Skogsturken

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Skogsturken

Inläggav Anders » 21 nov 2009 23:46

Eftersom jag är en gammal man så hörde jag inte talas om den här videon förrän Aftonbladet nu hittade vem som kasta'. Sök på Youtube om ni mot förmodan inte hört om den här.

Men vad skall man tycka om det här egentligen. Främlingsfientlighet? Mod att angripa den våldsamma invandrartonårsgrabbattityden? Bara en patetisk packad kille? Rättmätig vrede över en nerspilld skjorta?

Lite spännande tycker jag ändå att det är, att den här videon har fått miljoner träffar, att hela klasser tar klasskort med "vem vare" och att aftonbladet bryr sig så pass. Är den ett tidsdokument? I så fall på vad då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 nov 2009 16:32

Är det inte att avdramatisera, polarisationen mellan dem och vi har upphört så fördömandet fungerar inte, den här potentiellt skrämmande filmen.

För det som ses är ju upprinnelsen till svår misshandel i andra situationer, den irrationella ilskans möte med den rationella bevekelsen av ilskan.

Tillbakalutade kan vi syna charaden, och den lille, skogsturken, ses för vad han är trots den stora kostym som charaden spelar på.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"