En mental integration i mänskligheten runt hela världen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

En mental integration i mänskligheten runt hela världen

Inläggav Harald Davidsson » 13 aug 2011 09:49

de senaste tio åren har mänskligheten fått ett ganska likformat tänkande runt hela jordklotet på grund av teve och internet. men Ingen har forskat i detta,
fast google har faktiskt ett bättre register av min blog än vad jag har själv,
så ifall jag vill finna nåt på min egen blog använder jag google,
de ger mig denna tjänsten helt fritt, elller ???

är google på väg att kontrollera mänskligheten

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 13 aug 2011 15:38

Google är inte gratis, Deras tjänster kostar massor av pengar att ha i drift och ska betalas från deras övriga kommersiella verksamhet.

Man kan som administratör av en sida eller blog blockera googles insyn, man kan även be google ta bort indexerat material, det finns på deras hemsida information om hur man gör och ska gå tillväga.

Internet är liberty, den ger människor mer frihet att kommunicera och dela information.
jag tycker inte att nätet gör oss lika direkt, men en grupps åsikter kan börja att dominera på olika platser,
här styr ofta moderatorer om vad som ska vara normen. (och våra lagar).
Så en moderator har en viktig roll, hon ska inte lägga sig i det som sker på forumet i mer än service och göra det bekvämt och funktionellt. En moderator är en auktoritär person med sin makt, och medlemmarna lyssnar mer noga på en moderator än andra medlemmar. (så Internet ser väl ut som övriga världen)

Sjlv tycker jag att Indexering är bra, men att den ska utvecklas och man själv enklare ska kunna flagga vad google ska få visa eller inte visa.

Den här världen är inte gjord för vanliga människor, användarvänligheten ligger nästintill noll,
Det är en brist (ur användarperspektiv), tekniker som inte gör systemen för användarna, systemen är gjorda för funktionens skull och är nerdarnas paradis, vår värld där vi kontrollerar makten med teknik.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2011 16:00

Marko skrev:Google är inte gratis, Deras tjänster kostar massor av pengar att ha i drift och ska betalas från deras övriga kommersiella verksamhet.

Man kan som administratör av en sida eller blog blockera googles insyn, man kan även be google ta bort indexerat material, det finns på deras hemsida information om hur man gör och ska gå tillväga.

Internet är liberty, den ger människor mer frihet att kommunicera och dela information.
jag tycker inte att nätet gör oss lika direkt, men en grupps åsikter kan börja att dominera på olika platser,
här styr ofta moderatorer om vad som ska vara normen. (och våra lagar).
Så en moderator har en viktig roll, hon ska inte lägga sig i det som sker på forumet i mer än service och göra det bekvämt och funktionellt. En moderator är en auktoritär person med sin makt, och medlemmarna lyssnar mer noga på en moderator än andra medlemmar. (så Internet ser väl ut som övriga världen)

Själv tycker jag att Indexering är bra, men att den ska utvecklas och man själv enklare ska kunna flagga vad google ska få visa eller inte visa.

Den här världen är inte gjord för vanliga människor, användarvänligheten ligger nästintill noll,
Det är en brist (ur användarperspektiv), tekniker som inte gör systemen för användarna, systemen är gjorda för funktionens skull och är nerdarnas paradis, vår värld där vi kontrollerar makten med teknik.

När det gäller privatpersoner ja, men med företag så blir det lätt att de missbrukar det hela.
Häromdagarna kom det en nyhet om förgiftade HM arbetare i Kambodja, det dröjde inte länge förrän
den nyheten hamnade väldigt långt ned, vilket HMs pr-nissar gör medvetet för att trycka bort dålig PR,
några dagar efteråt kommer det ett resultat från HM presenterat av TT, som visar att det går bra för dem,
väldigt lägligt!
Vid andra tillfällen har det alltid ploppat upp liknande försök att ställa företag i en bättre dager,
alltså det sker systematiskt enligt konceptet en dålig nyhet, skall floodas bort med goda rapporter o dyl.
ett koncept de flesta större företag sysslar med, de styr sökmotorers visningsresultat och topprider media.

2011-09-15
http://www.dn.se/ekonomi/hm-salde-battre-an-vantat-1

2011-09-09
"I en fabrik som drivs av klädkedjan HM:s leverantörer i Kambodja,
har närmare 300 fabriksarbetare svimmat de senaste veckorna.
Undernäring och kemikalier misstänks ligga bakom kollapserna."
http://www.nytt24.se/a/arbetare-vid-hm- ... kollapsade

Den dystra verkligheten ser dock fortfarande lika mörk ut som 2008 när denna rapporten skrevs.
http://www.naturskyddsforeningen.se/upl ... porten.pdf

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 15 sep 2011 16:24

Jag har haft feber i ett par dagar och liten inflammation,
Jag slog på radions p1 och lyssnade i två dagar, fan jag mådde nästan dåligt av det dom trumpeterade ut .
Här kan man nog tala om samhällelig schizofreni.

Pengar, företag, elände, terrorism, och mitt i allt en liten andlig dikt.
Jag funderade på vad vill dom förmedla till oss ?.

Media, hur påverkar information oss ?.

Det är nog en balansgång till nyttan av vad informationen ska ge,
syftet med informationen.

Självklart vill HM tysta ner såna här händelser,
men här är det viktigare att människor inte tar skada av (slav)arbetet dom utför.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2011 16:48

"Tirupur ligger i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Genom staden flyter floden
Noyyal."  sidan 15  i PDF filen i mitt förra inlägg.

Vad kul för harald, lite info om ett område i hans land.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 15 sep 2011 17:04

Ahaa, missade poängen och att det var ett wwh inlägg.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 sep 2011 17:10

Marko skrev:Ahaa, missade poängen och att det var ett wwh inlägg.

he he, nja men jag undrar hur mycket han själv är medveten om hur dagens India faktiskt ser ut
när han blundar för sin egen bakgård...

Tråkigt att du vart sjuk, vad passar då bättre än en liten upplyftande artikel som inte handlar om politik?

http://hjarnfysik.blogspot.com/2010/10/ ... -jarn.html

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 15 sep 2011 17:21

Jag har nog brist på det mesta nu, röksuget är helt eller nästan helt borta.

Att vara sjuk är inte så tråkigt i sin helhet, för när jag började friskna till en liten aning, så kände jag faktiskt lite vad lycka är.
Att gå från ett sämre tillstånd till ett bättre. Man njuter av att bara kunna gäspa ut tröttheten och sträcka på armarna.

hade jag inte vart sjuk hade jag heller inte förstått att må bra. men visst förbannar man sig över att må dåligt.
Med ett litet järn i kroppen hade det gjort susen : )

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: En mental integration i mänskligheten runt hela världen

Inläggav Zokrates » 15 sep 2011 17:38

Harald Davidsson skrev:de senaste tio åren har mänskligheten fått ett ganska likformat tänkande runt hela jordklotet på grund av teve och internet. men Ingen har forskat i detta,

Det där att ingen forskat på det stämmer inte, när jag slog på följande fras,
"nationell homogenisering avseende språk och kultur, mot ett globalt fokus mot globalisering"

så fick jag upp en pdf från 2007, tydligen någon doktorand som skrivet den, Stellan Vinthagen,
"Det nya ”Nätverkssamhället” präglas av globaliseringen av ”strategically decisive economic activities...
Nätverkssamhället präglas även av nationalstatens sönderfall. Nationalstaten är - som man populärt säger- helt enkelt för liten för att hantera de globala krafterna och för stor för att hantera människors liv." s9
http://resistancestudies.org/files/SVGl ... relser.pdf

Återgå till "Politik och samhälle"