Varför förstörs miljön?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

Varför förstörs miljön?

Inläggav Sceptisk » 01 sep 2010 02:09

Varför förstörs miljön? Vilka mekanismer ligger bakom miljöförstörelsen? Hur är miljökampen kopplad till ett demokratiskt samhälle som försvarar människans värdighet? Hur relaterar miljökamp till kamp för frihet? Hur relaterar vår ekonomi till miljöförstörelsen? Vad ligger bakom den ökande befolkningstillväxten?

Se dessa filmer från youtube!

Om grundprinciperna till vår ekonomi, "Money as Debt":
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8

Om exponentiell tillväxt. Väldigt relevant och utförligt: "Arithmetic, Population and Energy"
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkp ... re=related

Daniel Quinn kortfattat om Naturens inbyggda regulatoriska system i "Food production and Population growth"
http://www.youtube.com/watch?v=8bSJEUmAnlQ

Jag hoppas att du vill ta lite tid till att se igenom dessa filmer och att med detta som bakgrund kan ge underlag för vidare diskussion om vilka problem som det system vi har för närvarande orsakar och vad vi kan förvänta oss framöver, samt också naturligtvis vad vi bör göra åt detta.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 okt 2011 19:24

Satt och tittade lite på länkarna ovan, kopplade det till populationen, klart som fan att miljön
förstörs när människan ynglat av sig en masse, det är inte hållbart! Det kan vi tacka kapitalismen för.

7 miljarder människor idag.

Det fanns

5.5 miljarder människor när min son föddes

3 miljarder människor när jag föddes

1,9 miljarder när min pappa föddes

1.2 ~miljarder när farfar föddes (observera, det går inte att göra äldre sökningar än 1910,
men han var född på 1890 talet).
http://www.bbc.co.uk/news/world-15391515

BoS

Inläggav BoS » 28 okt 2011 19:46

Orsaken är att man beskattar den produktiva verksamheten istället för den destruktiva.

Pengar som skuld är helt i sin ordning. Man kan inte ha ett tillgodohavande utan att någon annan har en skuld.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 okt 2011 20:04

BoS skrev:Orsaken är att man beskattar den produktiva verksamheten istället för den destruktiva.

Pengar som skuld är helt i sin ordning. Man kan inte ha ett tillgodohavande utan att någon annan har en skuld.

Jodå det kan man visst det :)
jag kan ge dig saker, arbeta för dig utan att begära saker tillbaka, men du vill ge saker tillbaka för att du behöver ha min hjälp framöver... ett beroende av varandra utan skuld.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 okt 2011 20:08

Naturen förstörs egentligen inte, utan omvandlas och just nu till vår nackdel.

Vart skulden ska gå är nog till flera olika konton som samverkar.
Förr levde vi med naturen och gav lika mycket tillbaka. Idag verkar inte det vara något bekymmer för människan att tro att man kan leva utan att ge.

Banker tar utan att ge något av värde, dom skyddas av lag och av vår tro på guden peng.

Filmerna är intressanta, har sett dom tidigare och alla borde se dem.

Vi arbetar och  producera för att få skuld, för vi vill alla leva av det goda,
men i slutändan om vi summerar så är vi bara skuldsatta, eftersom vi tror på illusionen att pengar fungerar.

Vi exploaterar världen för att politiken måste göra det, för att hålla skuld systemet igång,
tar vi bort rätten att exploatera så skulle tex Amerikas ekonomi rasa direkt, och folket få lida eller leva under sämre omständigheter. De rika länderna måste exploatera världen, annars går ekonomin under.

Grunden till det är pengar, skuld och arbete som styrs av detta.

En tanke som gnagt i mig i många år är tex Google som lever på information,
dom skapar inget materiellt, men tjänar mängder av pengar på vårt arbete som inte skadar världen direkt,
Indirekt så underhålls deras pengar av våra datorer som nyttjar deras tjänster och skadar miljön. En intressant utveckling.
Jag vet inte googles syften, har dom en djupare strategi än att bara göra pengar ?
vad vill dom med sin makt ?, hur länge kommer allt att vara gratis ?, en illusion det med,
men verkar funka.

BoS

Inläggav BoS » 31 okt 2011 16:49

Skall du komma vidare, måste du lära dig lyssna och erkänna när du hade fel.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 okt 2011 17:57

BoS skrev:Skall du komma vidare, måste du lära dig lyssna och erkänna när du hade fel.

nope, du kommer vidare så länge du lever.

scirocco

Inläggav scirocco » 02 dec 2011 23:24

Flamskyddsmedel som är tillsatta möbler för att de inte skall brinna så bra är nu i fisken i havet. Dessa medel är inte bra för våra hormoner. Var detta obetänksamt att tillsätta sådana ämnen? Va det med den vissheten att det kommer säkert in i kretsloppet,näringskedjan men det är bra först en stund. Räddar det liv eller ger det profit för tillverkaren och försäljaren? Är det fortfarande obetänksamt,eftersom inga röster hörs eller höjs för att upphöra med dessa tillsatser? Bryr sig ingen eftersom det redan är för sent? Är det bekvämast att siita kvar på det sjunkande skeppet eftersom det ändå inte är vårt ansvar utan de styrande politikernas? Enligt mig är politiker passé. De styr inte över något alls,de bara uppbringar löner.Kapitalet styr fortlöpande allt.  Ja, som ni vet kommer jag nu att säga: Det är bara att ta bort kapitalet!

Återgå till "Politik och samhälle"