Tredjeklassare hotade med kniv, vem bär ansvaret och varför?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

matahari

Tredjeklassare hotade med kniv, vem bär ansvaret och varför?

Inläggav matahari » 24 sep 2010 00:35

Barnen busade med varandra på fritids.
Då tog en kille plötsligt fram en kniv- och viftade med den mot kompisarna.
– Det är beklagligt för alla, säger skolans rektor Francine Wernås.
Torsdagen började med dramatik på Gullregnsskolan i Kungsbacka.
Vid sjutiden i morse hamnade en tredjeklassare i dispyt med några andra barn på fritids och började fäkta med en biljardkö som han slog till ett av barnen med. Sen viftade han med ett cykellås och vassa plockepinn-pinnar innan han till slut hämtade en kniv i köket på fritids och hotade kompisarna med.

Den enda personal som jobbade vid tillfället var på toaletten och missade all uppståndelse, men fick till slut avvärjt situationen.

– Jag fick reda på vad som hänt när jag kom till jobbet tjugo i åtta. Jag kontaktade de inblandade föräldrarna och personalen pratade med barnen, säger rektorn Francine Wernås.

Hon säger att skolan har vidtagit åtgärder men säger att hon av sekretesskäl inte vill säga vilka. Rektorn säger att det är svårt att ha koll på eleverna i alla lägen men att fritids- och skolpersonalen ska vara mycket mer uppmärksamma framöver.

– Vi tar allvarligt på det här. Fast vi har inte polisanmält händelsen, på den nivån är det inte och jag tror inte det hjälper att polisanmäla en tredjeklassare, säger hon.

På eftermiddagen fick skolbarnen ett brev hem som berättade vad som hade hänt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 sep 2010 00:53

Och här är killens framtid, fritt fram till efter 20 årsåldern, det är tydliga signaler det. Vill man misshandla någon är det bara att vifta med lite sedlar framför ett gäng skolgrabbar, de kan ju inte straffas ändå.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tonar ... 383165.svd
Två tonåringar greps i morse misstänkta för överfallet på riksdagsledamoten Fredrick Federley (C) i Stockholm.Patrik Peter uppger att frisläppandet skedde vid 19-tiden, och att erkännandet och de bådas låga ålder har haft betydelse för att släppa dem.

Minded

Inläggav Minded » 24 sep 2010 11:08

Vem bär ansvaret? Arv eller miljö. Alldeles för lite information för att kunna säga någonting.

Minded

Re: Tredjeklassare hotade med kniv, vem bär ansvaret och var

Inläggav Minded » 24 sep 2010 11:11

matahari skrev:Barnen busade med varandra på fritids. Då tog en kille plötsligt fram en kniv- och viftade med den mot kompisarna.

Vid sjutiden i morse hamnade en tredjeklassare i dispyt med några andra barn på fritids och började fäkta med en biljardkö som han slog till ett av barnen med. Sen viftade han med ett cykellås och vassa plockepinn-pinnar innan han till slut hämtade en kniv i köket på fritids och hotade kompisarna med.

Den första är en lustig omskrivning av det senare. Busade de med varandra - eller var det en dispyt?  Tog han plötsligt fram en kniv?? Nej, det är ren jävla lögn. I den senare versionen stegas det upp sakta men säkert, först dispyt, sen biljardkö, sen cykellås, sen plockepinn, SEN kniv. Det hela är skrivet enbart för att locka fram känslor och godtyckliga åsikter. I klass med aftonbladet och expressen alltså. Skräp, med andra ord.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 sep 2010 12:07

Överdrivet. På min tid så viftade alla med knivar och yxor. Det ingick i leken. Det betydde inte att någon högg yxan i huvudet på någon annan. Det berodde inte på att det var ett hårdare klimat där jag växte upp eller något sådant. Det enda jag minns som jag fick riktiga bannor för var när jag avväpnade en i klassen som höll upp en gaffel, och den flög genom matsalen för att slutligen träffa en annan elev i huvudet, med taggarna före. Skulle inte förvåna mig om ungarna nu för tiden skulle bli polisanmälda om de tillverkade vapen på träslöjden. På den tiden så fanns det "ligor" som hade olika tillhåll i skogarna, med basen vid en koja. Där förvarade man skatter som porrtidningar och annat spännande man kom över. En yxa gav bra status. Men de som inte fick tag i häftigare vapen fick nöja sig med sin mammas fruktkniv. Hörde aldrig talas om någon som blev allvarligt skadad då, man fick ur sig agressionerna i ett makligt pystempo. Mest var det teatraliska skärmytslingar. Sen var det alltid någon vuxen som kom på en och vi blev avväpnade med lämpliga bannor. Det som orsakade mest skada var ju pilbågarna och slangbellorna. Mesar!

matahari

Inläggav matahari » 24 sep 2010 21:35

Minded skrev:
matahari skrev: Det hela är skrivet enbart för att locka fram känslor och godtyckliga åsikter. I klass med aftonbladet och expressen alltså. Skräp, med andra ord.

Naturligtvis är det  media formulerat skräp men om du bortser från formuleringeng de kör med
och ser till det konkreta, kniv som vevas framför några andra i samma ålder?
johan
Överdrivet. På min tid så viftade alla med knivar och yxor. Det ingick i leken. Det betydde inte att någon högg yxan i huvudet på någon annan.

På min tid hade vi hagelbössor, hemvärnets handgranater och mindre stridsvagnsminor, det betydde inte att att någon
sprängde skallen av någon annan och liknande resonemang etc, etc, etc..................... :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 sep 2010 21:53

matahari skrev:På min tid hade vi hagelbössor, hemvärnets handgranater och mindre stridsvagnsminor, det betydde inte att att någon
sprängde skallen av någon annan och liknande resonemang etc, etc, etc  

Vad bra! Men jag ser inte hur mitt resonemang faller. Jag menar att det inte betyder något hemskt i fall en grabb/tjej börjar vifta med en kniv. Det är en lek. Det ingår överallt i vår kultut, i filmer. Och plötsligt gör en grabb en oskyldig gest, det som han sett så mycket under sin uppväxt, och stigmatiseras för det. Fy skäms! Att vifta med en kniv har inget att göra med att han ville döda någon, lika lite som när man leker krig i skogen med pinnar. Man måste skilja på dessa saker. Om det däremot var så att han var mordisk, och stoppades från att döda någon, så tillhör det den andra kategorin, men var det så?

Nåja kan väl vara bra att dra lite högre växlar ibland.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 sep 2010 00:10

Johan Ågren skrev:
matahari skrev:På min tid hade vi hagelbössor, hemvärnets handgranater och mindre stridsvagnsminor, det betydde inte att att någon
sprängde skallen av någon annan och liknande resonemang etc, etc, etc  

Vad bra! Men jag ser inte hur mitt resonemang faller. Jag menar att det inte betyder något hemskt i fall en grabb/tjej börjar vifta med en kniv. Det är en lek. Det ingår överallt i vår kultut, i filmer. Och plötsligt gör en grabb en oskyldig gest, det som han sett så mycket under sin uppväxt, och stigmatiseras för det. Fy skäms! Att vifta med en kniv har inget att göra med att han ville döda någon, lika lite som när man leker krig i skogen med pinnar. Man måste skilja på dessa saker. Om det däremot var så att han var mordisk, och stoppades från att döda någon, så tillhör det den andra kategorin, men var det så?

Nåja kan väl vara bra att dra lite högre växlar ibland.

Jag kommer ihåg när jag välte en av mina vedersakare på ändå och började nita honom i ansiktet, 6 år gammal som jag var lämnade det knappt några märken, och håret mitt som slets av läraren tog nog mer skada.

Poängen är det dubbeltydiga. Att vi växer upp med våldsamma filmer, och det som föranledde det överdrivet våldsamma ingripandet av läraren var en allt för tydligt uppmärksammad kultur från min sida. Den skulle inte finnas där annat som på låtsas.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 sep 2010 01:50

Barndomsminnen
Som fyraåring var jag med om att gräva djupa hål i sandlådor, de täcktes med grenar och löv och ett lager sand som gjorde dem omöjliga att upptäcka. I botten på groparna satte vi vässade grenar, likt spjut redo att sarga det stackars oskyldiga barn som varit oförsiktig att gå i fällan. Strax därpå spände vi upp vietnamfällor i skogarna runt omkring, spända träd som lossnade om någon trampade på en snubbeltråd, i lågstadiet gjorde vi spikklubbor, på högstadiet kaststjärnor. Vid ett tillfälle blev det husransakan i hemmet då vi med ett kraftigt luftgevär skjutit en granne från balkongen i huvudet mittemot..
Det blev många källare och soprum som sattes i brand och en och annan slaktad bil, moped, cykel, vindsförråd, lägenhet, affär etc, och krigen med granngårdarna där stenkastning medelst gatusten! var bara en varvning till de gånger vi släppte sten ned från broar på passerande bilister.
Men, jämfört med de andra ungarna var jag nog ändå den frommaste i gängen...
Det var allt bättre förr. :wink:

Justin Case

Inläggav Justin Case » 25 sep 2010 02:34

J R Auk skrev:Jag kommer ihåg när jag välte en av mina vedersakare på ändå och började nita honom i ansiktet, 6 år gammal som jag var lämnade det knappt några märken, och håret mitt som slets av läraren tog nog mer skada.

Det behövs nog inte så hårda nitar i ansiktet för att någon i den åldern ska få själsliga ärr för livet. Läraren kanske tog i för hårt mot dig, men kanske hade det varit ännu sämre av läraren att inte ingripa alls? Det är inte så lätt att vara lärare alla gånger.

Poängen är det dubbeltydiga. Att vi växer upp med våldsamma filmer, och det som föranledde det överdrivet våldsamma ingripandet av läraren var en allt för tydligt uppmärksammad kultur från min sida. Den skulle inte finnas där annat som på låtsas.

Ja, eller ska den det, menar du? Ska lärare inte ens försöka få barnen att förstå skillnaden mellan fantasi och verklighet?

matahari

Inläggav matahari » 25 sep 2010 05:01

Tänk vilka barndomsminnen man har, som den där gången när jag och och 2 andra på dagis,
ja vi var väll en 2,5 år gamla våldtog Britta för vi tyckte att hon var så het och fin. Britta, dagis
föreståndaren då ja inte nån av de andra barnen, oj, nej inte alls hur kan ni tänka nått sånt?
Vi var väll inga pedofiler heller! Nån måtta får det väll vara ändå!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 sep 2010 11:07

Alltså, nu är jag rätt gammal och ja, man fick göra kaststjärnor på träslöjden på min tid, men de användes inte mot andra människor. I de fysiska bråk jag såg när jag växte upp slogs en mot en, alltid pojkar, ofta med en ring av andra runt som hejjade på, men sa den ena "jag ger mig" eller föll till marken så var det slut... iallafall för tillfället. Det förekom inte där jag växte upp att flera personer sparkade på någon som låg ner. Häromdagen gick jag förbi ett dagis med ungar upp t o m 6 år. En unge sa "Jag ska skaffa en kniv och snitta upp dig från din mage till halsen". Fröken sa ingenting, iaf inte då. Jag hoppas att hon tog upp det på ett bra sätt senare.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 25 sep 2010 11:12

Det är det jag menar. Vi lekte så mycket våld så vi hade ingen energi kvar att slåss "på riktigt". Idag byggs snarare behovet av våld upp genom passiva spel och filmer.

Vi "fick" inte göra kaststjärnor. Det gjorde man när läraren inte såg. Och när han kom för att kolla så tog man fram smörkniven eller vad det nu var vi skulle göra.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 sep 2010 11:14

Jag förstår vad du menar, Johan.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 25 sep 2010 11:18

Jag har uppmuntrat min son att slåss på skolan. Särskillt om någon ropat "neger" eller "svartskalle". Skulle han ta fram en kniv och viffta så skulle jag inte bli arg på honom. Däremot skulle ta upp problemet varför han blivit så utsatt i skolan att detta uppstår. Ett ypperligt tillfälle att ta rasistungarna och deras korkade rasistföräldrar i örat. Man hör ju på ungarna hur föräldrarna snackar vid matbordet.

Återgå till "Politik och samhälle"