Finns det fattiga i Sverige?
Moderator: Moderatorgruppen
Finns det fattiga i Sverige?
I allra högsta grad en definitionsfråga naturligtvis, men jag är nyfiken på hur ni skulle svara med er egen definition.
1. Finns det fattiga/fattigdom i Sverige?
2. Hur bör fattig/fattigdom definieras och vilken definition använde du för svaret ovan?
2. Hur bör fattig/fattigdom definieras och vilken definition använde du för svaret ovan?
Re: Finns det fattiga i Sverige?
monstret skrev:I allra högsta grad en definitionsfråga naturligtvis, men jag är nyfiken på hur ni skulle svara med er egen definition.
1 ja
2 När man inte har förmågan att försörja sig själv med basbehovet av mat, bostad, kläder, hygien, el, medicin och cigaretter.
1. ja
2. se Markos svar minus cigaretterna.
Jag hörde en intervju med en hemlös kvinna som sa att hon inledde sin dag med en cigarett och sedan, om hon hade några pengar på sig, köpte en cheeseburgare på McDonalds. Dels kan man ju ifrågasätta om det klokaste sättet att spendera sin 10:a är på en cheeseburgare men den dagen man inte har pengar till mat kanske det även är en idé att sluta röka.
Nu vet jag att när det gäller hemlösa så handlar det ofta om väldigt sjuka personer som i många fall har värre beroenden än nikotin men det finns friska (fattiga) människor som a) alltid har slut på pengar men ändå b) har en konstant tillgång på cigaretter.
2. se Markos svar minus cigaretterna.
Jag hörde en intervju med en hemlös kvinna som sa att hon inledde sin dag med en cigarett och sedan, om hon hade några pengar på sig, köpte en cheeseburgare på McDonalds. Dels kan man ju ifrågasätta om det klokaste sättet att spendera sin 10:a är på en cheeseburgare men den dagen man inte har pengar till mat kanske det även är en idé att sluta röka.
Nu vet jag att när det gäller hemlösa så handlar det ofta om väldigt sjuka personer som i många fall har värre beroenden än nikotin men det finns friska (fattiga) människor som a) alltid har slut på pengar men ändå b) har en konstant tillgång på cigaretter.
Marko skrev:monstret skrev:I allra högsta grad en definitionsfråga naturligtvis, men jag är nyfiken på hur ni skulle svara med er egen definition.
1 ja
2 När man inte har förmågan att försörja sig själv med basbehovet av mat, bostad, kläder, hygien, el, medicin och cigaretter.
Jag vill problematisera den här definitionen. Hur avgörs basbehovet? Är basbehovet det minsta som krävs för överlevnad eller vid vilken standard bör basbehovet sättas (i Sverige)? (Varför är t ex cigaretter med i din lista?)
I Sverige finns det många familjer med tonårsbarn som insisterar på att föräldrarna ska köpa kläder med ett speciellt märke (eller nya mobiltelefoner och så vidare) för att det är en del av ungdomskulturen. Och om man inte spelar med finns en risk att man blir utstött, men föräldrarna har inte alltid råd. Är det fattigdom?
Om man bor i ett stort hus med storbilds-tv och bil (vanlig standard för många), är det fattigdom om man får det svårt att få ekonomin att gå ihop när elpriserna skjuter i höjden?
monstret skrev:Marko skrev:monstret skrev:I allra högsta grad en definitionsfråga naturligtvis, men jag är nyfiken på hur ni skulle svara med er egen definition.
1 ja
Jag vill problematisera den här definitionen. Hur avgörs basbehovet? Är basbehovet det minsta som krävs för överlevnad eller vid vilken standard bör basbehovet sättas (i Sverige)? (Varför är t ex cigaretter med i din lista?)
I Sverige finns det många familjer med tonårsbarn som insisterar på att föräldrarna ska köpa kläder med ett speciellt märke (eller nya mobiltelefoner och så vidare) för att det är en del av ungdomskulturen. Och om man inte spelar med finns en risk att man blir utstött, men föräldrarna har inte alltid råd. Är det fattigdom?
Om man bor i ett stort hus med storbilds-tv och bil (vanlig standard för många), är det fattigdom om man får det svårt att få ekonomin att gå ihop när elpriserna skjuter i höjden?
Behovet är individuellt. En som är van med filet mignon och havets läckerheter till lunch trivs nog inte med makaroner och havregryn.. en som inte har makaroner och havregryn trivs nog med den maten.
överlevnad är absolut minimum.. annars svälter man ihjäl eller begår brott för att inte svälta ihjäl.
Har man barn, så är det viktigaste inte vad man ger i saker, utan vad man ger och hur.
Min dotter sa i julas till mig, det är inte sakerna som är det viktiga, I år är det omtankens jul.
men visst kan man bli utstött och man vill vara som de andra, det är viktigt. men lika viktigt är det att lära sina barn vad som är värt för dom själva... Men jag har haft tur, mina ungar har det bra men utan det bästa hela tiden.
Hörde min son berätta om en tjej som fick körkort och mamman var med i bilbutiken och letade en första bra bil.
Det belv en bmw i 700 tusen kronors klassen.. undrar om den försäljaren skakade på huvvet lika mycket som vi gjorde.
eftersom många lever långt under existensminimum och har blivit utförsäkrade och får inte ha bil eller tillgångar,
så ska samma regler gälla för de som är rika om de skulle bli arbetslösa och sälja sinta tillgångar innan dom får bidrag.
undrar om miljonärer/miljardärer fortfarande får barnbidrag...skam om det är så...
och rökningen, det var ett halvskämt på allvar, jag köper cigg före mat och tackar gud för ciggen ; )
Marko skrev:Behovet är individuellt. En som är van med filet mignon och havets läckerheter till lunch trivs nog inte med makaroner och havregryn.. en som inte har makaroner och havregryn trivs nog med den maten.
överlevnad är absolut minimum.. annars svälter man ihjäl eller begår brott för att inte svälta ihjäl.
Men betyder det att du menar att en person som vant sig vid filet mignon är fattig om han plösligt bara kan (av ekonomiska skäl) äta makaroner och havregryn?
Marko skrev:Har man barn, så är det viktigaste inte vad man ger i saker, utan vad man ger och hur.
Min dotter sa i julas till mig, det är inte sakerna som är det viktiga, I år är det omtankens jul.
men visst kan man bli utstött och man vill vara som de andra, det är viktigt. men lika viktigt är det att lära sina barn vad som är värt för dom själva... Men jag har haft tur, mina ungar har det bra men utan det bästa hela tiden.
Hörde min son berätta om en tjej som fick körkort och mamman var med i bilbutiken och letade en första bra bil.
Det belv en bmw i 700 tusen kronors klassen.. undrar om den försäljaren skakade på huvvet lika mycket som vi gjorde.
Enig.
Marko skrev:eftersom många lever långt under existensminimum och har blivit utförsäkrade och får inte ha bil eller tillgångar,
så ska samma regler gälla för de som är rika om de skulle bli arbetslösa och sälja sinta tillgångar innan dom får bidrag.
undrar om miljonärer/miljardärer fortfarande får barnbidrag...skam om det är så...
och rökningen, det var ett halvskämt på allvar, jag köper cigg före mat och tackar gud för ciggen ; )
Intressant. Har inte tänkt på det där om barnbidraget. Enligt Wikpedia så var det inkomstprövat när det infördes 1937, men sedan 1948 betalas det ut oavsett inkomst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnbidrag
Men betyder det att du menar att en person som vant sig vid filet mignon är fattig om han plösligt bara kan (av ekonomiska skäl) äta makaroner och havregryn?
utifrån hans perspektiv upplever den personen sig fattig.
ju större fallet blir desto mer skada tar man.
Den som är fattig har inget att förlora, och var förbättring är en positvi kännsla.
man upplever inte fattigdommen på likartat vis.
utifrån ett samhällsperspektiv så är man fattig när man ligger under normerna för existensminimum.
- german.timofejev
- Kontakt:
german.timofejev skrev:Vad beror fattigdomen i Sverige på? Kan det vara så att det beror på den fattigas eget vall?
jag tror det är mer komplicerat än bara ett val.
våra betende grundar sig inte från ett uttryck om att vilja eller inte vilja,
dessa ord brukar mer vara ursäkter eller försvar.
i grunden vill nog alla ha det bra med en hygglig standard. vem tror du vill svälta och inte ha råd med tandläkare och sjukvård ?.. ett läkarbesök kan vara katastrofalt dyrt för vissa och man får offra på annat som mat.
det är ingen som egentligen vill ha det så.. och bostad.. tror du inte alla vill ha ett trygt hem att bo i ? utan att vara orolig för att bli utkastad varje månad ? eller att elen ska stängas av för att man ligger efter två månader iderligen ?
det är en komplex situation där fattigdom skapar sjukdommar, ökar missbruks och sociala problem.
Många ger helt enkelt upp efter ett tag, och det blir än värre. alla får inte social bidrag heller.
det ingår i kugghjulet av problematik som krypt sig in i systemet. Sen att fattiga får extra avgifter iderligen som räntor, påminnelse inkasso och så vidare gör inte saken bättre, och detta är en nackdel för systemet att folk fastnar i sin sociala dåliga situation. Det är en nackdel för samhällets eknomi, inte bara att det är utgifter, produktionen avtar och konsumtionen minskar, vilket jag iofs är bra, men ekonomin tycker nog inte det.
- german.timofejev
- Kontakt:
Det där med att ha råd beror ju på om man har jobb eller inte. Om man har jobb eller inte beror på hur attraktiv är ,man på arbetsmarknaden. Hur attraktiv man är på arbetsmarknaden beror sedan på vad man har för utbildning och övriga meriter. Utbildning och meriter är nånting som man själv kan påvärka.
Sen finns det ju givetvis andra faktorer som påverkar till exempel vilken familj man kommer ifrån osv.
Sen finns det ju givetvis andra faktorer som påverkar till exempel vilken familj man kommer ifrån osv.
german.timofejev skrev:Det där med att ha råd beror ju på om man har jobb eller inte. Om man har jobb eller inte beror på hur attraktiv är ,man på arbetsmarknaden. Hur attraktiv man är på arbetsmarknaden beror sedan på vad man har för utbildning och övriga meriter. Utbildning och meriter är nånting som man själv kan påvärka.
Hur många är arbetslösa idag ?, och hur tror du verkligheten ser ut ?
de som varit ute från arbetsmarknaden en längre tid kommer sällan in igen.
Har man ett jobb så brukar man minst hamna på existensminimum. (om man har en 75%ig deltid)
-
transversal
Systemet i Sverige är sådant att det är "enkelt" om du har det lätt och ganska "svårt" om du har det svårt. Det fattar man inte förrän man sett det på nära håll (i alla fall gjorde inte jag det). Jag har människor i bekantskapskretsen som definitivt borde ha fått hjälp av systemet, men i det skick de har varit när de borde ha fått hjälpen, har vägen till hjälpen varit så trasslig med pappersarbete och krånglig tillvägagångssätt osv att hjälpen har varit som ett hinder, och att det för dem har varit lättare att söka sig någon annanstans.
Det är plågsamt att se.
Byråkratin och "segheten" i systemet är hindren, som jag ser det. Inflexibilitet.
När personer har till exempel underliggande psykiska sjukdomar eller missbruk så blir systemet för komplicerat. Då kan personer med denna problematik välja att leva i total fattigdom och utsatthet istället. Hjälpen finns i teorin, men inte alltid i praktiken.
Det krävs en viss energi för att orka ha med "systemet" att göra, är min uppfattning. Man måste vara ganska "frisk" för att få ut sjukersättning o.dyl.
Sedan finns det en grupp som klassas som relativt fattiga i Sverige, vilket ju inte innebär total fattigdom så att det inte finns ens mat på bordet, men frågan bör ändå adresseras. Det är ingen speciellt kul tillvaro.
Det är plågsamt att se.
Byråkratin och "segheten" i systemet är hindren, som jag ser det. Inflexibilitet.
När personer har till exempel underliggande psykiska sjukdomar eller missbruk så blir systemet för komplicerat. Då kan personer med denna problematik välja att leva i total fattigdom och utsatthet istället. Hjälpen finns i teorin, men inte alltid i praktiken.
Det krävs en viss energi för att orka ha med "systemet" att göra, är min uppfattning. Man måste vara ganska "frisk" för att få ut sjukersättning o.dyl.
Sedan finns det en grupp som klassas som relativt fattiga i Sverige, vilket ju inte innebär total fattigdom så att det inte finns ens mat på bordet, men frågan bör ändå adresseras. Det är ingen speciellt kul tillvaro.
-
Justin Case
Om förmögna inte skulle få barnbidrag, skulle de kanske inte skaffa barn i lika stor utsträckning som nu (utan istället gå upp i t.ex. karriär), och då skulle "rikedomsgenerna" bli mer sällsynta, och Sverige skulle på sikt bli fattigare - något som skulle drabba även de fattiga. Därför kan det tänkas vara bra för de fattiga att även de förmögna får barnbidrag.
Jag menar inte nödvändigtvis att rikedom sitter i generna, jag menar åtminstone delvis att det kan vara så att ett barn som växer upp hos rika föräldrar får en bättre uppfostran än ett barn som växer upp hos fattiga föräldrar, och att det i sin tur ökar det barnets chanser att bidra särskilt mycket till samhället, och att det därför får en hög inkomst (så att rikedom kan se ut som om den går i arv genetiskt även om så inte är fallet).
Jag menar inte nödvändigtvis att rikedom sitter i generna, jag menar åtminstone delvis att det kan vara så att ett barn som växer upp hos rika föräldrar får en bättre uppfostran än ett barn som växer upp hos fattiga föräldrar, och att det i sin tur ökar det barnets chanser att bidra särskilt mycket till samhället, och att det därför får en hög inkomst (så att rikedom kan se ut som om den går i arv genetiskt även om så inte är fallet).
-
Justin Case
transversal skrev:När personer har till exempel underliggande psykiska sjukdomar eller missbruk så blir systemet för komplicerat. Då kan personer med denna problematik välja att leva i total fattigdom och utsatthet istället. Hjälpen finns i teorin, men inte alltid i praktiken.
Det är alltid lätt att klandra ett samhälle för de som råkar värst ut, men det är nog omöjligt för ett samhälle idag att se till så att alla har det bra. Höjer man den lägsta möjliga levnadsstandarden alltför mycket, börjar folk utnyttja det. Det måste "straffa sig" att välja ett självdestruktivt levnadssätt, annars tillåter sig alltför många att "hamna" i ett sådant.
Effekterna blir naturligtvis, som du mycket riktigt påpekar, orättvisa mot de som har psykiskt sjukdomar de inte rår för, men om man "höjde den nedre ribban" så mycket att ingen psykiskt sjuk blev lidande, skulle missbrukarna bli för många, eftersom incitamentet hos många människor att undvika att bli missbrukare då skulle bli alltför svagt.
Återgå till "Politik och samhälle"