Arbetsfria inkomster och oavlönat presterat arbete

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 10 mar 2011 18:25

Antag att just du en dag fick ett brev från polis och myndighet där det stod på rent allvar att just du inte längre fick tjäna pengar/erhålla någon fast inkomst överhuvudtaget genom något slag av förvärsarbete/jobb/eget presterat arbete.(Och det gällde bara dig i hela världen...)

Den enda möjligheten för dig att erhålla pengar på något sätt blev istället genom socialbidrag/andra bidrag,tiggeri "med hatt ute på gatan"(medans du bara sitter där med hatten(ingen prestation alltså som t ex att vara gatumusikant etc)),knacka dörr och be/tigga om pengar,spel- och lotteri(t ex trisslotter,stryktips,V65,lotto etc),andras gåvor,arv,aktier + summan av ditt aktuella belopp på ditt lönekonto(räntan är tillåten).

Polisen/myndigheten hade fullständigt koll på dig hela tiden så du inte fick något förvärsarbete om du skulle försöka att smyga med det...

Du fick sysselsätta dig/aktivera dig/arbeta med vad du ville under dygnet - bara du inte fick pengar för detta... Oavlönat arbete gällde för dig hela tiden.

1)Hur skulle du ta detta från den först stund du fick besked från polisen genom brevet angående detta?
2)Vilka former av arbetsfria inkomster skulle du ge dig på? Satsa en del på lotto? Tiggeri(vilken form i så fall)?Aktier?
3)Vad skulle du göra/sysselsätta dig med/aktivera dig med sedan om dagarna när du inte fick pengar för något presterat arbete?
4)Tror du  - efter denna din förändrade situation - att din genomsnittliga lyckonivå på dagarna  hade blivit betydligt lägre än din nuvarande genomsnittliga dagliga lyckonivå?

Undrar nyfiket
Cosmic philosopher  :)

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 18:39

Jag skulle skriva till "Kalla fakta" och be om ett fett gage för tipspengar om en helt otrolig historia om övervakning och förbud mot att tjäna pengar. Den skulle säkert ge höga tittarsiffror.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 mar 2011 18:56

transversal skrev:Jag skulle skriva till "Kalla fakta" och be om ett fett gage för tipspengar om en helt otrolig historia om övervakning och förbud mot att tjäna pengar. Den skulle säkert ge höga tittarsiffror.

Antag att
Dvs vi antar att detta som cosmic skissar på i sitt scenario går att genomföra enligt lag.Då har detta med Kalla Fakta föga verkan.  

Enkelt. Börja jobba svart. Flyttnisse, byggjobb etc. Funkar inte det (och man inte får socialbidrag) så blir det den fullt ut kriminella banan. Har man möjligheter är väl manschettbrottsling inom den ekonomiska sfären ganska så lönande. Tillhör man inte den klassen så kan jag jag tänka mig lite småhurtiga bankrån.

Fast om detta vore verkligheten så skulle man väl ändå fundera på att fly Sverige.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Arbetsfria inkomster och oavlönat presterat arbete

Inläggav freddemalte » 10 mar 2011 19:46

Cosmic philosopher skrev:Antag att just du en dag fick ett brev från polis och myndighet där det stod på rent allvar att just du inte längre fick tjäna pengar/erhålla någon fast inkomst överhuvudtaget genom något slag av förvärsarbete/jobb/eget presterat arbete.(Och det gällde bara dig i hela världen...)

Den enda möjligheten för dig att erhålla pengar på något sätt blev istället genom socialbidrag/andra bidrag,tiggeri "med hatt ute på gatan"(medans du bara sitter där med hatten(ingen prestation alltså som t ex att vara gatumusikant etc)),knacka dörr och be/tigga om pengar,spel- och lotteri(t ex trisslotter,stryktips,V65,lotto etc),andras gåvor,arv,aktier + summan av ditt aktuella belopp på ditt lönekonto(räntan är tillåten).

Polisen/myndigheten hade fullständigt koll på dig hela tiden så du inte fick något förvärsarbete om du skulle försöka att smyga med det...

Du fick sysselsätta dig/aktivera dig/arbeta med vad du ville under dygnet - bara du inte fick pengar för detta... Oavlönat arbete gällde för dig hela tiden.

1)Hur skulle du ta detta från den först stund du fick besked från polisen genom brevet angående detta?
2)Vilka former av arbetsfria inkomster skulle du ge dig på? Satsa en del på lotto? Tiggeri(vilken form i så fall)?Aktier?
3)Vad skulle du göra/sysselsätta dig med/aktivera dig med sedan om dagarna när du inte fick pengar för något presterat arbete?
4)Tror du  - efter denna din förändrade situation - att din genomsnittliga lyckonivå på dagarna  hade blivit betydligt lägre än din nuvarande genomsnittliga dagliga lyckonivå?

Undrar nyfiket
Cosmic philosopher  :)
Hej Cosmic philosopher

Spännande fråga! Jag förutsätter att jag inte bara kan fly landet eller hitta på något annat slugt, utan att den situation jag är i är den som gäller. Då hade jag sett det som en spännande utmaning att försöka skapa ett sådan värde för min omgivning att de i utbyte mot mitt sällskap, mina tankar, idéer och det jag gör känner att de vill bjuda på allsköns olika saker / företeelser som jag annars hade köpt för de pengar som jag nu inte har.

1. Jag hade  blivit mycket nöjd och känd mig befriad från förvärvsarbetes bojor. Kunna skylla på att jag faktiskt inte får arbeta så fort jag hade behövt pengar eller hjälp etc. Det hade varit ganska soft ;-)

2. Nä, jag hade byggt upp ett samhälle / en sekt i vilken medlemmarna känt sig nödgade att försörja mig.

3. Jag hade surfat runt på nätet och sett en mängd olika tutorials i mängder av olika företeelser, dataprogram, kurser etc. Jag hade gått mängder med gratiskurser och utbildningar. Spelat mycket spel tror jag, skrivet en hel del här. Roat mig med att åka runt och hålla föredrag i olika ämnen bara för att se om jag klarade av det.

4. Nä, min lycka, nöjdhet, glädje, upprymdhet etc hade nog varit densamma - det är inte på något sätt kopplat till pengar utan till relationer och meningsfullhet vilket jag inte har någon anledning att anta att det skulle förändras i någon större utsträckning.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 mar 2011 19:56

Jag hade  blivit mycket nöjd och känd mig befriad från förvärvsarbetes bojor

Om du nu suktar efter detta så kan du ju redan idag frigöra dig från dem. Varför inte testa redan idag? Inga kulor från jobb, inga bidrag, inga statliga/kommunala ersättningar, studielån etc eller för den delen kulor från familj och bekanta. Vad kan det gå innan du förlorar ditt boende? 2 månader om du har hyresrätt kanske?   ..

.....lycka till

Som vanligt mycket snack på denna sida. Romantiskt och trevligt måhända dock.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 10 mar 2011 20:05

Kallekula skrev:Jag hade  blivit mycket nöjd och känd mig befriad från förvärvsarbetes bojor

Om du nu suktar efter detta så kan du ju redan idag frigöra dig från dem. Varför inte testa redan idag? Inga kulor från jobb, inga bidrag, inga statliga/kommunala ersättningar, studielån etc eller för den delen kulor från familj och bekanta. Vad kan det gå innan du förlorar ditt boende? 2 månader om du har hyresrätt kanske?   ..

.....lycka till

Som vanligt mycket snack på denna sida. Romantiskt och trevligt måhända dock.
Hej Kallekula

Jo, men nu kan jag ju inte hänvisa till en lag som förbjuder mig att arbeta! Så det är ju inte samma sak då. För det andra så driver jag mitt eget företag och upplever alltså inte detta som en sådan boja (avsåg den typen av förvärvsarbete då man måste jobba med något som man inte trivs med). Självklart är det mycket snack på denna sida - vad annars på ett forum?

Tack föresten.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 mar 2011 20:25

Men vi måste väl ändå utgå ifrån premisserna som trådskaparen skapade för detta scenario?

Vad jag fattar så får du inte förvärvsarbeta eller för den delen då inte heller driva ett eget företag och fakturera enligt  reglerna satta för detta. Du får helt enkelt ett yrkesförbud och får heller inte driva något företag. Om nu jag fattade detta rätt. Rätta mig vänligen om jag missuppfattat detta.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 10 mar 2011 20:49

Kallekula skrev:Men vi måste väl ändå utgå ifrån premisserna som trådskaparen skapade för detta scenario?

Vad jag fattar så får du inte förvärvsarbeta eller för den delen då inte heller driva ett eget företag och fakturera enligt  reglerna satta för detta. Du får helt enkelt ett yrkesförbud och får heller inte driva något företag. Om nu jag fattade detta rätt. Rätta mig vänligen om jag missuppfattat detta.
Hej Kallekula

Jag svarade på din fras "Om du nu suktar efter detta så kan du ju redan idag frigöra dig från dem. Varför inte testa redan idag?" genom att påtala att jag inte upplever min egen verksamhet som en sådan boja, samt det faktum att jag, om jag skulle skippa mitt arbete nu, inte kan hänvisa till den lag om Cosmic philosopher tar upp och då blir ju situationen en helt annan.

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 mar 2011 20:59

Ty så kan det vara. Om vi bortser från det stipulerade, men då återstår bara vildsint anarki.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 14 dec 2012 13:05

"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Återgå till "Politik och samhälle"