Hur manipulerar man sina medborgare enklast?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
-
transversal
Jomen visst har du rätt i det att självdisciplin är en nyckel till frihet, men i skolan lär man ju sig självdisciplin? Man ska sitta still och vänta på sin tur och en massa annat?
Inte för att jag i stort vill försvara skolan, tycker ofta den är rätt kass och inte alls organiserad på ett sätt som underlättar inlärning, men just den punkten vet jag inte om jag håller med ...
Självdisciplin är ju bara en del av det som krävs för att kunna tänka självständigt. Det krävs ju också ett ifrågasättande förhållningssätt (som skolan kanske inte är lika bra på att förmedla) osv ...
Inte för att jag i stort vill försvara skolan, tycker ofta den är rätt kass och inte alls organiserad på ett sätt som underlättar inlärning, men just den punkten vet jag inte om jag håller med ...
Självdisciplin är ju bara en del av det som krävs för att kunna tänka självständigt. Det krävs ju också ett ifrågasättande förhållningssätt (som skolan kanske inte är lika bra på att förmedla) osv ...
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
-
transversal
Sefket Ramovic skrev:transversal skrev:Jomen visst har du rätt i det att självdisciplin är en nyckel till frihet, men i skolan lär man ju sig självdisciplin? Man ska sitta still och vänta på sin tur och en massa annat?
Självkontroll innebär förmåga att kontrollera SINA tankar, känslor och handlingar in i minsta detalj,
inte genom TVÅNG tvingas sitta på en plats.
Ifall skolan var INTRESSERAD utav själv-kontroll hade de aktivt pratat om själv-kontroll
och man hade haft ÄMNES-LÄRARE som är mycket KUNNIGA i hur man U T V E C K L A R sin själv-kontroll!
Självkontroll - det att kunna kontrollera sig själv och inte reagera alltför starkt känslomässigt och instinktivt under pressade situationer.
Dvs impulskontroll.
Med tvång antar jag att du menar att det kan ske någon form av bestraffning om barnet inte sitter stilla. För det är ju inte så att man binder fast barnen vid stolarna.
Säger inte att det är eftersträvansvärt, men bestraffning och belöning präglar ju vårt beteende i allra högsta grad. Hela samhället består ju av bestraffning/belöning. Och även ute i "naturen". Ligger du stilla tillräckligt länge så kanske du lyckas fånga en hare du kan äta upp.
Jag tycker snarare att man kanske inte klargör för barnen varför de ska sitta stilla. Så de lär sig självkontroll genom att lyda snarare än självkontroll genom att själva sätta upp mål som är relevanta för dem. En person kan ju ha god självkontroll men vara helt osjälvständig ändå, upplever jag. Det japanska samhället strävar ju lite åt det hållet. Det finns mycket impulskontroll hos individerna, men självständigt tänkande uppmuntras inte precis av staten.
-
transversal
Misstänker att det är detta begrepp du fiskar efter ...?
autonomi
Självbestämmande, oberoende, självständighet. Egenskapen att kunna företa sig egna handlingar samt att kunna tänka och känna utan att påverkas eller styras av faktorer i omvärlden. Enligt Erik H Eriksons (1902-1994) psykologi uppträder särskilt starka krav på autonomi hos barn i 2-4-årsåldern, se under psykosocial utveckling.
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Justin Case
Sefket Ramovic skrev:Ja, det är precis därför MAKTHAVARNA inte vill att man lär ut själv-kontroll i skolorna. Då hade barnen lärt sig mer om själv-kontroll och därmed KUNNAT lista ut hur någon annan kan MANIPULERA dem, och därmed kunna SKYDDA sig emot denna ONDSKA!!
Jag är med dig i grunden, demokratin blir starkare ju fler som tänker självständigt, men å andra sidan: är inte all mänsklig kommunikation en form av manipulation? Om A gör något för B, och B därefter väljer att göra något för A, kan det vara av skuldkänslor, eller av tacksamhet, eller av hämndbegär, eller av omedveten och helt reptilhjärnestyrd instiktiv reaktion, men vad det än är, är det ju reaktion på ett stimulus, och kan alltså vara ett sätt att dansa efter A:s ("välgörarens") pipa, eller hur? Det som till syvende och sist skiljer medborgarna från varandra i fråga om makt över varandra är nog inte enbart hur vakna de är för huruvida de blir manipulerade eller inte - ty riktigt skicklig manipulation får "manipulationsoffret" att verkligen vilja bli manipulerat - utan det som till syvende och sist skiljer medborgarna från varandra i fråga om deras förmåga att manipulera varandra är väl snarare deras intelligensnivå och (eller åtminstone) makt?
Enda sättet att skapa verklig jämlikhet och autonomi för alla vore alltså att utjämna alla skillnader mellan medborgare i fråga om intelligens och (eller åtminstone) makt?
Du kanske svarar att du inte vill ha total utämning av makten. Men du pratar om "ondska". Hur säkerställer man bäst att de onda inte sitter vid makten? Jo, genom att se till att makten är så jämnt fördelad över folket som möjligt. Minsta lilla ojämlikhet i makthfördelningen, och de med vassast armbågar kommer att ta för sig mest.
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- AleichemSholem
transversal skrev:Jomen visst har du rätt i det att självdisciplin är en nyckel till frihet, men i skolan lär man ju sig självdisciplin? Man ska sitta still och vänta på sin tur och en massa annat?
Där ligger något i det. Utbildningssystemets plikt skall vara att förmedla ett kritiskt förhållningssätt och inte bara manufakturera information vilket dessvärre är sanningen här. Vad som är viktigt är att förstå de subtila, komplexa och skadliga effekter av maktrelationer som formar och kontrollerar utbildningsinstitutionerna, att förstå de sätt maktrelationerna skadar den pedagogiska processen som existerar i utbildningsväsendet, och med detta medförs en enormt viktigt instinkt.
Grunden för innehållet i utbildningssystemet tar folk för givet. Varför just detta innehåll lärs ut verkar folk har glömt på vägen för att vi, och samhället i helhet, lever i en sorts regeletik där regler är till för att följas, varför vi följer dem har folk glömt på vägen. Innehållet i sig anses vara vanligt och värdefullt är nästintill alltid farligt och det är just därför man måste vara kritiskt ifrågasättande. Det krävs att vi frågar oss hur vi har kommit att acceptera vissa saker som auktoritativa: hur vi har kommit att samtycka, att betrakta dem som legitima och varför vi värderar dem. Och genom att söka svar på sådana frågor kan vi komma att se i vad som ges till oss som universella, nödvändiga, och till viss mån obligatoriska, vilken plats är upptagen av allt som är singularis, kontingent, och produkten av godtyckliga begränsningar. Vi hittar oftast svaren där vi normalt är minst benägna att leta efter dem. Och jag tror att om individerna inställer sig att vara kritiska då måste lärarna allvarligt överväga möjligheten att detta är dygd snarare än en brist.
När det gäller disciplinen så tror jag att det enbart är en biprodukt eller effekt av makt. Individerna lär sig disciplinera sig själva vilket makten senare tar tillvara på, och detta är till viss del påtvingad genom observation och normaliseringsprocesser vilket verkställer att vi normaliserar oss själva, både i gott och ont syfte. Tanken på att där existerar "individer" före maktutövning kan nog vederläggas helt. När man väl inser att ett mål är en produkt av maktrelationer blir de "tillfälliga och godtyckliga." Det som en gång tycktes oundvikligt och naturligt kanske nu kan vara öppet för undersökning och utredning. Således kan läraren komma att inse att hon/hon omedvetet har format sitt klassrums beteende för att uppfylla kraven på en bedömning driven utbildningssystemet. Efter en sådan konklusion har gjorts kan hon fortsätta att betrakta hennes beteende som i många avseenden bortom hennes kontroll. Till exempel kan hon finna sig själv oförmögen att helt enkelt vägra att förbereda sina elever för provet, eftersom de kommer att misslyckas och hon kan förlora sitt jobb. Men det faktum att hon nu känner igen hennes beteende som en effekt av makt, och därmed inte längre legitimt, kan också öppna upp för henne ett nytt "verksamhetsområde" för resistens.
Det är iallafall min åsikt.
Återgå till "Politik och samhälle"