Jantelagen och den fria tanken

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
tomtartroll

Inläggav tomtartroll » 27 sep 2011 10:06

Alla är vi nog överens om, att leva i nuet är en befrielse,
att inte nära sig ett negativt beteende, sålänge det inte
är en del av katarsis-process, alla borde vi få uppleva och
och vara i ett tillstånd av inre frihet, därmed den fria tanken,
vi har i detta samhälle öppenhet, men en ovilja mot
känslouttryck så länge dessa inte hålls under ordnade former,
att vara i en frigörande process, är att låta alla tonerna
på instrumentet ge klang och resonans, och om du fått lyckan
att vara i en renande process, att detta håls av människor
som vet vad dom gör också tar ansvar för vilka konsekvenser
denna behandling får. Man kan inte säga att vi lever
i en öppenhet för kännsloutryck, men alla har vi
rätt till ett lyckligt friskt liv, och det är inte bara skådespelare
som vi allierar oss med, i dess förlösande uppgift i känslor
menat, har vi rätt att leva ut våra känslor,med dom ryggsäckar
vi bär på, menat utifrån brister i uppfostran, ett gammalt uttryck
som om man i dag ens undrar om det existerar, övergrepp och
en likriktning, och ett fördömande, allt i ett paket, jag är
utbildad andnings-pedagog, och vet vilken rening, klarhet, och
öppenhjärtig stämning som kan finnas vid dessa tillfällen.
Att vara del av små kroppar, av större kroppar, av globala.
Att vara i det ljus som bränner bort cancer,med laser
och små doser av radioaktivitet, mestadels används dessa
ingrepp på män med prostataförändringar. Jantelagen,
uppmuntrar dig att vara känslomässigt tillknäppt,
även som död, hur vill du förändra din personlighet,
till en öppen och mer självutvecklad framtoning,
till skälvinsikt, och skälvmedvetenhet, om den själv-
straffande mentalitet som råder i dag, uppmuntrar till
självförnedring, som råder i ett klimat, som leder till ytlighet.
Ofta fastnar vi i en situation, med uppskjuten reaktion,
mot den direkta och klara, i nuet direkta reaktion!
Vi behöver lära oss makten om energierna, glädje och
lycka är inga permanenta tillstånd, vi har en skuggsida som
som vi projicerar på det offer vi valt ut,för att alstrandet,
av energi är konstant, negativ så som positiv är flödet
konstant man kan säga som sägs- det kommer mera.
Detta råder under omständigheternas makt och grupp-
psykologi, där komplexiteten i förhållandena är avgörande.
Ett sammanhang har de medspelare som det förkänar,
vi kan se de tydligaste bödeln, offret, clownen, ledaren,
och de som ställer sig "in till" ledaren och blir neutrala i hierarkin.
De första intrycken brukar ge detta direkt, bödeln väljer ut de
som knuffas ut direkt, han/hon, står i direkt kontroll av ledaren
och hans makt, bödeln utför de smutsiga jobben.
Spegeln av ett miniatyrsamhälle utkristalliseras.
vid situationen, två ledare eller tre Ledare, ser vi en makt-
kamp, med olika läger och uppfattningar, i detta, miniatyrsamhälle,
om vi får dessa roller, eller om rollerna väljer oss, är svårt att säga,
jag kallar det för, omständigheternas makt, här spelar barndomen in
hos alla och vilken och vilken barlast vi bär från den.
Tillåt dig att vara lycklig, för det är grundtonen i dig, som slår an.
Att offret väljer, att vara offer, eller den som drar nitlotten,
är svårt att se, men känsligheten för klassens samlade projektion,
är som ångvisslan i ett gammalt lokomotiv, detta är mycket
negativ energi att bära, offret kan inte se sin egen barlast, men
känner tyngden av andras, resonansen, klangen, och tonerna,
från dur till moll, kan offret byta ut sinn roll, detta kräver kohandel med ledarna,
OM DET FINS EN MAKTKAMP, offret kan vägra vara offer, och hitta en
annat sammanhang, men
många utstötningar kan leda till missbruk våld kriminalitet. Att knäppa
bödeln på näsan, dvs reagera med känslor i nuet, detta kan upphäva
stämpeln, i vissa fall, blir offret bödel, rollerna byts ut, men gruppen kan
välkomna offret, och denne får en neutral roll i hierarkin, medan
sökandet av ett nytt offer påbörjas. En ledare i en maktkamp,
med en annan ledare, när gruppen gjort sitt val, och ledaren faller,
kan denne bli ett nytt offer, här återigen frågan om att reagera i nuet.
Att möta sina rädslor, att möta ångest, och rida ut den, inte fly den,
vara den, känna den, och släppa den, och slå an en ny ton på det inre,
och yttre planet. Triangeldramer, den som får alla att skratta,
har en given plats, det är förlösande, och tillför positiv energi,
frågan är, hur vi skall transformera slaggprodukter, till ny energi,
får man för sig att bli en soptunna, så har vi en här i, och skiten kommer.
Läran om energierna, skadar jag någon, behöver inte nödvändigtvis,
energierna komma tillbaks, är du i en roll, tar du den andres persona, och
iscensätter en akt, kan du vända energierna, så att denne slår på sig självt,
det är ett gammalt trick, men det används flitigt! oförmågan till empati,
medkänsla, och avsaknaden av samvete, gör iscensättaren, för att själv
bli av med sin egen personliga barlast, i dramat, det är en sorts vampyrism.
När man är psykotisk, eller psykopat, eller psykossocial, bryr man sig inte
om konsekvenserna, man kan orsaka den andre, men såsmåningom
kommer energierna tillbaks, det är den första lagen om energierna.
Katarsis, är en process som börjar med, att se, och få skälvinsikt,
om, hur man använder sina energier varje dag, och hur mitt varande,
påverkar andra, och och mig själv, man tar ansvar för sig själv,
och ser, hur jag fördelar min energi, som flödar igenom mig, och hur
jag handskas med de negativa energierna. I minna dramer iscensättningar,
det är känsligt, och delikat, det här med triangeldramer, för att man tar,
på sig skulden för något man inte har gjort, omedvetet. Den andra lagen
om energierna,är du skadad på något sätt i grunden,
ger det influens, för hur du utvecklas, och hur du uppfattar världen,
får du en pil i dig, frågar du inte varför du blev träffad, eller vem
som sköt, du ser till att bli av med den, omedelbart, och helar dig själv,
eller får hjälp att helas. Vanans makt är stor, men i ett öppet och äkta
transformerande, ett samarbete, kan man omvandla, negativ energi till positiv,
som är rak, och enkel, varken ond eller god, vi bestämmer, riktning, flöde.
Det är jaget som står för det dualistiska, och dess prägling på oss,
det vi inte kan ändra på i energiväg, kan vi upplösa tillsammans i öppenhet,
i dialog, och lämna slagg, som tränger sig på, till de naturliga avledarna,
vind, vatten, eld, jord, is, öst, väst, nord, syd, det är lika effektivt som skrattet,
glädjen, en glädjens väg. Den tredje lagen om energierna, prägling
du väljer, att inte vara ett offer, för din situation, du är på rätt plats, vid rätt
tidpunkt, kreativitet får flöda, och du skadar inte någon annan, så som
du själv blev skadad, ni är båda offer för det som skätt, här är viktigt med
förlåtelse att du förlåter dig själv, och din bödel, det är direkt heling,
du tar hand om dina känslor, dvs du reagerar direkt i nuet,
och sväljer inte din heliga vrede, att du lär dig de sociala koderna, och flödar.
Den fjärde lagen om energier, du möter din rädsla, när du möter den
kan du ha en trygg medhjälpare, som själv mött den, och gått vidare,
att hjälpa någon, utan att lägga sin börda, om den andres rygg, att bli
en docka, som skriker när du trycker på den, du vill inte se in i de döda
ögon av den som skadat dig, återigen projicerar du din rädsla,
i ett försök att hjälpa någon annan, när du själv behöver hjälp!
du själ från den andre, får den att möta något som du själv inte tar
ansvar för din barlast din ryggsäck, för detta är att se spöket
du ser bakom ryggen på den du delar ditt drama med, du ser din bödel,
och karman, är att förlåta, och i en omvänt skede, kan inte katarsis, reningen,
bli äkta varande, och konkret,stringens.

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Jantelagen och den fria tanken

Inläggav Zokrates » 27 sep 2011 10:44

tomtartroll skrev:Jantelagen och den fria tanken alla är vi nog överens om, att leva i nuet är en befrielse att inte nära sig ett negativt beteende, sålänge det inte är en del av katarsis-process alla borde vi få uppleva och vara i ett tillstånd av inre frihet därmed den fria tanken vi har i detta samhälle öppenhet men en ovilja mot känslouttryck så länge dessa inte hålls under ordnade former att vara i en frigörande process är att låta alla tonerna på instrumentet ge klang och resonans och om du fått lyckan att vara i en renande process att detta hålls av människor som vet vad dom gör också tar ansvar för vilka konsekvenser denna behandling får, man kan inte säga att vi lever i en öppenhet för känslouttryck, men alla har vi rätt till ett lyckligt friskt liv och det är inte bara skådespelare som vi allierar oss med i dess förlösande uppgift i känslor menat har vi rätt att leva ut våra känslor, med dom ryggsäckar vi bär på menat utifrån brister i uppfostran ett gammalt uttryck som om man i dag ens undrar om det existerar, övergrepp och en likriktning och ett fördömande allt i ett paket,

jag är utbildad andnings-pedagog och vet vilken rening klarhet och öppenhjärtig stämning som kan finnas vid dessa tillfällen att vara del av små kroppar av större kroppar av globala att vara i det ljus som bränner bort cancer, med laser och små doser av radioaktivitet mestadels används dessa ingrepp på män med prostataförändringar

Jantelagen, uppmuntrar dig att vara känslomässigt tillknäppt även som död, hur vill du förändra din personlighet till en öppen och mer självutvecklad framtoning till självinsikt och självmedvetenhet om den självstraffande mentalitet som råder i dag uppmuntrar till självförnedring som råder i ett klimat, som leder till ytlighet ofta fastnar vi i en situation med uppskjuten reaktion mot den direkta och klara i nuet direkta reaktionvi behöver lära oss makten om energierna glädje och lycka är inga permanenta tillstånd, vi har en skuggsida som vi projicerar på det offer vi valt ut, för att alstrandet av energi är konstant negativ så som positiv är flödet konstant man kan säga som sägs- det kommer mera detta råder under omständigheternas makt och grupppsykologi där komplexiteten i förhållandena är avgörande.

Ett sammanhang har de medspelare som det förtjänar vi kan se de tydligaste bödeln, offret clownen ledaren och de som ställer sig in till ledaren och neutrala i hierarkin de första intrycken brukar ge detta direkt, bödeln väljer ut de som knuffas ut direkt, han/hon står i direkt kontroll av ledaren och hans makt, bödeln utför de smutsiga jobben spegeln av ett miniatyrsamhälle utkristalliseras.

Ledaren vid situationen av 2 ledare eller tre Ledare ser vi en maktkamp med olika läger och uppfattningar i detta miniatyrsamhälle om vi får dessa roller eller om rollerna väljer oss är svårt att säga jag kallar det för omständigheternas makt här spelar barndomen in hos alla och vilken och vilken barlast vi bär från den.

Tillåt dig att vara lycklig för det är grundtonen i dig som slår an att offret väljer att vara offer, eller den som drar nitlotten är svårt att se men känsligheten för klassens samlade projektion är som ångvisslan i ett gammalt lokomotiv detta är mycket negativ energi att bära, offret kan inte se sin egen barlast men känner tyngden av andras, resonansen klangen och tonerna från dur till moll kan offret byta ut sin roll detta kräver kohandel med ledarna
offret kan vägra vara offer och hitta en annat sammanhang men många utstötningar kan leda till missbruk våld kriminalitet.

Att knäppa bödeln på näsan, dvs reagera med känslor i nuet detta kan upphäva stämpeln i vissa fall blir offret bödel rollerna byts men gruppen kan välkomna offret och denne får en neutral roll i hierarkin medan sökandet av ett nytt offer påbörjas, en ledare i en maktkamp med en annan ledare när gruppen gjort sitt val och ledaren faller kan denne bli ett nytt offer, här återigen frågan om att reagera i nuet.

Att möta sina rädslor, att möta ångest och rida ut den inte fly den vara den känna den och släppa den, och slå an en ny ton på det inre och yttre planet Triangeldramer, den som får alla att skratta har en given plats det är förlösande och tillför positiv energi frågan är hur vi skall transformera slaggprodukter till ny energi får man för sig att bli en soptunna så har vi en här i, och skiten kommer.

Läran om energierna, skadar jag någon behöver inte nödvändigtvis energierna komma tillbaks, är du i en roll tar du den andres persona och iscensätter en akt kan du vända energierna så att denne slår på sig självt det är ett gammalt trick, men det används flitigt! oförmågan till empati medkänsla, och avsaknaden av samvete gör iscensättaren för att själv bli av med sin egen personliga barlast i dramat det är en sorts vampyrism när man är psykotisk eller psykopat eller psykosocial, bryr man sig inte om konsekvenserna man kan orsaka den andre, men så småningom kommer energierna tillbaks det är den första lagen om energierna katarsis är en process som börjar med att se och få självinsikt om hur man använder sina energier varje dag och hur mitt varande påverkar andra och mig själv man tar ansvar för sig själv och ser hur jag fördelar min energi som flödar igenom mig och hur jag handskas med de negativa energierna i mina dramer iscensättningar det är känsligt och delikat det här med triangeldramer för att man tar på sig skulden för något man inte har gjort medvetet den andra lagen om energierna ditt ombud.

Är du skadad på något sätt i grunden ger det influens för hur du utvecklas och hur du uppfattar världen får du en pil i dig frågar du inte varför du blev träffad eller vem som sköt, du ser till att bli av med den omedelbart och helar dig själv eller får hjälp att helas. Vanans makt är stor men i ett öppet och äkta transformerande ett samarbete kan man omvandla negativ energi till positiv som är rak och enkel varken ond eller god vi bestämmer riktning flöde.

Det är jaget som står för det dualistiska och dess prägling på oss det vi inte kan ändra på i energiväg kan vi upplösa tillsammans i öppenhet i dialog,och lämna slagg som tränger sig på till de naturliga avledarna vind vatten eld jord, öst väst nord syd det är lika effektivt som skrattet glädjen, en glädjens väg.

Den tredje lagen om energierna, prägling, du väljer att inte vara ett offer för din situation du är på rätt plats vid rätt tidpunkt kreativitet får flöda och du skadar inte någon annan så som du själv blev skadad ni är båda offer för det som skätt här är viktigt med förlåtelse att du förlåter dig själv och din bödel, det är direkt heling du låter och tar hand om dina känslor, dvs du reagerar direkt i nuet och sväljer inte din heliga vrede, att du lär dig de sociala koderna och flödar den fjärde lagen om energier, du möter din rädsla när du möter den kan du ha en trygg medhjälpare som själv mött den och gått vidare att hjälpa någon utan att lägga sin börda om den andres rygg att bli en docka som skriker när du trycker på den, du vill inte se in i de döda ögon av den som skadat dig återigen projicerar du din rädsla i ett försök att hjälpa någon annan, när du själv behöver hjälp du själ från den andre får den att möta något som du själv inte tar ansvar för din barlast din ryggsäck, för detta är att se spöket du ser bakom ryggen på den du delar ditt drama med du ser din bödel och karman är att förlåta och i en omvänt skede kan inte katarsis reningen bli äkta varande och konkret.

Det var rörigt

Användarvisningsbild
tomtartroll

Inläggav tomtartroll » 27 sep 2011 19:42

så är även samhället, jag har gjort en del ändringar,
så det går lättare och läsa, kom gärna med kritik
fråga något så skall jag förklara mvh Jonas.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 sep 2011 20:37

Intressant läsning och bra skrivet,
Jantes lag är fashinerande i sig och här håller jag helt med dig,
den lär oss att trycka ner oss själva och vägrar oss att vara stolta över oss själva,
för vi är inget värda enlig jantes lag. mindre värda än andra.

I sig är det inget fel att ha en sådan inställning, och respekt är ibland att visa sina svaga sidor,
öppna sig för de man möter och inte tro att man är förmer än andra. Men här är väl kontexten en helt annan.

de fundamentala krafterna kanske existerar, jag är inte så inne på praktisk magi och svartkonst ; ), i mer än att
det känns fascinerande att läsa om. För jag tror mer på att krafterna finns inom oss, det är här processerna startar.
omgivningen ger oss energi och vi är en del av det, men mer avancerat än så vill jag inte göra det.

andingsteknik är något jag borde öva mer på, att lära sig slappna av, njuta av att bara uppleva att man existerar och glömma bort allt annat.

Jag reagerade lite mot slutet av din text där det blev generaliserande, att man behöver hjälp och så vidare.
Det står bortom din förmåga att veta när en person behöver hjälp eller inte och vad en person värderar i sina liv.

Att existera i nuet är många gånger positivt, men långt ifrån en lösning för livets alla problem,
tvärtom tror jag att leva i nuet kan ge andra problem. först dom goda effekterna, sedan kommer bieffekterna.
jag tror att man kan tappa livslusten av att bara leva i nuet och drömmar blir bortrationaliserade som fantasier utan mening.
drömmar är för mig lika viktigt som att leva i verkligheten.

normalt sett brukar jag inte orka läsa inlägg som är mer än 20-30 rader långa,
så du får väl ta det som credit från min sida.  

Tycker att kontexten är bra i din text, börja njut av ditt liv, våga vara dig själv i allt vad det innebär.

Återgå till "Politik och samhälle"