"Den fria världens ledare"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Restless

"Den fria världens ledare"

Inläggav Restless » 03 dec 2009 18:31

Följande är taget ur en uppgift jag skrev för drygt 2 månader sedan:

Jag måste säga att jag är djupt orolig. Orolig därför att jag ser hur trångsynta grupper med en dold agenda manipulerar människor som lever i okunskap och går i god tro. Människor som öppet kräver att staten Israel och all sionism utrotas och som kysser och avgudar bilder på Ayatollah Khomeini. Individer som svenske Mohammed Omar, som lurar palestinavänner att sluta upp sig under slagord som ”Död åt Israel! Leve Palestina!”, för att destabilisera tryggheten för folket i mellanöstern. På hans blogg läste jag idag hur han den 20:e september tillsammans med sympatisörer ifrån den terrorstämplade organisationen Hizbollah varit med att arrangera Al- qudsdagen i hjärtat av vår demokrati, Sergels torg. Svenska nazister var inte sena att missa tillfället för att sluta upp sig i demonstrationerna och vädra ur sitt judehat, förklätt i kampen för det palestinska folket.

Följande är ett utdrag ur Mohammed Omars långa tal som han höll då. Hela talet ligger på hans bloggsida som ni finner här: http://alazerius.wordpress.com/2009/09/ ... #more-2271

”Sedan Khomeinis dagar har revolutionen och kampen för frihet bara gått framåt. Vägen går stadigt framåt. Israel går mot sin oundvikliga undergång och Palestina mot sin ödesbestämda befrielse och seger.

Al-Qudsdagen är inte en dag för shiamuslimer. Inte heller är det en dag för sunnimuslimer. Det är en dag för alla människor av god vilja, för alla frihetsälskande människor, oavsett religion och etnisk bakgrund. Det är en dag för enhet och samling mot ockupationen, mot Israel. Imam Khomeini var inte, som många tror, bara en muslimsk ledare, han var en ledare för alla frihetsälskande folk. Han var en ledare för den fria världen.”

Och lite längre ner skriver han:

”Vi är för en rättvis fred. Men vi kommer aldrig att acceptera fred på Israels villkor. D.v.s. kapitulation och fred under ockupation. Varför ska vi göra det? Tiden har kommit för motståndskamp och enbart motståndskamp på alla planer och fronter.

Förhandlingar – som enbart syftar till att kapitulera inför djungelns lag – är totalt meningslösa och ger endast den sionistiska maffian, de sionistiska tjuvarna och mördarna, barnamördarna, mer tid att stjäla och plundra, mer tid att förhala och skjuta upp sin slutgiltiga undergång.”

”Den väpnade kampen är det enda realistiska alternativet. Det enda moraliska alternativet. Sionisterna vet att slutet närmar sig, de är inte dumma. Tvåstatslösningen är sionistisk propaganda. Det är rent nonsens. Om vi går med på att Israel ska ha en stat och palestinierna en stat, ja då är vi sionister. Sionismens själva grundidé är ju idén om en judisk stat i Palestina. Om vi accepterar denna idé, ja då är vi sionister, inte antisionister. Enstatslösningen är den enda rättvisa lösningen, den enda realistiska lösningen, den enda moraliska lösningen, den enda sant antisionistiska lösningen.”

Det är tragiskt att se hur djupt indoktrinerad och dogmatiskt denna förre barnboksförfattare och ”nyttige idiot” blivit av sekteristiska och islamistiska tyranners politik.

För dem som inte tar lärdom av historien riskerar att upprepa samma misstag som gjorts tidigare. 1979 kom en skrämmande kraft till makten i Iran. När den talade i ord var den avskyvärd. När den var tyst- skoningslös. På svenska wikipedia (sv.wikipedia.org/wiki/Ruhollah_Khomeini)  kan man läsa att: under ayatolla Khomeinis styre avrättades hundratusentals människor för sina politiska åsikter och mer än sex miljoner, de flesta landets intellektuella, lämnade sina hem och flydde landet då det fanns en direkt fara för deras liv. Iran härjades även under shahens tid av politisk censur och begränsad yttrandefrihet.  Men landet hade en blomstrande ekonomi, ett fritt kulturliv och ett för mellanöstern annars så relativt liberalt och tolerant samhälle för oliktänkande och individualism.  

Under dem sex första åren efter den islamiska revolutionen i Iran kom fattigdomen att stiga med 45 %. Iran förvandlades till en bankrutt och totalitär mardrömsstat där medeltida sharialagar instiftades. Jag låter några av hans egna ord få tala om vem han var, Ayatollah Khomeini.

“An Islamic regime must be serious in every field,”            
“There are no jokes in Islam.
There is no humour in Islam.
There is no fun in Islam.”

”A man can marry a girl younger than nine years of age, even if the girl is still a baby being breastfed. A man, however is prohibited from having intercourse with a girl younger than nine, other sexual act such as forplay, rubbing, kissing and sodomy is allowed.”

Denne fundamentala massmördare inrättade en internationell dag för världens muslimer att kunna visa solidaritet för det palestinska folket, och det genom att demonstrera mot sionism och staten Israels rätt att existera.

Detta har ingenting med Palestinas kamp att göra! Det är bara ett vidrigt sätt att utnyttja detta folks lidande genom att lära dem ett destruktivt hat som bara gynnar sadistiska politiska ledares maktställning. Dem extremistiska mullornas värsta scenario är att mellanöstern stabiliseras och demokratiseras, för deras egna existens är bara garanterad så länge dem kan ha en totalitär kontroll av sitt folk och isolera sig själva ifrån omvärldens impulser.

Nyckeln till fred i mellanöstern kan bara vara möjlig genom diplomatiska samtal och politiskt engagemang, inte genom att sluta upp sig bland antisionistiska förintelseförnekare och uttrycka hat mot sina medmänniskor. En väpnad kamp som Mohammed Omar uttrycker det är att uppmuntra en meningslös och ohumanistisk slakt av barn till mödrar på bägge sidorna om gränsen. Att tala om våld och krig tills fienden kapitulerat är enkelt för en människa i Sverige utan sina barn i denna numera barbariska krigszon. Att tala om staten Israels utrotande är helt irrelevant i den egentliga kontexten och det skulle bara spä på världens fördomar och dra bort deras förståelse och värdefulla sympatier för det palestinska folkets kamp för fred och självständighet.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 03 dec 2009 19:03

Hejsan!

Alla totalitära människor är alltid oroliga. Alla människor som står på Israels sida är troligtvis totalitära - vilket innebär att alla totalitära människor stödjer nazionisternas tortyr av barn, mördandet av barn och att man stjäl mark från palestinierna. Det är därför totalitära människor är rädda - de räds rättvisa och fred....... :D

MVH
bigj - heja palestinierna, ned med nazioniststaten Israel.....
Den goda sidans försvarare

Restless

Inläggav Restless » 06 dec 2009 01:22

Vad du kallar rättvisa och fred får stå för dig.

Jag anser alla människor lika värda. Kan inte tänka mig att vilja se "mobbaren i skolan dödas" eller han som sparkar den liggande avrättas. Är emot dödsstaff helt och hållet. Ni verkar vilja se den mobbade, sparkade och förtryckta resa sig upp utgjuta blod på sin förövare.

Israel har klätt sig i förtryckarrollen, men det är inget skäl till att uppmana andra människors barn att offra sina kroppar för att meninglöst lemlästas av en rädd och övermäktig krigsmaskin.

Man borde uppmana skolning, bildning och diplomatiska samtal för en hållbar utveckling bland mellanösterns folk. Det skulle också ge palestinerna högre status bland världens ledare.

Israels upprustning och hårda tag beror på fördomar om det man fruktar, det ger konsekvensen att antagoniststaterna blir misstänksamma och gör samma sak.

Sen förstår jag inte, anser du också precis som Mohammed Omar, att Khomeini var "den fria världens ledare".

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 06 dec 2009 13:35

Vilka är då den fria världens ledare, enligt restless?
Massmördarna, krighetsarna, profitörerna, lögnarna i väst???
De som stöder apartheidstaten?

Restless

Inläggav Restless » 07 dec 2009 12:24

Begreppet i sig är hycklande i och med att det skapar en subjektiv föreställning om att "den fria världen" befinner sig i ett euforiskt, perfekt och okritiskt tillstånd samtidigt som det (begreppet) förutsätter att det också måste finnas en värld som inte är "fri" och lever i dess motsatser.

För mig finns det ingen fria världsledare- men det finns demokratiska och tyranniska ledare, jag har upplevt dem båda, i mitt hemland och i Sverige- jag föredrar av hela mitt hjärta den demokratiska varianten, det gör ni också.  

Med detta sagt också ett förtydligande, vi får aldrig ta av oss våra kritiska glasögon ens i åsynen av demokratiska ledare.

Genom att måla upp ett "vi och dem- tänkande" så förstärker vi polariseringen mellan grupper vars geografiska distans till varandra oundvikligt skapar blodbad och krig.

ENda sättet för att garantera palestiner och kurder fred, säkerhet och stabilitet i mellanöstern är genom en nationalstat. För kurdernAS del vore nog det mest realistiska i detta sekel, en autonomi och federal stat i varje kolonisatöriskt land för sig, vilket också skapar fördelar för alla andra minoriteter i dessa länder.

Och vägen till dessa drömmar? Genom diplomatiska samtal!
Genom att skapa möjligheter för att utbilda sina barn och en dag se dem ta plats på stora världskonferenser.  

"The best way to destroy an enemie is to make him an friend."

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 07 dec 2009 19:37

Diplomatiska samtal kan vi ha här i ett oskyldigt forum,
i brist på möjligheten att tillgå våld & hot om våld för att understryka våra krav, och i brist på konskvenser av våra ord.

I verkligheten är diplomation ett skådespel,
våldet  är mera effektivt.

Man löser gärna människoproblem genom att döda några av dessa.

TERROR.

Fienden upphör att vara ens fiende genom att man delar med sig resurserna till den svagare parten, och detta känns inte nödvändigtvis lönsamt för den starkare parten.

Har fienden hamnat i underläge, så pucklar man bara på den, till orden och fraserna om fred, sånt prat ger i alla fall lite kredit (genom förvirring).

Återgå till "Politik och samhälle"