäl från vem som helst för att få sina kickar.

Återgå till "Politik och samhälle"