Adoption?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Sara Band

Adoption?

Inläggav Sara Band » 15 nov 2010 00:36

Tråden "hur uppfattas adoptivbarn" gav upphov till följande frågor:

Är det rätt att sätta nya barn till världen, när det redan finns många föräldralösa barn som saknar omsorg?
Är det rätt att satsa resurser på konstbefruktning istället för att hjälpa barnlösa att adoptera?
The owls are not what they seem

Mr.M

Re: Adoption?

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 10:10

Sara Band skrev:Tråden "hur uppfattas adoptivbarn" gav upphov till följande frågor:

Är det rätt att sätta nya barn till världen, när det redan finns många föräldralösa barn som saknar omsorg?
Är det rätt att satsa resurser på konstbefruktning istället för att hjälpa barnlösa att adoptera?

Intressant fråga.
Detta kräver tankar utanför dom inlärda jag och min familj.
På individ nivå att ta ett socialt ansvar.

Att en familj ska få adoptera och ta hand om barn som har det svårt är bra.
Men ska samhället kunna tvinga familjer att ta hand om barn som saknar omsorg ?
Kanske vi skulle kunna begära att alla får ett sådant ansvar, inte genom att vi tvingar någon att adoptera men ge dom insikt och göra folk medvetna om valmöjligheten.

Jag tycker ingen gör fel, vill man ha barn med sin livspartner så ska man även kunna få möjlighet att konstbefrukta om det sker utan fara för barnet.
Vill man ha barn 'naturligt' med sin partner så ska man få ha det.
Vill man adoptera så ska man få göra det.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 15 nov 2010 16:58

Jag tycker att man bör försöka att dra igång en kampanj där man försöker ändra inställning till barnen. Har man blivit gravid är det ditt ansvar att se till att göra abort eller behålla barnet(Jag menar både killens och tjejens ansvar). Behåller man barnet skall man vara kapabel att uppfostra barnet. Man ska försöka få unga att förstå att det är stor ansvar att skaffa sig barn. Man bör först tänka igenom konsekvenser innan man har oskyldig sätt.
Ett sådan moral diskussion kan man till exempel införa i samband med sexuell undervisning i skolan.
Det gäller välfärdsstater där problemet med fattigdomen och att man lämnar ifrån sig barnet pga. fattigdomen inte finns.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 17:12

german.timofejev skrev:Jag tycker att man bör försöka att dra igång en kampanj där man försöker ändra inställning till barnen. Har man blivit gravid är det ditt ansvar att se till att göra abort eller behålla barnet(Jag menar både killens och tjejens ansvar). Behåller man barnet skall man vara kapabel att uppfostra barnet. Man ska försöka få unga att förstå att det är stor ansvar att skaffa sig barn. Man bör först tänka igenom konsekvenser innan man har oskyldig sätt.
Ett sådan moral diskussion kan man till exempel införa i samband med sexuell undervisning i skolan.
Det gäller välfärdsstater där problemet med fattigdomen och att man lämnar ifrån sig barnet pga. fattigdomen inte finns.
ääää svenskarna skiter väl i om barn dör i Afrika. de bryr sig mest om sina depressioner och vanföreställningar. utbrända. gnäller på samhället. trams.

CD
"Curiosity kills the cat"

Mr.M

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 17:49

CarpeDiem skrev:
german.timofejev skrev:Jag tycker att man bör försöka att dra igång en kampanj där man försöker ändra inställning till barnen. Har man blivit gravid är det ditt ansvar att se till att göra abort eller behålla barnet(Jag menar både killens och tjejens ansvar). Behåller man barnet skall man vara kapabel att uppfostra barnet. Man ska försöka få unga att förstå att det är stor ansvar att skaffa sig barn. Man bör först tänka igenom konsekvenser innan man har oskyldig sätt.
ääää svenskarna skiter väl i om barn dör i Afrika. de bryr sig mest om sina depressioner och vanföreställningar. utbrända. gnäller på samhället. trams.

CD

och vad bekräftar du med att dom som har det jobbigt skiter i andra ?

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 17:55

Mr.M skrev:och vad bekräftar du med att dom som har det jobbigt skiter i andra ?
folk har nog med sitt. skiter i andra. enkelt. inget bekräftade.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 nov 2010 18:04

CarpeDiem skrev:folk har nog med sitt. skiter i andra. enkelt. inget bekräftade.

Ja, visst är vi upptagna med vårt eget. Men ibland kan vi också intresserade av andra... Vad är du själv bra på? Vad värderar du mest i livet? Vad gör du för att fånga dagen? Du är ny på forumet här, starta gärna en tråd i Mötesplatsen och presentera dig.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 18:06

CarpeDiem skrev:
Mr.M skrev:och vad bekräftar du med att dom som har det jobbigt skiter i andra ?
folk har nog med sitt. skiter i andra. enkelt. inget bekräftade.

Kanske det kanske, Men jag har inte upplevt att folk skiter i andra när man väl pratar med människor.
Sköt dig själv och skit i andra är typiskt instängd mentalitet, öppna lite på dörren och saker får ny kraft.
Att människor är 'deprimerade' globalt, Det är kris i hela världen, Ingen har jobb och folk verkar ge upp hoppet.
Människor mår bra av att hjälpa andra och vi borde göra det mer. Inte låsa in oss i våran egen fantasivärld.

Jag tror inte att folk vill skita i andra.

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 18:07

Mr.M skrev:Jag tror inte att folk vill skita i andra.
nä det är många som tror.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 18:10

CarpeDiem skrev:

om vi ska dra in en liten filosofisk nyans i detta,
varför tror du att det är på det viset ?

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 18:21

rekoj skrev:Ja, visst är vi upptagna med vårt eget. Men ibland kan vi också intresserade av andra... Vad är du själv bra på? Vad värderar du mest i livet? Vad gör du för att fånga dagen? Du är ny på forumet här, starta gärna en tråd i Mötesplatsen och presentera dig.
stunder utan lidande. skiter i att gnälla och njuter av nuet. startar tråd om det behövs.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 18:26

Äh katten e inte ny, hon har nio liv och är här och jagar råttor som aldrig förr,
känns som hon känner sig som i hemmatrakters jaktmarker : P

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 18:32

Mr.M skrev:
CarpeDiem skrev:

har väl inget liv.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 15 nov 2010 18:34

CarpeDiem skrev:
Mr.M skrev:
CarpeDiem skrev:

har väl inget liv.

Eller bara gett upp ?

Användarvisningsbild
CarpeDiem

Inläggav CarpeDiem » 15 nov 2010 18:44

Mr.M skrev:Eller bara gett upp ?
Whatever

Återgå till "Politik och samhälle"