Jag vet om Ghaddafi, och från blaskorna i dessa dagar
- att han kommer att begå självmord eller att han kommer att bli dödad.
- att han beordrar utländska legoknäktar att döda kvinnor i hemmen om männen inte är hemma
och demonstrerar.
- att u.s nu regimen erbjuder sig att skapa ordning där.
- att Lybien är ett klansamhälle.
Vad är sant?
Vad vet du om Lybien?
Moderator: Moderatorgruppen
Man ska inte tro allt vad media berättar,
usa kontrollerar snart hela den norra territoriet av Afrika och kryper allt närmare mellanöstern.
Jag har inte föjt media om Ghaddafi, men har hört rykten, Bla annat att han är en omtyckt kung,
han lever som han lär, bor i tält när han besöker storstäder som paris, för att han ska leva som sitt folk.
En vanlig strategi i väst är media propaganda.
usa kontrollerar snart hela den norra territoriet av Afrika och kryper allt närmare mellanöstern.
Jag har inte föjt media om Ghaddafi, men har hört rykten, Bla annat att han är en omtyckt kung,
han lever som han lär, bor i tält när han besöker storstäder som paris, för att han ska leva som sitt folk.
En vanlig strategi i väst är media propaganda.
Vad vet jag om Libyen?
Ja, utan att behöva googla så vet jag följande, det gränsar till ett flertal länder i Afrika varav Egyptien i öst, det är enormt stort, ett av de större länderna i världen, men landet består till största delen av öken, tror det är uppemot 90%. I öknarna finns det flera oaser, detta på grund av att flera platser ligger långt under havsnivån, detta har i sin tur bildat en enorm underjordisk sjö, kanske en av de största kända i världen?
Alla? större städer ligger längs medelhavskusten där också majoriteten bor, där råder det medelhavsklimat medan i resten av landet regnar det ytterst sällan, en av de högsta temperaturerna på jorden har mätts upp i Libyens öken, landet är ett av de mest glesaste befolkade länderna i världen, jag tror att det bor cirka 5-6 miljoner där, på grund av oljetillgångar så är Libyen ett av de rikaste länderna i Afrika sett till capita, de har gratis skolgång och sjukvård, de har oerhört många universitet och de flesta vuxna kan både läsa och skriva.
Libyen har alltsedan romartiden varit ett folkvandringsmål, förutom lokala berberstammar, egyptier, fenisier, så har greker och romare varit bosatta där vilket innebär att de har gott om fornlämningar och väldigt bra muséer för dem som är intresserade av arkeologi. Efter islamiseringen kom det in en massa beduiner, de levde i klaner, men det dröjde flera århundranden innan landet blev ett självständigt land, först var det turkarna som tog makten, långt därefter under 1900 talet så kom det vågor av italienare dit, mussolini ville göra koloni och tvångsförflyttade folk samtidigt som italienare välde in, samtidigt så har det hela tiden bott etniska grupper med rötter från europa där, liksom även judar.
När fascismen försvann tog någon klanledare, arab, och gjorde sig till kung, denne avsattes senare av khadaffi i slutet av 1960 talet, sedan dess har han styrt landet som dess revolutionära ledare. Levnadsstandarden är väldigt hög, men samtidigt räknas inte folket som fritt då det råder censur i landet, samt avsaknad av demokrati. På grund av usla jordar och brist på vatten så måste Libyen importera det mesta i matväg, men samtidigt så planerades det att utnyttja dessa enorma vattenreservoarer som finns under öknarna.
Siar lite...
När khadaffi försvinner, så kommer nasarna in och förvrider huvudet på folket, de tror de blir fria, men de blir lika väck i huvudet som resten av världens demokratiska länder, de vuxna glor på porr, barnen drogar och matpriserna kommer att bli skyhöga när landets oljetillgångar privatiseras så att dess vinster inte längre subventionerar maten, vilket kommer att leda till att landets befolkning får försörja sig med turismnäringar, knulla och torka arslet på rika västerlänningar dagarna i ända, klasssamhället kommer att slå igenom med förödande effekt på både levnadsstandarden, utbildningsnivån samt folkhälsan, därmed kommer kriminaliteten att bli skyhög.
Oj, höll på att missa det viktigaste av allt!
Landets flagga är den enda i världen som bara består av en färg, grön!
Khaddafi skrev precis som Mao, sin egen lilla revolutionsbok, Gröna boken.
Ja, utan att behöva googla så vet jag följande, det gränsar till ett flertal länder i Afrika varav Egyptien i öst, det är enormt stort, ett av de större länderna i världen, men landet består till största delen av öken, tror det är uppemot 90%. I öknarna finns det flera oaser, detta på grund av att flera platser ligger långt under havsnivån, detta har i sin tur bildat en enorm underjordisk sjö, kanske en av de största kända i världen?
Alla? större städer ligger längs medelhavskusten där också majoriteten bor, där råder det medelhavsklimat medan i resten av landet regnar det ytterst sällan, en av de högsta temperaturerna på jorden har mätts upp i Libyens öken, landet är ett av de mest glesaste befolkade länderna i världen, jag tror att det bor cirka 5-6 miljoner där, på grund av oljetillgångar så är Libyen ett av de rikaste länderna i Afrika sett till capita, de har gratis skolgång och sjukvård, de har oerhört många universitet och de flesta vuxna kan både läsa och skriva.
Libyen har alltsedan romartiden varit ett folkvandringsmål, förutom lokala berberstammar, egyptier, fenisier, så har greker och romare varit bosatta där vilket innebär att de har gott om fornlämningar och väldigt bra muséer för dem som är intresserade av arkeologi. Efter islamiseringen kom det in en massa beduiner, de levde i klaner, men det dröjde flera århundranden innan landet blev ett självständigt land, först var det turkarna som tog makten, långt därefter under 1900 talet så kom det vågor av italienare dit, mussolini ville göra koloni och tvångsförflyttade folk samtidigt som italienare välde in, samtidigt så har det hela tiden bott etniska grupper med rötter från europa där, liksom även judar.
När fascismen försvann tog någon klanledare, arab, och gjorde sig till kung, denne avsattes senare av khadaffi i slutet av 1960 talet, sedan dess har han styrt landet som dess revolutionära ledare. Levnadsstandarden är väldigt hög, men samtidigt räknas inte folket som fritt då det råder censur i landet, samt avsaknad av demokrati. På grund av usla jordar och brist på vatten så måste Libyen importera det mesta i matväg, men samtidigt så planerades det att utnyttja dessa enorma vattenreservoarer som finns under öknarna.
Siar lite...
När khadaffi försvinner, så kommer nasarna in och förvrider huvudet på folket, de tror de blir fria, men de blir lika väck i huvudet som resten av världens demokratiska länder, de vuxna glor på porr, barnen drogar och matpriserna kommer att bli skyhöga när landets oljetillgångar privatiseras så att dess vinster inte längre subventionerar maten, vilket kommer att leda till att landets befolkning får försörja sig med turismnäringar, knulla och torka arslet på rika västerlänningar dagarna i ända, klasssamhället kommer att slå igenom med förödande effekt på både levnadsstandarden, utbildningsnivån samt folkhälsan, därmed kommer kriminaliteten att bli skyhög.
Oj, höll på att missa det viktigaste av allt!
Landets flagga är den enda i världen som bara består av en färg, grön!
Khaddafi skrev precis som Mao, sin egen lilla revolutionsbok, Gröna boken.
Jag vet om Ghaddafi, och från blaskorna i dessa dagar
- att han kommer att begå självmord eller att han kommer att bli dödad.
Jag läste att en f.d. libysk ledare hade påstått att han kommer ta självmord. Att han kommer bli dödad minns jag inte att jag läst. Läste att det är få länder som vill ta emot honom, pga brist på starka band med omvärld. Läste om att det diskuterats (i FN?) om att hitta lösningar för honom att ta sig nån vart.
- att han beordrar utländska legoknäktar att döda kvinnor i hemmen om männen inte är hemma och demonstrerar.
Jag läste att utländska legoknektar påstås strida i Libyen. Det där om att döda kvinnor finns kanske skrivit någon stans, men kan inte minnas att jag läst det.
- att u.s nu regimen erbjuder sig att skapa ordning där.
Jag läste diverse artiklar som diskuterade för- och nackdelar med internationell intervention. Först hade de väl sagt inom NATO/USA att de uteslöt ingripande, sen hade de sagt att de inte uteslöt det - utan diskuterade alla möjligheter (typ). Det troligaste alternativet till intervention påstods vara "kirurgiskt ingrepp", något mindre, typ att inrätta flygförbudszon som hindrar attacker mot mark med flyg/helikoptrar. Vet också att det diskuteras inom FN om åtgärder.
- att Lybien är ett klansamhälle.
Har jag inget minne av att jag läst. Men det kan väl finnas skrivet någon stans.
--
Har iofs bara läst DN, Aftonbladet och CNN, vet inte vart du läser. Sen antar jag inte att allt som skrivs i tidningarna är sant, mycket är osäkert, inte minst med tanke på att så få journalister släpps in i Libyen (enligt tidningarna).
Länk till uppgifter kring påstådda legoknektar: Rasism?
http://www.afrol.com/articles/37443
Det enda vi kan konstatera är att de arabländer som är allierade med USA och även väst, oavsett styre och regimer, har väldigt fria händer att begå övergrepp mot sin befolkning utan risk för sanktioner, Saudiarabien avrättar folk på löpande band för i stort sett vad som helst, Egyptien hade tortyr och avrättningar utan rättegångar och så vidare.
Som västallierad är det ok med brott mot civila, som icke allierad så skallar media på rop om sanktioner och militära insatser direkt.
Som västallierad är det ok med brott mot civila, som icke allierad så skallar media på rop om sanktioner och militära insatser direkt.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Jörgen skrev:Länk till uppgifter kring påstådda legoknektar: Rasism?
Så vitt som jag vet så är libyerna starkt nationalister på ett negativt sätt. En eritreansk vän berättar att i hans färd till Sverige arbetade han i Tripoli i ett par månader. Han upplevde rasismen som tydlig och stark.
Å andra sidan är det känt att Gaddafi anställt utländska soldater, även innan den pågående revolutionen.
En annan sak som jag vet är att Gaddafi är en hycklare av högsta rang.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Det var väl inte mer än väntat,
Usa planerar en militär aktion mot Libyen och ser att dom kommer bli en fredlig demokrati i framtiden..
Med att frysa tillgångar och import så förstår man väldigt snabbt att omvärlden försätter folket i svält då dom importerar nästan all sin mat. En del av kaoset misstänker jag är skapad av usa, dom vill ha sina naturtillgångar från Libyen, vad kan vara ett bättre läge än detta för usa för att säkra dessa resurser ?
vem blir nästa land i mellanöstern som usa kommer att vara i krig mot ?, Turkiet med sin olja ?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/krisl ... 974161.svd
Usa planerar en militär aktion mot Libyen och ser att dom kommer bli en fredlig demokrati i framtiden..
Med att frysa tillgångar och import så förstår man väldigt snabbt att omvärlden försätter folket i svält då dom importerar nästan all sin mat. En del av kaoset misstänker jag är skapad av usa, dom vill ha sina naturtillgångar från Libyen, vad kan vara ett bättre läge än detta för usa för att säkra dessa resurser ?
vem blir nästa land i mellanöstern som usa kommer att vara i krig mot ?, Turkiet med sin olja ?
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Marko skrev:Det var väl inte mer än väntat,
Så du läser media trots allt :D
Jag gillar inte heller USA, de har stått för en många oskyldiga människors död. Deras utrikespolitik har inte förändrats avsevärt sen andra världskriget, jag tror inte att deras politik kommer att förändras. Men det får vi inte utesluta.
Jag är lite velande om USA bör gå inte militärt. Av två orsaker, dels för att det är just USA vi talar om och med allt vad det innebär att USA lägger sig i, för det andra så finns en stor risk att revolutionsandan förstörs utav en militär intervention. Om de skall lägga sig i så bör dem göra det genom precisa riktade attacker mot Gaddafi styrkor, helst genom luft. Men det skall endast ske om man är övertygad att det libyiska folket önskar det.
Men en gång i tiden, fanns det folk som slaktades med s.k. "machetes", enda anledning för detta var för att dem var tutsier. Allt annat spelade ingen roll, gravid moder, spädbarn, kvinnor, män och gamlingar alla skulle dem dö. Slakten höll på i 3 månader, hela världen tittade på. Det här skedde i Rwanda 1994.
Jag frågar er, om det någonsin var aktuellt med utländsk militär intervention, var inte Rwanda 1994 ett exemplariskt exempel?? 1 miljon döda under 3 månder!! Oskyldiga människor skriker i desperation och förtvivlan: HJÄLP!! HJÄLP!! VI DÖR! VI DÖR, VI SLAKTAS TILL DÖDS!!!!! HJÄLP OSS!!!! Vad gör världssamfundet?? Inte ett piss!! Jo förresten dem tillbakadrar dem FN-soldater dem har kvar, så att barbarerna i Interhamwee kan slakta i lugn och ro. Det är egentligen det enda konkreta världssamfundet gör, drar tillbaks sina trupper och evakuera sina medborgare. Det skall dock vara sagt att ett fåtal modiga FN-soldater väljer att stanna kvar och rädda så många som möjligt.
Det jag vill ha sagt med detta är att ge fan att lita på världssamfundet, det är ett karusell av politiker som endast bryr sig om sina intressen, solidaritet finns inte. Man skiter i när oskyldiga människor dör av fattigdom eller dödas. Man hjälper till då man önskar och då det passar med politiken.
Vare gång jag blir påmind om Rwanda 1994, så blir jag sorgsen av vad som hänt, och förbannad för att världssamfundet struntade när det oskyldiga blodet flöt längs gatorna.
FUCK YOU UNITED NATIONS
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Återgå till "Politik och samhälle"