Demokrati-medbestämmande
Moderator: Moderatorgruppen
Demokrati-medbestämmande
Hur önskar ni att detta ska se ut i världen?
Skulle ni t.ex vilja att varje individ har lika medbestämmande över jordens alla naturtillgångar. Om de skall utvinnas brytas eller inte. Rösta i mindre ,alla frågor? Kunskap om allt kan klart inte varje individ ha, men är det inte lika hasardartat att människor röstar fram andra att ta beslut för sig-ännu mer hasardartat tycker jag.
Själv önskar jag att gränserna,länderna upphörde. Inte önskar jag någon världsregering iheller. En sådan verkar skräckinjagande för mig. Här behövs att människor överger sitt ägande- inte till något utan bara lämna anspråk därhän. Vi behöver endast det grundläggande för att må bra. Det räcker mer än väl till alla. Hänsyn om jorden, naturen önskar jag skall stå först,därför inget resursslukande styre. Utspritt boende ,leva o verka vid maten så att säga. Upphör med industri som producerar saker som inte behövs-där har vi dagens mesta resursslöseri
Företeelser som erfarenhetsmässigt leder till krig har förverkat sitt existensberättigande . Därför önskar jag inga länder inga religioner inget ägande. Att överhuvudtaget upphöra är något att rekommendera på det personliga planet. Upphör med allt. Börja sedan med nya aktiviteter nogrant granskade av självet.
Tillit till människors fredlighet, insiktsfullhet, till deras goda blir nödvändigt. Därför hoppas jag att detta kan odlas.
Själv önskar jag att gränserna,länderna upphörde. Inte önskar jag någon världsregering iheller. En sådan verkar skräckinjagande för mig. Här behövs att människor överger sitt ägande- inte till något utan bara lämna anspråk därhän. Vi behöver endast det grundläggande för att må bra. Det räcker mer än väl till alla. Hänsyn om jorden, naturen önskar jag skall stå först,därför inget resursslukande styre. Utspritt boende ,leva o verka vid maten så att säga. Upphör med industri som producerar saker som inte behövs-där har vi dagens mesta resursslöseri
Företeelser som erfarenhetsmässigt leder till krig har förverkat sitt existensberättigande . Därför önskar jag inga länder inga religioner inget ägande. Att överhuvudtaget upphöra är något att rekommendera på det personliga planet. Upphör med allt. Börja sedan med nya aktiviteter nogrant granskade av självet.
Tillit till människors fredlighet, insiktsfullhet, till deras goda blir nödvändigt. Därför hoppas jag att detta kan odlas.
-
Erixonprof
Jag anser att partipolitik eller denna demokrati vi har idag i länder som Sverige, England eller USA inte är "Sann Demokrati". Jag tycker att riksdagen skulle rösta fram frågor som folket sedan får rösta om i årliga val. Därför bestämmer folket totalt om hur deras land ska se ut och styras. Dock så borde detta begränsa sig inom en viss ram om individuella rättigheter som till exempel äganderätt. Det är så långt ifrån en totalitär stat man kan komma. I praktiken vill säga. Än så länge i teorin. Men det är större chans att det fungerar än anarkismen eller någon annan filosofi eller ideologi som är emot hierarki. Jag är för hierarkier som är rättvisa dock så finner jag ändå det bättre att folket styr över sitt land på det här viset.
Återgå till "Politik och samhälle"