http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6359676.ab
Man kan ju misstänka att resultatet blir att det införs kroppsskanning vid incheckningen. Är det värt priset? Integrietskränkande, kontra att få tag i ev. terrrorister?
Vad tycker ni?
Att visa sig naken, eller ej
Moderator: Moderatorgruppen
Att visa sig naken, eller ej
Fridens Liljor
Ju fler såna här artiklar, desto större chans att det utvecklas i den ordningen. Det är såhär makthavarna reellt kontrollerar folket. Om det är gott eller dåligt, vet jag faktiskt inte. Men att det sker är säkert. Fan, tänk vem som helst på arbetsplatsen - finns det någon av oss som inte filtrerar informationen man ger vidare till de personer som är runt omkring oss? Och tänk vidare då Vikten av detta om man till arbetet har att styra ett jävla land. Man vill manipulera och styra informationen. Eftersom att så styrs vi alla. Det här är propaganda, hjärntvätt. Jävla dagens lögner..
Kommer ihåg när jag åkte till Grekland året för OS där.
Flera kontroller, massor med personal. Synd bara att den som var uppmärksam tydligt kunde se att förlängningssladden som sammanband diverse scannrar och detektorer inte satt i någon väggkontakt.
Ett skådespel, en charad. För vad kan man fråga? För att kunna ta ut pengarna som det kostade eller för att vi skall känna oss trygga?
Jag tror mer på det första.
Pengar ger pengar, det räknas som ett ansvar att spendera pengar, och lönen sätts i proportion till "ansvaret". Logiken är enkel och ofrånkomlig, alla vill spendera andras pengar.
Lägg sen till att industrierna som producerar all denna tinktur, teknik, som skall bistå oss propagerar och manipulerar de som kan bekosta, köpa, tekniken för samhällets del.
Så dels har vi den kapitalistiska logiken och den vill jag lägga till det som du Minded talar om, vår biologiska konspiration mot otvungen samvaro.
För visst verkar det som om det är något i hur vårt förstånd är funtat mer än hur vi i just den här kulturen använder det?
Dock undrar jag om det inte är vad som ger intern legitimitet till makthavare att ställa sig över, och blicka ned, just denna tanke på en biologisk konspiration hos massan, att inte kunna följa den "högre logik" som benämns i värdetermer "rationalitet". Inte på riktigt samma sätt, men en liknande tanke.
Så vart tar vi en sådan insikt? Gör man sig till auktoritet, för att man åtminstone insett detta, eller gör man sig till en icke-auktoritet, för att föregå med gott exempel i att det inte är behövligt att finna impulsen till att styra och kontrollera.
Flera kontroller, massor med personal. Synd bara att den som var uppmärksam tydligt kunde se att förlängningssladden som sammanband diverse scannrar och detektorer inte satt i någon väggkontakt.
Ett skådespel, en charad. För vad kan man fråga? För att kunna ta ut pengarna som det kostade eller för att vi skall känna oss trygga?
Pengar ger pengar, det räknas som ett ansvar att spendera pengar, och lönen sätts i proportion till "ansvaret". Logiken är enkel och ofrånkomlig, alla vill spendera andras pengar.
Lägg sen till att industrierna som producerar all denna tinktur, teknik, som skall bistå oss propagerar och manipulerar de som kan bekosta, köpa, tekniken för samhällets del.
Så dels har vi den kapitalistiska logiken och den vill jag lägga till det som du Minded talar om, vår biologiska konspiration mot otvungen samvaro.
För visst verkar det som om det är något i hur vårt förstånd är funtat mer än hur vi i just den här kulturen använder det?
Dock undrar jag om det inte är vad som ger intern legitimitet till makthavare att ställa sig över, och blicka ned, just denna tanke på en biologisk konspiration hos massan, att inte kunna följa den "högre logik" som benämns i värdetermer "rationalitet". Inte på riktigt samma sätt, men en liknande tanke.
Så vart tar vi en sådan insikt? Gör man sig till auktoritet, för att man åtminstone insett detta, eller gör man sig till en icke-auktoritet, för att föregå med gott exempel i att det inte är behövligt att finna impulsen till att styra och kontrollera.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
Justin Case
J R Auk skrev:Kommer ihåg när jag åkte till Grekland året för OS där.
Pengar ger pengar, det räknas som ett ansvar att spendera pengar, och lönen sätts i proportion till "ansvaret".
Det, och kanske att en viktig del av den globala maktelitens strategi för att bygga upp den globala Orwell-diktaturen, och för att undanröja risken för ett alltför stort folkets motstånd mot denna diktaturs nära förestående och oåterkalleliga fullbordan när det blir uppenbart för folket vad som är på väg att ske, är att nu bara fortsätta med att ytterligare bit för bit vänja folket vid känslan av att det är normalt och naturligt att bli alltmer spionerad på av storebror. Att spionerandet inte fyller någon säkerhetsfunktion just nu spelar ingen roll för denna plan. Det viktiga är att folket steg för steg blir inbillade att det är viktigt för deras egen säkerhet att de kontrolleras mer och mer av storebror. De små stegens tyranni har utnyttjats länge redan.
Sedan, när vi alla är mikrochippade med obligatorisk implanterad GPS och allt, kan alla mänskliga rättigheter avskaffas för gott, utan att någon vågar protestera.
Jag tror att det bästa motmedlet mot detta hot är att utnyttja och utveckla internet till att (och/eller på annat sätt), genom framtagande av bättre dator-hjärna-interface, sammanlänka vanliga medborgare med varandra medvetandemässigt, så att folket så snart som möjligt kan bli en jättelik syntetisk intelligens som kan mäta sig med storebrors.
-
Justin Case
matahari skrev:Kan man inte bara vara naken när man kommer till Arlanda
före boardingen? Nudist flygplats tycker jag låter bra!
Bra idé! Att ha kläder på sig på flygresor borde i själva verket vara förbjudet av klimatskäl. Tänk vad mycket oförsvarlig extra bränsleåtgång alla dessa kilon av kläder orsakar!
Återgå till "Politik och samhälle"