Spökutdrivare för kommunens pengar = billig terapi

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Spökutdrivare för kommunens pengar = billig terapi

Inläggav Justin Case » 27 maj 2010 23:56

Personalen på ett korttidsboende i Kalmar upplevde spöken, och kommunen bekostade då ett medium för 1000 kronor, och problemet löste sig.

http://svt.se/2.33731/1.2017700/kommune ... ade_medium

- Jag är väldigt tveksam till att använda den kompetensen hos oss. Jag tror att det skulle finnas andra lösningar som skulle kunna fungerar lika bra, säger Steve Sjögren(S) till Smålandsnytt.

Min reflektion:
Skulle någon annan lika välfungerande lösning ha varit lika billig? Konventionell terapi åt redan en enda person kostar väl mer än 1000 kronor, och nu var det fler än en person som behövde någon sådan sorts hjälp. Om min gissning är korrekt, att spökutdrivning var den för kommunen billigaste metoden att komma tillrätta med sitt problem, och det fungerade, vad är då problemet?

Att spökutdrivning inte "borde" fungera är väl irrelevant, om den i fallet i fråga verkligen fungerade? Borde kommunen i fråga ha avstått från att anlita spökutdrivare och istället låtit en psykolog åstadkomma samma resultat för många gånger mer pengar? Varför?

Om kommunen gjorde rätt i det här fallet, vad finns det då för anledning att från kommuners/statens sida vägra elsanera byggnader åt elöverkänsliga och bygga elfria färdtjänstbilar åt elöverkänsliga trots att det inte "borde" ha någon effekt på dessas hälsotillstånd och arbetsförmåga? Även om de elöverkänsliga "bara" inbillar sig sin elöverkänslighet kanske de lösningar de (elöverkänsliga) kräver faktiskt är de enda som skulle funka för dem? Naturligtvis är det också en kostnadsfråga, men när det är fråga om "erkända" sjukdomar bekostar man ju väldigt kostsam vård åt människor, så varför inte göra det för elöverkänsliga också, och även om den "vård" de behöver inte "borde" fungera?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 maj 2010 08:04

Undrar om alla kan få bidrag från kommunen nu angående spökutdrivning?
Igår hade jag förlagt en sak, letade efter den men kunde inte finna den, plötsligt kastas det ned en sak från bokhyllan, den träffade mig på handen så jag fick ett blåmärke, det lustiga var att trots att jag står en meter ifrån och ser när det sker, så hann jag inte flytta på mig, det hände alldeles för fort för att jag skulle hinna reagera. Nej, jag har ingen lutande hylla, å andra sidan är det varken första eller sista gången det händer i denna spökbostaden.
Zokrates skrev:Skrivet: 16 Maj 2007 07:12
I mitt tak hänger en tvättlina. Jag sitter på soffan, ser på tv. Hör ett ljud och riktar blicken dit, mot taket. Ser hur tvättlinan dras ned cirka en decimeter och sedan släpps. Ett par dar senare faller ett videoband, en burk med vitaminer samt en kartong samtidigt ned till golvet från tre olika hyllplan. Alla sakerna måste först lyftas upp för att sedan föras fram en decimeter, innan de kan ramla ned på golvet. Två dagar senare smäller det till på tv skärmen och jag ser ett föremål falla på golvet, en femtioöring. Vinkeln som den träffar tv;n med innebär att den måste ha kastats iväg bakom mig.
Bakom mig som sitter i soffan finns en vägg. Dörrar och fönster var stängda,
det finns inget hål i väggen. Femtioöringen är våt och fuktig.
Nej, jag är inte galen, nej jag fantiserar inte, nej, jag använder inga droger.

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=3799

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 28 maj 2010 14:25

Ja, vart fan är vi på väg?

Det var en kristen (präst?) som ringde in till radion i morse (nåt ringa-in program, säg vad du tycker, bla bla bla) och var bestört över att man betalar någon när det finns kristna djävulsutdrivare eller spökletare, eller vad de kallar sig, som gärna skulle göra detta alldeles gratis, enligt denna. Antar att det skulle ge nån sorts PR för kyrkan kanske?

Fast 1000:- var ju inte mycket att hörra över. Men principen är helt sjuk. Å andra sidan gör de ju så mycket kufiskt nuförtiden inom kommun så vaddå antar jag. Vad kostar en logga?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 maj 2010 14:38

Fan Justin instämmer till fullo. Det var precis vad som slog mig också när jag såg artikeln på tunnelbanan. Billigt, och fan va lätt att fixa problemen.

Bara kaffebullarna skulle kostat mer om de skulle börjat utreda hur man skulle åtgärda problemet.

Och jag besvarar alltså dina frågor jakande. Klart att folk skall få den vård som hjälper dem, som alltså subjektivt fungerar, framför det som "objektivt" sägs fungerar.

Att detta kan ställa till det, kan tänka på flera exempel, är irrelevant. Man kan ställa till det med det mesta, med det system av "legitimerad" vård som vi har idag tex. Jag tänker då främst på pillerhysterin som vid översyn visar sig generellt ha en ytterst marginellt bättre, effektivare, verkan än placebo eller samtalsterapi. Tror att det var 3% vid en studie jag tog del av där jämförelsen var mellan antidepressiva och socker, när man inte sållade i underlaget för att ställa slutsatsen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"