Hur kan upplevelsen av demokrati se ut?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

PostDebornit

Hur kan upplevelsen av demokrati se ut?

Inläggav PostDebornit » 15 nov 2009 00:57

Något som nyigen slagit mig är att all diskussion kring demokrati som jag tagit del av egentligen rör sig på ett abstrakt plan. Men är där ingen som forskat om hur det känns att ta del i demokratin? Jag tycker att någon statsvetare borde ha gett sig ut i en kognitiv-antropologisk udnersökning, men tji får jag när jag googlar.

Till exempel; vad är det för känslor och mental dramatik som uppstår när vi först förbereder oss inför valet, går och röstar som en spänningspeak - och så ibland - en valvaka? Vad finns det för variation i vad detta väcker för känslor i form av spänning, delaktighet, frusturation, likgiltighet, påtryckningar, vanmakt, eufori...? Kort sagt, hur ser den demokratiska upplevelsen/erfarenheten ut?

Är det samma typ av känslor som uppstår hos någon som går med i en facebook-grupp med politiska/demokratiska undertoner? Jag tycker t ex det är lite fascinerande när folk går med i grupper som "ingen" kan vara emot, typ "anti-våldtäkt". Vad känner de när de har gått med där? Jag tror inte att det kan reduceras till en kommunikativ handling, även om den aspekten också finns där. Jag tror att några får en "Ja, där satt den! Nu har jag gjort något bra idag"-känsla av duktighet och handlingskraft.

Nu väntar jag spänt på feta lästips om människors demokratiska upplevelser...Eller kanske någon som bjuder på sina upplevelser :) ?

Justin Case

Re: Hur kan upplevelsen av demokrati se ut?

Inläggav Justin Case » 17 nov 2009 08:13

Det är väl ungefär som vid omröstningar i mindre grupper, t.ex. om vem som ska få ha fjärrkontrollen i ett kollektiv med bara en tv, möjligen lite mer spännande.

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 17 nov 2009 20:46

Hur upplever du det då?[/list]

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 11:35

PostDebornit skrev:Hur upplever du det då?[/list]

Som ganska vardagligt. Jag tror man kan påverka politiken mycket mer genom aktiv opinionspåverkan än genom att gå och rösta. Men några måste ju gå och rösta också. Det är ett fångarnas dilemma. Sannolikheten för att just min röst ska vara avgörande ens för en enda riksdagsplats är försvinnande liten. Att jag ändå går och röstar är för att jag tänker att om alltför många, av de som håller på det parti jag håller på, struntar i att rösta, får det klart negativa konsekvenser. Jag upplever alltså ingen större spänning av att gå och rösta, bara en mild känsla av intellektuell tillfredsställelse över att jag tar mitt fångarnas dillemma på allvar.

Lasarus

Inläggav Lasarus » 19 nov 2009 21:27

Det kan nog liknas lite av en sporthändelse, en spännade valvaka är väl som en spännade hocky-vm final.

Återgå till "Politik och samhälle"