Hur blir det för mig nu? ska ut om en vecka!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ranchi

Hur blir det för mig nu? ska ut om en vecka!

Inläggav Ranchi » 11 jan 2011 22:38

.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jan 2011 22:54

Varför vägrar de att ta emot hyran?

Finns det inget överklagande ni kan göra så att ärendet fördröjs så att nui kan bo kvar under tiden?

Jag har inga egna möjligheter att hjälpa dig, med facit i hand får jag vara glad om jag själv har råd att äta ett lagat mål var tredje dag, hittills i år ligger jag ett mål minus...

scirocco

Inläggav scirocco » 11 jan 2011 22:57

Är det hyresvärden som vägrar ta emot pengar eller menar du att socialen vägrar ta denna skuld på sitt bord?

transversal

Inläggav transversal » 11 jan 2011 22:57

Du får nog berätta lite mer om man ska kunna hjälpa dig.

Först - prata så mycket som möjligt. Kommunicera. Både med hyresbolaget och med socialen och alla andra inblandade. Kommunicera din (och din pappas) situation mycket, så att folk förstår varför ni har det såhär, hur det har kunnat bli såhär och vad ni kan och kommer att göra för att det ska förändras och för att ni ska kunna betala hyror och dylikt i framtiden. Be om hjälp för att förändra boendesituationen. Det är 100 procent oacceptabelt att hamna på gatan, speciellt vid sånt här väder. Ni kan frysa ihjäl.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jan 2011 23:00

transversal skrev:Ni kan frysa ihjäl.

Välkommen till det nya Sverige, ingen bryr sig... Frågan man kan ställa sig är varför det fortfarande finns hemlösa i detta landet med tanke på att det går så bra för Sverige...

scirocco

Inläggav scirocco » 11 jan 2011 23:04

Gå till socialen akut imorgon. De bör ordna om inte annat så vandrarhem tillfälligt.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 11 jan 2011 23:07

.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 11 jan 2011 23:09

Edit reasons:

The message has reached its goal,
Google does not need to pass it ...

transversal

Inläggav transversal » 11 jan 2011 23:13

Zokrates skrev:

Välkommen till det nya Sverige, ingen bryr sig... Frågan man kan ställa sig är varför det fortfarande finns hemlösa i detta landet med tanke på att det går så bra för Sverige...

Just därför måste man bry sig om sig själv och bråka tills man får rätt ...

Mr.M

Inläggav Mr.M » 11 jan 2011 23:18

transversal skrev:
Zokrates skrev:

Det är inte sä jäkla enkelt att bry sig om sig själv ifall man är sjuk och behöver hjälp
man ska inte bråka, man ska vara ärlig och berätta vad som har hänt, att bråka ger inget resultat.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 jan 2011 23:28

Om jag blir frisk så vill jag jobba för hemlösa. Mycket skit i det byråkratiska systemet där.

transversal

Inläggav transversal » 11 jan 2011 23:43

Mr.M skrev:
transversal skrev:
Zokrates skrev:

Det är inte sä jäkla enkelt att bry sig om sig själv ifall man är sjuk och behöver hjälp
man ska inte bråka, man ska vara ärlig och berätta vad som har hänt, att bråka ger inget resultat.

Med att bråka så menar jag inte ställa till en scen, utan att propsa på att få rätt. Att gång på gång säga: jag behöver och har rätt till detta - tills någon hör. Förr eller senare hör någon. Man måste slåss, måste måste måste. Folk som överlever, överlever därför att de vägrar att ge upp. För varje gång man ger upp blir allt värre. För varje gång man fightas/står på sig blir allt lite bättre.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 12 jan 2011 01:15

transversal skrev:
Mr.M skrev:
transversal skrev:
Zokrates skrev:

Med att bråka så menar jag inte ställa till en scen, utan att propsa på att få rätt. Att gång på gång säga: jag behöver och har rätt till detta - tills någon hör. Förr eller senare hör någon. Man måste slåss, måste måste måste. Folk som överlever, överlever därför att de vägrar att ge upp. För varje gång man ger upp blir allt värre. För varje gång man fightas/står på sig blir allt lite bättre.

sant, man måste göra något, att sitta still och hoppas på det bästa, vilket man gör när man känner sig apatisk, leder inte till något. I mitt fall så var det mitt ex som tog första kontakten med läkare och på den 'kom jag igång på'.
Så om det finns någon person i ens närhet så ska man berätta hur läget är, och man kan få hjälp med första steget.
Det är en hjälp som inte kostar så mycket ansträngning och alla kan bidra med det när man tror saker inte är som det borde vara.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 12 jan 2011 01:47

Ranchi skrev:Min far står för lägenheten, och har lite skit bakom sig. Störningar etc.

Socialen betalar gärna den summan som saknas, men hyresvärden vägrar ta emot.

Dem har fått nog. Vi ska ut helt enkelt.

Känner hur ilskan växer inom mig och blockerar allt! :evil:

hmmm... fan va jobbigt...
Det enda som jag kan tänka mig är att ni borde få ett tillfälligt boende,
och senare så kommer boendet att ordna sig inom tid. socialen har ju även för er gett sitt godkännande.
Dåligt av hyresbolaget att inte gå med på en uppgörelse när skulden kan bli reglerad.

Finns det ingen nära anhörig som kan hjälpa er dom första veckorna ?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 jan 2011 05:29

Zokrates skrev:

Helt fel, de flesta bryr sig men känner sig maktlösa inför situationen.

Jag säger så här. Börja med att påpeka för soc att om de inte hjälper er med hyressituationen så kommer det falla på deras ansvar att fixa ett alternativt boende. Det är lagstadgat. Det får fart i röven på dem att bråka med er hyresvärd och eventuellt fixa garantier om det så vore att det skulle vara problemet.

Nr 2. Be om ett möte med högsta hönset för boendet i fråga öga mot öga. Och GE DIG INTE tills ett sådant möte är fixat. I Sverige lever majoriteten av de pissiga på att de kan skicka brev och vägra svara i telefon. Om så krävs får du ställa dig vid dennes kontor och vänta utanför tills tid finns. Förhandlingsläget förändras drastiskt när ni står ansikte mot ansikte för då kan de inte avfärda dig om du påtalar att alla skulder kan betalas och att det enbart är han, för ytterst är det han, som står i vägen.

Så sansa dig förbered dig och tala personligen ansikte mot ansikte med högsta hönset. Då kommer det lösa sig. Det är jag säker på. Kanske inte vidare om det är så att ni missköter er. Men ni kommer få en till chans. Har jag fel så får vi väl se vad vi kan göra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"