10% äger eller styr 90% av alla tillgångar Fördel rött?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv

10% äger eller styr 90% av alla tillgångar Fördel rött?

Inläggav Rotkiv » 26 feb 2012 10:38

10% äger eller styr 90% av alla tillgångar. Varför har vi borgerligt styre?

Tänk så här att den som inget äger borde vara socialdemokrat eller röd. Medan den som äger borde vara borgerlig. Om nu 90% inte äger eller är med och styr då borde socialdemokratin vara betydligt större än den är idag.

Hur kommer detta sig?

Ungkarl

Inläggav Ungkarl » 09 mar 2012 00:31

En värld där alla styrde lika mycket vore ganska absurd.

Inte för att vara självisk, men låt oss ta mig som exempel. Jag har blivit så fattig man kan bli i sverige utan att bli utomhusalkis.

Jag kräver ett existensminimum, en bas, men inget annat.

Det handlar inte om att alla styr "lika mycket" (en fars, eftersom det inte går) utan om VEM som styr, på vilket sätt och vad.

Resurser är begränsade, inte obegränsade OCH talang och kompetensnivå är individbundet inte allmänt.

Tio personer kan inte sova i samma eftertraktade centrumetta. Majagreta, 51 år, kan inte sitta vid kärnkraftverkets kontrollpanel och jag kan inte förfoga över en visst lantbruk i Jämtland.

Er utjämningspolitik har skapat något annat än ekonomiska likheter också. Jag vet inte vart ni bor men jag har bara bott i icke-idealiska områden.

Jag ser på hur den arabiska hederskulturen har integrerats i mitt liv och sen på vart vissa andra riktar sitt fokus och kan bara komma fram till en slutsats. Vissa har inte en skymt av en aning.

Dock älskar jag den sköna musiken som utjämningspolitiken skapat. Och då menar jag allvar. http://www.youtube.com/watch?v=Mu8ky_MEVsI

Men i vilket fall som helst, fördel blått.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 mar 2012 01:19

All politik som syftar till att öka klassklyftor och inkomstgap mellan fattiga och rika är fel,
häromdagen läste jag något om att världsbanken menade att fattigdomen i utvecklingsländerna
minskat drastiskt då fler passerar inkomstgränsen 7 kronor/ dag, koppla det till att västvärlden
förlägger tillverkning i dessa länder, vilket innebär att deras miljö haverar totalt, hurra, fan vad bra...

Att de sedan slavar 16 timmar om dagen för 80 öre i timmen är det ingen som vill ta med i beräkningen,
13 kronor om dan, självklart minskar fattigdomen, men hur går det med hälsan, inte fan blir det bättre
även om de slipper svälta, men hos HM:s ägare mm rullar samtidigt miljarderna in, fan vad bra...

Att folken inte äger marken själva, att det odlas allt annat än mat, att USA och Europa dumpar
massproducerade matprodukter utan någon tillstymmelse till näring, det är att ge dem bukfylla,
vad som händer med intelligensen hos de undernärda blir katastrofalt, att befinna sig mellan 70-90 i IQ
kommer ju knappast att hjälpa dem att komma på egna lösningar.

Bland pest och kolera kastar jag definitivt in ett stort rött skynke för att täcka över skiten.

På detta citatet nedan har jag inte kollat källkritik, men förmodligen stämmer det.

Kritik
Världsbanken har vid ett flertal tillfällen blivit kritiserat av olika anledningar.

För det första har USA veto på alla beslut som fattas. Kritiker har pekat på handlingar ansedda vara till för att stödja USA:s egna intressen. Exempel på metoder är att låna omöjliga summor att återbetala. Pengarna går till projekt som endast gynnar en liten, ofta rik, del av befolkningen. Dessa projekt utförs ofta med hjälp av utländska eller amerikanska företag och gynnar på så sätt inte befolkningen i det berörda landet.

1999 insisterade Världsbanken på att Bolivia skulle sälja vattensystemet i den tredje största staden till det amerikanska företaget Bechtel i det som kallas vattenkriget i Bolivia. Vattenpriset steg med över 100 procent, men avtalet bröts efter stora protester.

1968 bistod världsbanken Ecuador med stora lån. 1998 hade fattigdomen på 30 år stigit från 50% till 70%, arbetslösheten växte från 15% till 70% och statsskulden hade växt från 240 miljoner dollar till 16 miljarder dollar. år 2000 gick 50% av Ecuadors BNP till att betala statsskulden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldsbanken

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 mar 2012 08:21

Zokrates skrev:All politik som syftar till att öka klassklyftor och inkomstgap mellan fattiga och rika är fel,
häromdagen läste jag något om att världsbanken menade att fattigdomen i utvecklingsländerna
minskat drastiskt då fler passerar inkomstgränsen 7 kronor/ dag, koppla det till att västvärlden
förlägger tillverkning i dessa länder, vilket innebär att deras miljö haverar totalt, hurra, fan vad bra...

Att de sedan slavar 16 timmar om dagen för 80 öre i timmen är det ingen som vill ta med i beräkningen,
13 kronor om dan, självklart minskar fattigdomen, men hur går det med hälsan, inte fan blir det bättre
även om de slipper svälta, men hos HM:s ägare mm rullar samtidigt miljarderna in, fan vad bra...

Att folken inte äger marken själva, att det odlas allt annat än mat, att USA och Europa dumpar
massproducerade matprodukter utan någon tillstymmelse till näring, det är att ge dem bukfylla,
vad som händer med intelligensen hos de undernärda blir katastrofalt, att befinna sig mellan 70-90 i IQ

Bland pest och kolera kastar jag definitivt in ett stort rött skynke för att täcka över skiten.

På detta citatet nedan har jag inte kollat källkritik, men förmodligen stämmer det.

Kritik
Världsbanken har vid ett flertal tillfällen blivit kritiserat av olika anledningar.

För det första har USA veto på alla beslut som fattas. Kritiker har pekat på handlingar ansedda vara till för att stödja USA:s egna intressen. Exempel på metoder är att låna omöjliga summor att återbetala. Pengarna går till projekt som endast gynnar en liten, ofta rik, del av befolkningen. Dessa projekt utförs ofta med hjälp av utländska eller amerikanska företag och gynnar på så sätt inte befolkningen i det berörda landet.

1999 insisterade Världsbanken på att Bolivia skulle sälja vattensystemet i den tredje största staden till det amerikanska företaget Bechtel i det som kallas vattenkriget i Bolivia. Vattenpriset steg med över 100 procent, men avtalet bröts efter stora protester.

1968 bistod världsbanken Ecuador med stora lån. 1998 hade fattigdomen på 30 år stigit från 50% till 70%, arbetslösheten växte från 15% till 70% och statsskulden hade växt från 240 miljoner dollar till 16 miljarder dollar. år 2000 gick 50% av Ecuadors BNP till att betala statsskulden.

I Indien kom en landreform på 50-talet att många fattiga lantarbetare fick en eller två acre land fritt, samt är den elektriska strömmen fri till alla lantbrukare till deras land där de har en 5 eller 10 hp motor som vattnar deras åker,
så i indien är alla mätta i magen, men de har däremot en tunn och smal kropp de flesta från födelsen, så många ser naturligt ut som om de ej ätit på en vecka

en murare har 600 rs om dan  det är väl 85 sv kronor en computer ingejnör mer än 1000 rs om dan

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 mar 2012 11:21

Harald Davidsson skrev:
Zokrates skrev:All politik som syftar till att öka klassklyftor och inkomstgap mellan fattiga och rika är fel,

Kritik

I Indien kom en landreform på 50-talet att många fattiga lantarbetare fick en eller två acre land fritt, samt är den elektriska strömmen fri till alla lantbrukare till deras land där de har en 5 eller 10 hp motor som vattnar deras åker,
så i indien är alla mätta i magen, men de har däremot en tunn och smal kropp de flesta från födelsen, så många ser naturligt ut som om de ej ätit på en vecka

en murare har 600 rs om dan  det är väl 85 sv kronor en computer ingejnör mer än 1000 rs om dan

jag glömde en sak, att de jobbar högst 6 timmar om dagen, men det försöker göra lunchen lite längre.

och en computer ingenjör kommer och fixar nåt på en timme och tar då tusen rupies, kanske 130 kronor

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 mar 2012 12:38

Harald,
vad jag förstått är det logisiken som brister i indien,
maten ruttnar bort för att den hanteras fel.

och nog svälter det ett antal i indien med.
att alla är mätta och belåtna tror jag inte en sekund på.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 11 mar 2012 08:51

Marko skrev:Harald,
vad jag förstått är det logisiken som brister i indien,
maten ruttnar bort för att den hanteras fel.

och nog svälter det ett antal i indien med.
att alla är mätta och belåtna tror jag inte en sekund på.

jag använder inte internet lexikon som facit på allt som händer,
jag har ett annat pradigm, jag försöker att tänka själv,
de har flera tusens års erfarenhet att preparera ett fulllödigt ris,
de flesta har ett eget litet land där de sticker ner sina ris plantor i åkermarken och sedan skördar detta och
preparerar detta till ett gott ris, annars har de nån granne de kan köpa billigt ris av,
du får ett mycket fint ris för 5 kronor kilot,
de gör säkert den bästa maten i världen, de går upp klockan fem på morgonen och börjar hacka till grönsaker och kokar deta 2 timmar till en fin såsliknaden sak som kallas samber,

maten är ej nåt problem i Indien,
men i Sverige tror jag en del måste äta dålig och vitaminfattig kost i dag,
och kanske svälter 15 procent av svenskarna i dag.

indierna skulle kunna genom FN fixa lite sändningar till sverige innehållande fin fin kost

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 11 mar 2012 16:33

nte jag heller,
såg en dokumentär om slöserie med mat och hur mat ska vara estetisk vackert för att vi ska äta det.
Det togs upp lite om indien, och att maten hanterades galet när det fraktades in till städerna,
mycket ruttnades bort i onödan. och jag tror att det är sant, fattiga länder brukar inte ha någon vettig infrastruktur för transportens logistik, kommunikation, kraftförsörjning.

Sen finns det några uttalande med indiens ledare som lär ha sagt att,
vi ska inte ge bort mat. underförstått, det är bättre att den ruttnar bort och ekonomin hålls igång.

2005 så hade även indien många svälter, kanske det blivit bättre de sista åren,
har inte ens letat efter fakta. men börjar jag leta så antar jag att jag kommer att finna att även indien har många som svälter.. så jag har faktiskt inte googlat fram något svar, utan försökt se vad som låter troligt.

sen är indien ett utvecklingsland som växer så det knakar,
västvärlden för in sin ekonomi och sitt sätt att hantera människor, resurser och natur med ägande.
det kommer antagligen att finnas ännu fler fattiga än rika. och när mat kostar pengar, och folk inte har pengar,
ja vad gör man då, svälter eller tjuvar och kriminaliteten växer.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 mar 2012 08:07

Marko skrev:

nte jag heller,
såg en dokumentär om slöserie med mat och hur mat ska vara estetisk vackert för att vi ska äta det.
Det togs upp lite om indien, och att maten hanterades galet när det fraktades in till städerna,
mycket ruttnades bort i onödan. och jag tror att det är sant, fattiga länder brukar inte ha någon vettig infrastruktur för transportens logistik, kommunikation, kraftförsörjning.

Sen finns det några uttalande med indiens ledare som lär ha sagt att,
vi ska inte ge bort mat. underförstått, det är bättre att den ruttnar bort och ekonomin hålls igång.

2005 så hade även indien många svälter, kanske det blivit bättre de sista åren,
har inte ens letat efter fakta. men börjar jag leta så antar jag att jag kommer att finna att även indien har många som svälter.. så jag har faktiskt inte googlat fram något svar, utan försökt se vad som låter troligt.

sen är indien ett utvecklingsland som växer så det knakar,
västvärlden för in sin ekonomi och sitt sätt att hantera människor, resurser och natur med ägande.
det kommer antagligen att finnas ännu fler fattiga än rika. och när mat kostar pengar, och folk inte har pengar,
ja vad gör man då, svälter eller tjuvar och kriminaliteten växer.

du upphöjer en dokumentär till objjektiv absolut sanning, jag tycker du ska kolla dig själv lite mera
hur du konsumerar information från omvärlden,

ta hit ett team för en dokumentär film, för kameran kan på samma plats dokumentera genom att detaljerat visa fakta på sådant sått att helheten blir totalt i mörker,

det verkar som Zokrates tillhör den nya undernärda gruppen i sverige, för vi måste åtminstonde varje dag äta ett mål kokad mat för att få i oss rätta vitaminer och mineraler.

jag tror att gruppen svältande i Sverige är större än 15 procent idag.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 mar 2012 09:12

Harald Davidsson skrev:
det verkar som Zokrates tillhör den nya undernärda gruppen i sverige, för vi måste åtminstonde varje dag äta ett mål kokad mat för att få i oss rätta vitaminer och mineraler.

När det gäller andelen fattiga barn så ligger det ju nära, tar man med i beräkningen att det är deras
föräldrar som är fattiga, samt inkluderar även barnlösa, så hamnar vi nog på mer än 15%.
"13 procent av alla barn i Sverige, eller 248000 barn, lever i fattigdom.
Det är 28000 fler barn än i förra årets rapport där andelen fattiga barn låg på 11,5 procent."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/al ... 922337.svd

http://svt.se/2.22620/1.2741828/antalet ... med_28_000

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 mar 2012 12:24

Zokrates skrev:
Harald Davidsson skrev:

När det gäller andelen fattiga barn så ligger det ju nära, tar man med i beräkningen att det är deras
föräldrar som är fattiga, samt inkluderar även barnlösa, så hamnar vi nog på mer än 15%.
"13 procent av alla barn i Sverige, eller 248000 barn, lever i fattigdom.
Det är 28000 fler barn än i förra årets rapport där andelen fattiga barn låg på 11,5 procent."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/al ... 922337.svd

http://svt.se/2.22620/1.2741828/antalet ... med_28_000

här kan vi jämföra med två olika paradigm

jag tog mina siffror från insidan, du från utsidan,
och här är vi ense,

jag tror inte du har tillrckligt med pengar för att gå ut och äta
en lunch varje dag, för sverige kastade all medmänsklighet över bord då olof sköts till döds 86,
och från att ha varit den rättvisaste demokratin i hstorien förvandlades sverige till de rikas land,
jag känner en pensionerad konstnär, alla hans pengar går åt till att betala hyran  till en modern etta.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 mar 2012 19:11

Harald,

jag gjorde ett par sökningar, på lite olika sidor,
och fann att iniden har svält som många andra länder.

jag har inte pratat om sverige, ser inte kopplingen i frågan mellan svensk fattigdom och indisk svält.

Deaths from malnutrition on a large scale have continued across India into modern times. In Maharashtra alone, for example, there were around 45,000 childhood deaths due to mild or severe malnutrition in 2009, according to the Times of India.[136] Another Times of India report in 2010 has stated that 50% of childhood deaths in India are attributable to malnutrition.[137] Around 7.5 million people per year die of malnutrition in modern India, the largest death rate caused by malnutrition for any country.

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Famine_in_India med hänvisningar till artiklar skrivna i indien.

jag går bara efter vad jag tror är sant, och jag bildade mig inte en uppfattning om svält med att påstå att logistiken och infrastrukturen brister. såg det bara rimligt att anta att indien har problem som kan mildras, med tex bättre logistik.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 mar 2012 19:40

jag har inte pratat om sverige, ser inte kopplingen i frågan mellan svensk fattigdom och indisk svält.

Deaths from malnutrition on a large scale have continued across India into modern times. In Maharashtra alone, for example, there were around 45,000 childhood deaths due to mild or severe malnutrition in 2009, according to the Times of India.[136] Another Times of India report in 2010 has stated that 50% of childhood deaths in India are attributable to malnutrition.[137] Around 7.5 million people per year die of malnutrition in modern India, the largest death rate caused by malnutrition for any country.

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Famine_in_India med hänvisningar till artiklar skrivna i indien.

jag går bara efter vad jag tror är sant, och jag bildade mig inte en uppfattning om svält med att påstå att logistiken och infrastrukturen brister. såg det bara rimligt att anta att indien har problem som kan mildras, med tex bättre logistik.

Barnsvälten i Indien har jag redan tagit upp i en annan haraldtråd, men inte blev han klokare av det.
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 678#194678

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 mar 2012 08:55

Zokrates skrev:

Barnsvälten i Indien har jag redan tagit upp i en annan haraldtråd, men inte blev han klokare av det.
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 678#194678

zokrates, öppa en n.g.o i Sverige för att nedbringa svälten i världen, speciellt i Indien,
och då söker du pengar av svenska staten till din trust och du säger att du har kontakt med en indiska n.g.o
i tamilnadu som leds av harald D. och du vill sända pengar till hans n.g.o direkt till han bank konto i Indien och han har ett projekt på 10 000 små nyfödda barnungar som då ska stärkas ekonomiskt med 2000 rs i månaden för att ej svalt ska kunna uppkomma.

alltså få svenska staten att sända hit 10 000 gånger 2000 rupies till mitt konto så ska jag distribuera denna hjälp

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 15 mar 2012 20:38

Harald,
Ingen av oss har pengar för att se till att 7.5 miljoner/år Indier ska få mat så dom inte svälter ihjäl. (ett helt sverige dör där var år av svält)
Det finns mat vad jag förstår, men att den inte når fram.
Det slängs tex i usa mat per år som skulle kunna förhindra all världens svält.

Det är väl bättre om man försöker bli medveten om den värld man lever i,
så kommer även politikerna att bli medvetna.

att föra över pengar till ditt konto, såg jag mest som att du gjorde löjje av problemet,
Det finns ingen svält enligt dig. Men faktum verkar vara att indien behöver mer hjälp än något annat land i världen.
Hur vi ska lösa det vet jag inte, att skicka dig pengar kommer inte att leda till någonting.

dessutom kan du själv skriva till en regering och be dom skicka pengar. varför ha en mellanhand ?

Det hade varit väldigt bra om någon filmar en dokumentär och lägger den på youtube, kombinerat med facebook,
om indiens svält, då får man upp ögonen.. Jag hade gärna gjort en sådan dokumentär, men har inga resurser i form av pengar att åka till indien för att filma på plats, du kan skicka mig lite pengar så kan jag komma över och filma.

sen har ni kapital i indien, era banker skulle kunna se till att svälten försvann, men det ligger inte i deras intresse.
det är baksidan av kapitalismen av det slag som existerar. Ingen bryr sig. Det krävs att folket blir medvetna, så kanske något händer. & saker har hänt med den metoden. En film växte med 1miljon tittare per timme ! (handlade om ett annat problem i världen) och politiker blev tvungna att agera.

Återgå till "Politik och samhälle"