Jag har alltid ogillat iden med partipolitik. Själva tanken om att välja mellan olika paket av värderingar och strategier faller mig som otillräckligt och inte äkta demokrati. Då varje parti måste välja sin syn på en mängd olika sakfrågor, så spelar det ingen roll hur många olika partier vi har, man blir i slutändan ändå tvungen till att nöja sig med ett parti, det partiet som man råkar dela flest åsikter med. Med andra ord, inte perfekt, men så nära man kan komma. Detta nöjer jag mig inte med.
Jag är mycket mer intresserad i sakfrågorna, och skulle vilja rösta på på dem, istället för partier. Äkta demokrati anser jag skulle vara att alla får säga sin åsikt om varje sakfråga, istället för att bli tvingade att nöja sig med den närmaste avrundningen av strategipaket.
Dock är en sådan "äkta" demokrati svår att uppnå, men jag har ett förslag. Och det är detta förslag som jag skulle vilja bolla med er, mer politiskt kunniga, om.
VARNING, VARNING: Att förklara en total redesign av dagens politiska system är något som inte kan förklaras på några få meningar. Denna text är låååång, men frågan kräver en noggrann förklaring för att ha en chans att tas seriöst. Se därför inte denna långa beskrivning som något negativt, utan som något positivt, dvs, jag har tänkt mycket på det här, och försökt designa systemet så perfekt man bara kan komma. Detaljer spelar stor roll, och just därför är det omöjligt att sammanfatta.
Nog med disclamers, över till mitt förslag till en mer äkta demokrati:
Låt mig först påpeka att jag inte tror att vi någonsin kommer bli kvitt politiker. Det kommer alltid finnas frågor som allmänheten inte bryr sig tillräckligt mycket om för att engagera sig i. Så vi kommer alltid ha omval där vi väljer partier som vi tycker verkar pålitliga och kompetenta för att ta hand om monotona, vardagliga beslut, och även akuta beslut i nödsituationer. Dock skulle alla frågor, som allmänheten har intresse i och inte är akuta, tas upp och röstas om. Låt mig förklara hur jag tänker mig att ett sådant system skulle fungera:
Steg 1: Framröstat parti, eller allmänheten, finner att ett problem finnes, och ett beslut måste göras. Det är det valda partiets ansvar att hålla koll på om allmänheten finner ett problem som kan kräva omröstning, och om allmänheten anser att partiet inte tar det ansvaret på allvar, kan allmänheten kräva omval av parti. Med andra ord är inte partiet valt vid regelbundna tillfällen, utan när allmänheten är missnöjda med deras prestation. Detta för att öka politikers motivation att sköta sitt jobb effektivt och seriöst.
Steg 2: Om problemet inte är för akut för att möjliggöra en ordentlig omröstning enligt dessa steg, och om kategorin som frågan tillhör inte sedan tidigare har röstas av allmänheten som monotont och vardagligt nog för att skötas av partiet utan omröstning, skall problemet anses vara av potentiell röstningsintresse och övergå till steg 3.
Steg 3: Information om problemet visas i flera olika media, så som tidningar, tv, radio, internet osv osv. Frågan ställs om allmänheten har intresse av att rösta på denna sakfråga. Röstningen är avslappnad och lätt tillgänglig via internet, bibliotek, post, och en mängd andra lätt-tillgängliga medel, så att alla har en rimlig chans att visa sitt intresse för en röstning. I detta steg tas inget annat beslut än om en röstning ska inträffa eller ej. Därmed behövs ingen större säkerhet, då det inte finns något större hot. Även om någon skulle fuska, hacka, eller på annat sätt påverka systemet, skulle det på sin höjd orsaka att ett ointressant ämne kommer upp till röstning. Dock skulle det vara omöjligt att manipulera systemet så att ett ämne som allmänheten verkligen bryr sig om, inte kommer till röstning. Med möjligt undantag för massiv politisk konspiration, men då partiet som är valt, och vald på samma sätt som idag, är det lika liten risk för det som det är idag. Med andra ord en extremt låg risk för allvarlig sabotage.
Steg 4: Grundat på hur allmänheten tidigare har röstat om hur många personers intresse som krävs för att det ska räknas som allmänt intresse, resulterar steg 3 i att man vet om en omröstning ska ske. Om allmänheten inte visar intresse nog, tar det valda partiet ett beslut som de anser vara bäst. Om allmänheten visar intresse, planeras en röstning på sakfrågan enligt steg 5:
Steg 5: Såvida röstningen inte gäller justeringar i det demokratiska systemet ( se #1 nedan för förklaring ), väljer valt parti ut experter inom det fält sakfrågan angår, och anlitar dem till att utforma testfrågor med "kryssa i rätt svar" taktiken, som testar medborgarnas faktakunskap om detta ämne. Det är här väldigt viktigt att poängtera att det enbart ska vara frågor om fakta, och ej om personliga värderingar, åsikter eller andra subjektiva fenomen. Vetenskapliga bevis och källor måste också levereras för varje korrekt svar till varje fråga, men denna information delas inte ut till allmänheten via statliga sätt, förrän röstningen är över. Poängen med dessa faktafrågor är att förbättra balansen mellan känslomässiga eller egoistiska röstningar, och förståndiga, insatta röstningar. Varje person som röstar måste med andra ord svara på ett kort prov, för att visa deras kunskap om det ämne sakfrågan handlar om.
Steg 6: En teströstning görs med några tusentals slumpmässigt utvalda medborgare. Här är målet att kontrollera att sakfrågorna har rätt balans i svårighetsgrad, så att röstningen inte bara gäller den ultimata eliten, utan har en god fördelning genom samhällets alla klasser. Vad som räknas som "god" fördelning skall givetvis också ha blivit framröstad av allmänheten sedan tidigare, och regelbundet uppdaterad genom nya omröstningar. Om denna teströstning visar att svårighetsgraden i faktafrågorna ligger inom den "goda" marginalen, så övergår man till steg 7. Om detta inte har uppnåtts, återanlitar man experterna för att skriva nya faktafrågor, justerat för att ha "god" svårighetsgrad. Detta upprepas till svårighetsgraden motsvarar vad allmänheten har röstat fram som "god" svårighetsgrad, inom framröstad accepterad felmarginal, innan steg 7 startas.
Steg 7: Omröstning sker. Här bör säkerheten vara lika hög, eller högre än vid dagens röstningar. Det är vid detta steg som vi kan få problem med hackers, manipulationer, aktivister osv osv, så säkerheten måste vara prioritet 1. En röstning per person, och en försäkring om att den stora majoriteten av befolkningen inte kan fuska på proven. En viss promille fuskare kan accepteras, men inte mer. Exakta siffran på antalet acceptabla fuskare är inte så viktig, då systemet i senare steg tar denna "fuskningspromille" i beaktning innan röstningsresultatet accepteras. Se steg 9 för förklaring. För att minska risken för fusk kan åtgärder implementeras, så som slumpmässig ordning på frågor, olika frågor för olika personer, övervakning vid röstningstillfället, störning av mobiltelefontrafik, eller totalt förbud för all mobil kommunikation under röstningstillfället, osv osv. Varje medborgare som vill rösta på sakfrågan, gör så genom att först besvara ett antal sakfrågor för att visa hur insatta de är i ämnet. Sista frågan är själva röstningen. Jag vill här poängtera att man inte räknar bort några röster, att alla röster räknas. Dock ska de kunniga personernas röstningar väga tyngre än de som har noll koll, eller ännu värre, medvetet svarar fel för att försöka skada systemet.
Steg 8: Röstningarna samlas och värderas utifrån hur många korrekta svar varje röstande medborgare har gjort. Detta kan med fördel skötas av datorer, sålänge datorsystemet är tillräckligt säkert och hacknings-skyddat. Om detta inte kan uppnås, får det skötas manuellt, eller på annat sätt. Säkerheten är fortfarande prioritet 1. Balanseringen mellan antal korrekt svarade frågor, och värdet hos den individuella röstningen beräknas utifrån en kurva som har blivit framröstad sedan tidigare, och regelbundet omröstat, av allmänheten. Detta för att försäkra om att balansen mellan en kunnig röstning, och en okunnig röstning, ska respresentera vad allmänheten anser vara en god balans.
Steg 9: Om röstningen är för tveksam, dvs att man inte når ett tydligt enhetligt svar av röstningen, och att skillnaden mellan antalet "Ja" och "Nej" är så litet att risken är stor att den lilla acceptabla promillen fuskare kan påverka systemet, så ska röstningen inte räknas, och man börjar om igen från steg 5, med undantaget att man innan dess informerar allmänheten i olika former av media att röstningen inte gav ett tydligt resultat. Detta för att öka engagemanget hos allmänheten inför nästa omröstning.
Steg 10: Om man får ett tydligt resultat av röstningen, publicerar man denna i olika former av media, tillsammans med de korrekta svaren till faktafrågorna, samt vetenskapliga källor till de korrekta svaren. Total genomskinlighet är här A och O, då allmänheten inte kan förväntas lita på ett system de inte kan beskåda. Sedan väntar man en tid, kanske ett par veckor, eller den tid som allmänheten sedan tidigare och via regelbundna röstningar har ansett vara en rimlig tid, innan man genomför de förändringar som röstningen har resulterat i. Tanken med denna väntetid är för att ge journalister, experter och även vanliga medborgare chansen att avslöja eventuella problem med röstningen, så som fusk, manipulation eller konspirationer. Om för många protester har lämnats in, går man tillbaka till steg 3, och adderar en öppen medial diskussion om protesterna och övrig relevant information. Vad som ska räknas som för många protester skall självklart också ha blivit framröstad sedan tidigare.
Steg 11: Om tidsperioden i steg 10 har löpt ut, utan tillräckligt många protester, så tas röstningens resultat i aktion. Detta ska ske så fort som det är praktiskt möjligt, och allmänheten förbehåller sig möjligheten att kräva en röstning på nytt valt parti ifall de anser att det tar för lång tid för partiet att genomföra de beslut som röstningen har resulterat i. Omröstning av parti kommer med andra ord inte schemaläggas, utan är alltid en möjlighet, om allmänheten anser sig missnöjda med hur de sköter sitt ansvar. Detta för att lägga en god press på partiets prioriteringar och minska risken för politisk korruption/konspirationer. Man ska inte behöva vänta 4 år för att ångra sig!
Steg 12: Efter en längre period, exempelvis ett år eller två, görs en ny omröstning, enligt alla ovan steg, men denna gången för att värdera om allmänheten är nöjda med konsekvenserna av den förra röstningen. Om denna röstning passerar steg 4, betyder det alltså att folket har åsikter om konsekvenserna, och att en ny omröstning på denna sakfråga ska ske. I annat fall, är folket nöjda, och en omröstning är inte nödvändig.
Detta är min vision av ett äkta demokratiskt system. Jag vill påpeka här att alla delar av systemet är fullständigt demokratiska, även besluten tom hur systemet ska vara balanserat i antalet röstningar, tidperioder, god fördelning av rätta svar osv osv. Dessutom behöver inte allmänheten bli överbelastad av en massa triviala frågor, utan istället skulle de sakfrågor som allmänheten inte bryr sig om, bli beslutna av det valda partiet. Helt enkelt för att de flesta vill inte vara heltidspolitiker. Systemet är ju tänkt att hjälpa oss, inte vara till en belastning för oss.
Med detta system skulle gemene man få information om framtida eventuella röstningar, få en chans att visa sitt intresse, visa sin kunskap i ämnet, rösta på det de anser vara det bästa för samhället, och få total insikt i hur röstningen sköts och fullföljs. Självfallet kan det verka som att vi blir tvungna till att läsa en enorm mängd proklamationer varje dag för att känna till varje sakfråga, men kom ihåg att man kan kategorisera sakfrågorna, så att saker som tex vem man ska anställa som den lokala sekreteraren i kommunhuset inte ens når steg 1, utan anförtros till det valda partiet, som en av de vardagliga monotona beslut de ska bespara allmänheten. Med andra ord skulle det enligt min övertygelse inte bli mer än några få proklamationer per dag, något som vi alla kan hantera, speciellt då vi inte behöver visa intresse i dem alla.
En annan kritism jag kan tänka mig, är att detta system skulle dra ut enormt på tiden, för att nya beslut ska tas. Dock vill jag påpeka det att med dagens politik kan det ta flera år innan ett beslut kommer till aktion, så om något ser jag detta förslag till nytt politiskt system som en effektivisering. Jag tror att ett genomsnittligt beslut kommer ta blott några månader ifrån att problemet uppdagas, till att en åtgärd har satts i kraft. De akuta nödåtgärder som kan krävas, anförtros av det valda partiet, eller SÄPO/militären om det gäller nationens säkerhet, precis så som det fungerar idag. Så på den sidan blir det ingen försämring.
#1 Tidigare skrev jag att röstningar om justeringar i detta demokratiska system inte behöver testfrågor för att undersöka väljarnas faktakunskap. Detta dels på grund av att justeringarna och balansen i systemet ej kommer vara en direkt objektiv egenskap, och därmed inte upp till faktakunskap, utan mer beroende på hur allmänheten är nöjda eller missnöjda med systemet. Men också pga att de flesta människor har en tendens att se sig själv som kunniga, därmed kommer anse att balansen ska vägas mer åt de kunnigast, deras, håll. Pga denna grundläggande psykologiska tendens kommer därmed systemet att automatiskt lägga mer tyngd bakom kunniga röster, och mindre tyngd till okunniga röster. En fullständig nödvändighet för detta system.
Så vad tycker ni? Har min ide potential, eller är min övertygelse bara ett resultat av eventuell bristande kunskap? Finns det några problem/risker som jag kan ha missat? Kan det finnas något hinder för att ens testa ett sådant system? Har ni själva förslag på bättre politiskt styre? Alla tankar är välkomna