Det vi tror på - visas till 2011-03-17

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nytt namn

Det vi tror på - visas till 2011-03-17

Inläggav nytt namn » 04 mar 2011 17:45

http://www.axess.se/tv/player.aspx?id=2245

Tysk dokumentär från 2009 om vad pengar egentligen är och vad värdet faktiskt består av samt hur lokala valutor kan förbättra den globala ekonomin.

Dokumentärfilmen tar en filosofisk djupdykning in i pengarnas värld - vilka konsekvenser pengar har på världen vi lever i och vad som skulle hända om vi valde att leva utan ett monetärt system.

Vi får träffa ekonomiprofessorn och Belgiens förre riksbankschef Bernard Lietaer som hävdar att problemen med världens olika valutor aldrig kan lösas med nuvarande system. Han förespråkar att länder vid sidan om sina nationella valutor, även bör införa lokala som kan gagna ekonomier i mindre samhällen. Ett exempel på detta finns i den brasilianska favelan i utkanten av staden Fortaleza, där en påhittad valuta, palmas, har bidragit till att fattigdomen utvecklats till en blomstrande ekonomi. Tysk dokumentär från 2009, 53 min.

...

Såg halva dokumentären på tv, den var riktigt bra.
En teolog förklarade att ekonomin fungerar för att vi tror på valutan. Han nämnde att många ekonomiska begrepp som kredit, skuld, etc, bygger på religiösa föreställningar.

Belgiens förre riksbankschef Bernard Lietaer förklarade "Fractal reserve banking", dvs. att pengar skapas då vi lånar, och att banken bara behöver en 10-del av vad den lånar ut.
Ekonomi är en "virtuell verklighet".
Bernard förklarade att vi i Europa betalar bönder för att INTE producera mat, samtidigt som folk svälter i Afrika, och anledningen till detta är att Afrika inte anses vara en "marknad".
I Brazilien hade en ny typ av "lokal valuta" införts i ett av de fattigaste områden i landet, valutan fungerade bara i staden, men detta gjorde att alla pengar "stannade" i staden. Den lokala valutan uppmuntrad alltså arbete och skapade cirkulation. Förstod inte exakt alla detaljer men det var någon slags social innovation som utgick ifrån mikrolån (det som bangladesharen fick nobelpris om för nått år sedan).

...

Några reflektioner:
I vårat moderna samhälle så har religionen inte samma betydelse, vi tror att vi är "fri" från den. Men för att förstå vilket inflytande religionen hade förut, bör vi titta på det inflytande som pengar har idag. Många grundläggande religiösa antaganden "kommer tillbaka" i nya former i vårat moderna samhälle och de är därför jag menar att vi inte ska vara för förhastade i att avfärda religionens betydelse, eftersom risken är då att vi missförstår religionens betydelse, och därför lever i en "villfarelse att vi är 'fria'". Och jag menar inte att vi är 'ofria', bara att saker och ting har ett subtilt inflytande på oss och att vi måste vara uppmärksamma detta, och var för snabba att döma ut saker för att det är kulturellt accepterat att fördöma dem.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 mar 2011 21:47

jag tror inte pengar är religion, pengar är drömmar om lycka.

Men ska man dra paralleller till religion så är ju mammon beskriven för tvåtusen år sedan,
man kan inte tjäna två herrar samtidigt... vi lever för materiell lycka. vi  har skapat vår mammon.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Det vi tror på - visas till 2011-03-17

Inläggav freddemalte » 04 mar 2011 22:13

Hej nytt namn!

Nu har jag sett videon och det var väldigt intressant. Förvisso inget nytt i sig, men tämligen snyggt presenterat. Det är alltid värt att skänka detta en tanke, hur lätt det är att glida in i vanor och tankemönstret utan att reflektera över dem. Samtidigt är det kanske lite väl stressande för den enskilde att medvetengöra sig om sådant som man i princip inte kan göra något åt - eller vad säger du om det?

En annan fråga man kan ställa sig är; "vad är alternativet?" Att !kungfoket kanske levde ett bättre liv utan pengar är en sak, men går det verkligen att skala upp det liv !kungfolket (enligt ekonomiprofessorn) levde innan införandet av pengar på hela jordens befolknings?

Tack för klippet!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 mar 2011 22:29

Marko skrev:jag tror inte pengar är religion, pengar är drömmar om lycka.

Men ska man dra paralleller till religion så är ju mammon beskriven för tvåtusen år sedan,
man kan inte tjäna två herrar samtidigt... vi lever för materiell lycka. vi  har skapat vår mammon.

Pengar är inte religion, pengar är skit.

Det är bland annat det religiösa i det här med pengar som är bekymret. Greed is not good. även om det funkar. Däremot är prestationer bra.  Prestationer som verkligen gör livet bättre och längre för oss. Det borde belönas bättre.  Det vore bättre om staten hade alla pengar. Och/eller att de högpresterande undandrogs pengarnas värld.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 mar 2011 22:45

Anders skrev:
Marko skrev:jag tror inte pengar är religion, pengar är drömmar om lycka.

Pengar är inte religion, pengar är skit.

Det är bland annat det religiösa i det här med pengar som är bekymret. Greed is not good. även om det funkar. Däremot är prestationer bra.  Prestationer som verkligen gör livet bättre och längre för oss. Det borde belönas bättre.  Det vore bättre om staten hade alla pengar. Och/eller att de högpresterande undandrogs pengarnas värld.

agree, pengar har mer nackdelar än fördelar,
jag såg precis färdigt filmen och gillar staden som gjorde egen valuta,
gillade också japanska sättet med att arbeta med dom gamla utan pengar.

jag har själv försatt mig i skuld till min dotter, lovade henne en sak nästa gång hon kommer.
och det är en form av pengar det med.. och hon väntar nog sig att jag håller mitt löfte..

sist gav jag henne 40kr som en 'överraskning', vad besviken hon såg ut över dessa tråkiga guldmynt :P

Återgå till "Politik och samhälle"