Underskattade upptäcker och uppfinningar

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig

Underskattade upptäcker och uppfinningar

Inläggav Okunnig » 17 dec 2011 00:41

Via min andra forumtråd "Uppfinnare utan förtroende" blev jag inspirerad att finna exempel på upptäckter eller uppfinningar vars potential var ouppskattade vid tillfället de upptäcktes/uppfanns. Har du exempel på något sådant?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 dec 2011 03:10

Jag vet väl ingen direkt på rak arm, men kom att tänka på Faradays arbete med elektricitet,
han förstod inte potentialen av det han labbade med. Och där ligger väl alla uppfinningar eller upptäckter,
man vet inte riktigt vad man ska använda sakerna till.

Okunnig

Inläggav Okunnig » 29 dec 2011 21:24

Marko skrev:Jag vet väl ingen direkt på rak arm, men kom att tänka på Faradays arbete med elektricitet,
han förstod inte potentialen av det han labbade med. Och där ligger väl alla uppfinningar eller upptäckter,
man vet inte riktigt vad man ska använda sakerna till.

Mycket bra exempel :) I samma anda kan man ju nämna uppfinningen "Internet" :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 dec 2011 13:56

En ny upptäckt har ju nått landvinning.

Det har bekräftats och ett experiment konstaterar att neutrinon färdars lite fortare än ljuset. (två oberoende grupper gjorde samma mätresultat.)
Vi har ingen nog ingen aning om vart denna upptäckt kommer att leda.

Neutrion färdas drygt 0.00000006 snabbare på en sträcka av drygt 730km.
inte mycket, men väldigt mycket om vi börjar att räkna på vilka effekter det kan ha i kosmiska perspektiv och skalor.

Einstein kom ju fram till att inget kan färdas snabbare än ljuset, och runt det har vi byggt teorier om att tidsmaskiner inte går att tillverka och hur vi ska gå runt ljusproblematiken.

Nu får vi väl anta att det inte är ett hinder längre, utan får revidera om världen. materia kan få hastigheter vid C utan att behöva förbruka universums alla energier (vilket var einsteins modell).

En spännande resa som kanske kommer att ge många nya uppfinningar framöver.

och knyter denna topic lite till en annan,
HA ! vad var det jag sa : ))),  (tror nu vi behöver räkna om plancks konstant med ; )

Internet kommer att bli snabbare med neutinon, eller vad tror du : D

SigurdV

Re: Underskattade upptäcker och uppfinningar

Inläggav SigurdV » 20 feb 2012 21:55

Okunnig skrev:Via min andra forumtråd "Uppfinnare utan förtroende" blev jag inspirerad att finna exempel på upptäckter eller uppfinningar vars potential var ouppskattade vid tillfället de upptäcktes/uppfanns. Har du exempel på något sådant?

Vad sägs om Wegener och kontinentaldriftshypotesen?

Mendel och ärftlighet

Det är nog bara och greppa en bok om idehistoria...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 feb 2012 08:13

Läste till och med en del poäng i idehistoria, och jag tycker ändå att många uppfinningar tvärt om blev väldigt väl mottagna, nästan för överentusiastiskt. Då ballongen uppfunnits trodde folk att lagen skulle upphöra att fungera. Det vara bara att flyga nånstans, våltda och stjäla, ingen skulle kunna stoppa dem.
Då röntgenstrålningen upptäcktes trodde man cancerns gåta var löst.
Det är rysligt svårt att förutsäga en produkts nytta och framgång. Alla de här "famous last words" - Vem behöver vara IBM-kompatibel, osv.  Och just IBM själva sägs ha missat kopieringsapparaten. Uppfinnaren gick dit först, De utredde noga, men kom fram till att fotokopiering skulle nog inte så många använda. Sen tog Xerox iden, och badade i pengar.

Svårare med de mer kontroversiella grejerna. Semmelweiss sägs ju ha dött mer eller mindre idiotförklarad för att han såg kopplingen mellan dödigheten då läkare, kirurger höll sig rena eller inte. (detta innan man visste om baciller). En IPAD ser man mer vad det är för något, även om jag själv ofta reagerar tokigt inför nya prylars lämplighet, antingen för anti eller för entusiastisk.

Det är helt enkelt en process, en svår process, att utvärdera det riktiga och användbara hos en upptäckt eller en ny uppfinning. Det finns bra skäl till att läkemedel utvärderas rigoröst.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Politik och samhälle"