Fråga A:
Om du kunde ta över hela beslutsfattandet hos, och alltså styra, 90% av jordens befolkning under tio år från och med nu, vilka av dessa 90% (om några alls) skulle du då välja att ta över beslutsfattandet hos, i vilken grad, vid vilka tillfällen och i vilka sammanhang, och hur skulle du välja att få dem att bete sig? Anta att nämnda "90% av befolkningen" skulle utgöra ett representativt urval av varje lands befolkning vad gäller ålder, vikt, längd, kön, sexuell läggning, intelligens, rationalitet, kreativitet, envishet, disciplin, fysisk hälsa, psykisk hälsa, livskvalitet, smak, kunskaper, livserfarenhet, mognad, yrke, inkomst, makt, intressen, talanger, grad av optimism, pessimism, empati, laglydighet, likgiltighet och andra egenskaper som människor kan ha och som rimligen kan förväntas ha jämförbar relevans för mänsklighetens framtid i stort.
Anta att du, i den grad och utsträckning du vill, kan välja att "lära dig" dessa människor innan du styr dem - och medan du styr dem, om du vill - d.v.s. låta dig själv uppleva hur det är att vara dessa människor, hur det är att tänka vad dessa människor tänker, känna vad de känner, vilja vad de vill - och att du, oavsett i vilken mån och utsträckning du gör detta, kan välja att låta all, ingen, eller valfria delar av den informationen påverka dina beslut om hur du ska styra dessa och andra människor och handla i övrigt. Anta alltså att du löpande kan välja i vilken grad och utsträckning du ska vara medveten om vad de (eller för dig valfria urval av dem) tänker, känner och vill. Kanhända är det stor "risk" att du, om du gör sådana här "upptäcksfärder" i folks egna "världar", får information och/eller känslor som med tiden får dig att välja att skrota eller modifiera din ursprungliga plan (om du hade någon), men den risken kan du (åtminstone tills du valt att ta den) undvika om du vill. Du kan, om du hellre föredrar "total kontroll" (i den mån du nu har "total kontroll" ens över dig själv sådan du är nu...), sätta igång med att styra dessa människor, helt sonika, utan att "lyssna" på dem. Det är upp till dig hur mycket du vill "lyssna" på dem innan, och medan, du styr dem.
Mer "absoluta" gränser, för din makt över de 90% av befolkningen vars beteende du kan styra, sätts av de rent fysikaliska begränsningar som deras kroppar och miljöer sätter (du kan t.ex. inte få någon människa att springa 100 meter på en sekund (åtminstone inte utan att först få mänskligheten att göra betydande framsteg inom bioteknik, cyborgisering och/eller liknande)), samt att din makt över de 90%:ens beteende upphör om tio år. När de tio åren gått, är det enda som händer att din "magiska" makt över dessa människor upphör. I övrigt fortsätter alla de vanliga naturlagarna och liknande att gälla.
Anta slutligen att alla de människor vars beteende du väljer att styra kommer att hela tiden undantagslöst uppleva det som om det är de själva som väljer att bete sig så som de beter sig, och att det aldrig kommer till någon människas kännedom, vare sig deras egen eller andras, varken under de tio åren eller efter dem, att det är/var du som ligger bakom / låg bakom deras beteende (eller delar av det).
Fråga B:
Som fråga A, men byt ut "90%" mot "100%". Anta alltså att du under de närmaste tio åren kan styra jordens alla människors beteende så mycket du vill, utan undantag. Vad gör du då ("via" dem)?
Fråga C:
Som fråga A, men byt ut "90%" mot "10%".
Fråga D:
Som fråga A, men istället för ett representativt urval av 90% av befolkningen kan du styra endast (men i gengäld hela) den mäktigaste procenten av jordens befolkning.
Om du kunde styra folk inifrån...
Moderator: Moderatorgruppen
- freddemalte
Eftersom du inte anger något annat antar jag att effekterna av det jag hade gjort hade varit bestående, dvs jag hade inte kunnat "testa" det hela i 10 år och därefter studerat konsekvenserna under resten av mitt liv, för att sedan t.ex. vakna upp, dagen innan jag började med det hela och få reda på att det bara var en hyperrealistisk dröm med en totalreell beskaffenhet och att enda som var kvar från drömmen var mina minnen av hur det gick. Men så var ju inte din fråga formulerad, som sagt, så jag får anta att effekterna är reella. Utifrån detta hade jag (kanske, om jag vågat) valt att utföra följande experiment:
Jag hade lärt känna alla människorna i fråga (oavsett om det hade gällt 90% eller 10% etc, alltså oavsett scenario) och utifrån detta upplevt vilka som lever de allra bästa liven vad avser lycka och njutning. Jag hade sedan använt mig av erfarenheterna från detta till att styra de mest inflytelserika personerna inom de mest avgörande aktiviteterna / områdena i världen för att se om det hade gjort världen bättre för det stora flertalet, eller om den erfarenheten enbart är applicerbar på de som de facot erfar det (de som är lyckliga och njuter). Av detta hade jag (kanske) kunnat förstå (eller ta reda på) om mekansikmerna bakom ett lyckligt och harmoniskt liv går att skala upp till massorna eller om det bara fungerar på de som är lyckliga. Jag vet inte om denna metodik är adekvat, men det är i alla fall det jag hade gjort (så som jag ser det just nu, för denna stund).
Vänligen
Fredrik
Jag hade lärt känna alla människorna i fråga (oavsett om det hade gällt 90% eller 10% etc, alltså oavsett scenario) och utifrån detta upplevt vilka som lever de allra bästa liven vad avser lycka och njutning. Jag hade sedan använt mig av erfarenheterna från detta till att styra de mest inflytelserika personerna inom de mest avgörande aktiviteterna / områdena i världen för att se om det hade gjort världen bättre för det stora flertalet, eller om den erfarenheten enbart är applicerbar på de som de facot erfar det (de som är lyckliga och njuter). Av detta hade jag (kanske) kunnat förstå (eller ta reda på) om mekansikmerna bakom ett lyckligt och harmoniskt liv går att skala upp till massorna eller om det bara fungerar på de som är lyckliga. Jag vet inte om denna metodik är adekvat, men det är i alla fall det jag hade gjort (så som jag ser det just nu, för denna stund).
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Återgå till "Politik och samhälle"