Till exempel; vad är det för känslor och mental dramatik som uppstår när vi först förbereder oss inför valet, går och röstar som en spänningspeak - och så ibland - en valvaka? Vad finns det för variation i vad detta väcker för känslor i form av spänning, delaktighet, frusturation, likgiltighet, påtryckningar, vanmakt, eufori...? Kort sagt, hur ser den demokratiska upplevelsen/erfarenheten ut?
Är det samma typ av känslor som uppstår hos någon som går med i en facebook-grupp med politiska/demokratiska undertoner? Jag tycker t ex det är lite fascinerande när folk går med i grupper som "ingen" kan vara emot, typ "anti-våldtäkt". Vad känner de när de har gått med där? Jag tror inte att det kan reduceras till en kommunikativ handling, även om den aspekten också finns där. Jag tror att några får en "Ja, där satt den! Nu har jag gjort något bra idag"-känsla av duktighet och handlingskraft.
Nu väntar jag spänt på feta lästips om människors demokratiska upplevelser...Eller kanske någon som bjuder på sina upplevelser