Har pratat en hel del om demokrati med hustrun. Atens och Schweiz kontra sveriges nuvarande. Visst var det ett starkt motstånd mot kvinnlig rösträtt. Och slavarna fick inte rösta. Men ändå. Den direktare demokratin, att mer handfast kunna vara med och påverka enskilda frågor.
Det har lagts fram förslag om att sänka hastigheten i innerstad till 40. Här finns ju en underbar möjlighet: låt hela svenska folket skriva in sitt kilometertal via en webbröstartjänst. Se vad snittet blir. Analysera. Låt folk komma till tals. Och antingen kan man välja de 52,7 km/h som hastighet, eller ta "folkets vilja" som en seriös input till ett riksdagsbelut. Vad tycks?
Direktare demokrati?
Moderator: Moderatorgruppen
Direktare demokrati?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
-
Justin Case
Re: Direktare demokrati?
Anders skrev:Har pratat en hel del om demokrati med hustrun. Atens och Schweiz kontra sveriges nuvarande. Visst var det ett starkt motstånd mot kvinnlig rösträtt. Och slavarna fick inte rösta. Men ändå. Den direktare demokratin, att mer handfast kunna vara med och påverka enskilda frågor.
Än idag i vårt land är ju demokratin begränsad - genom åldersgräns och artgräns. Men direktdemokrati är nog i alla händelser bättre än parlamentarisk demokrati. Tyvärr verkar ju de flesta inte vilja ha direktdemokrati eller åtminstone inte tycka att det är särskilt viktigt (för annars hade de röstat på partier som föreslagit detta istället för på de partier som de nu valt in i riksdagen). Folk upplever sig nog än så länge vara alltför tyngda av andra, (som de upplever) viktigare bekymmer, för att orka engagera sig överhuvudtaget i frågan om direktdemokrati/parlamentarisk demokrati, för att inte tala om att låta sitt röstande vart fjärde år påverkas av vad de har för inställning i den frågan.
Men den tekniska utvecklingen kan nog åstadkomma en sorts direktdemokrati (eller något ännu bättre) oavhängigt de folkvaldas parlamentariska arbete - detta genom utveckling av bättre och bättre dator-hjärna-interface för tankeöverföring över internet, ett framväxande multi-hjärn-nätverk som sätter fler och fler människor i direktkontakt med varandra tills till slut hela folket är i direktkontakt med varandra ända ned till de djupaste känslorna och tankarna. All kunskap blir då mer och mer jämnt utspridd över människorna. Då kunskap är makt, kommer detta leda till en jämn fördelning av makten, och voilà - total demokrati! (Dessutom direktdemokrati, följer med på köpet.)
Det har lagts fram förslag om att sänka hastigheten i innerstad till 40. Här finns ju en underbar möjlighet: låt hela svenska folket skriva in sitt kilometertal via en webbröstartjänst. Se vad snittet blir. Analysera. Låt folk komma till tals. Och antingen kan man välja de 52,7 km/h som hastighet, eller ta "folkets vilja" som en seriös input till ett riksdagsbelut. Vad tycks?
Det skulle ju räcka med att en enda fartdåre skrev "Grahams tal", så skulle alla få köra hur fort de ville, oavsett vad alla andra röstade. Såvida man inte fick rösta på negativa hastigheter förstås, då kunde ju motståndare till höga hastigheter skriva "minus Busy Beaver Number (100)", etc, och så skulle det kunna bli förbjudet att färdas framåt men tillåtet att färdas i överljushastighet bakåt! Eller förresten, det skulle räcka med att någon skrev ett så högt Busy Beaver Number som inga datorer ännu kunde räkna ut hur det borde påverka genomsnittet, så skulle ingen lagändring kunna ske, och hela folkomröstningen vore till ingen nytta.
För att kunna göra någon genomsnittsmetod genomförbar och rimlig, skulle man behöva sätta en övre och en nedre gräns för hur hög hastighet var och en får rösta på. Åtminstone den övre gränsen skulle då, oavsett var den sattes, av de flesta väljare anses vara oförsvarligt godtyckligt eller partiskt satt.
Återstår metoden att låta folket rösta i omgångar, förslagsvis så att de får svara på följande frågor:
Folkomröstning 1: "Ska hastighetsgränsen i innerstad vara lägre än 50?"
Folkomröstning 2, om det blev majoritet för ja i folkomröstning 1: "Ska hastighetsgränsen i innerstad vara lägre än 40?"
Folkomröstning 3, om det blev majoritet för nej i folkomröstning 2: "Ska hastighetsgränsen i innerstad vara lägre än 45?"
Folkomröstning 4, om det blev majoritet för ja i folkomröstning 3: "Ska hastighetsgränsen i innerstad vara lägre än 42,5?"
Och så vidare tills folkets vilja är "inringad", varpå alla hastighetsskyltar måste göras x meter bredare än tidigare för att få plats med alla decimaler...
Marko skrev:Eller så kör man med fuzzy logik istället för juridik.
Det finns ingen demokrati att förlora, bara en att vinna.
En att utveckla.
Juli 2026
Juli 2026
Marko skrev:Vem utvecklar demokratin ? (i praktiken)
I praktiken... Tja, de olika staterna inbördes? Egypten har sitt race, Schweiz sitt, Sverige sitt. Måste säga att webb, e-mail och annat har gett mig bättre möjligheter att få inblick och påverka.
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Marko skrev:Vem utvecklar demokratin ? (i praktiken)
I praktiken... Tja, de olika staterna inbördes? Egypten har sitt race, Schweiz sitt, Sverige sitt. Måste säga att webb, e-mail och annat har gett mig bättre möjligheter att få inblick och påverka.
Jag funderar lite i banor, vem är det som inte röstar ?
Vem sätter upp regler och samhällsordning ?
Direktdemokrati är något jag gärna vill se själv,
kanske vi börjar att ta ansvar och försöka se konsekvenser av det vi gör då,
och inte överlåter dessa att tillfalla slumpen och ge makthavare gigantiska löner för att ha en förmåga att förlita sig på slump.
Pratkvarnar och bra retoriker har aldrig imponerat på mig, speciellt inte dess förmåga att påverka saker på ett genomtänkt och vettigt vis. Vissa Retoriker brukar mer ställa till genom att hävda sin egen makt och vara de sociopater dom är. samhället blir som dom, inte som folket vill.
Det har lagts fram förslag om att sänka hastigheten i innerstad till 40. Här finns ju en underbar möjlighet: låt hela svenska folket skriva in sitt kilometertal via en webbröstartjänst. Se vad snittet blir. Analysera. Låt folk komma till tals. Och antingen kan man välja de 52,7 km/h som hastighet,
Varför inte ta bort vägar runt skolor, och innerstäder helt ?
där man vill ha en begränsning så skapar man inte authobans med raka sträckor och allt ser ut som racing banor.
man ser till att vägen ger en naturligt val av hastighet som tex 50km/h.
Det finns ett naturligt val i allt vi gör, inte många skulle rösta för 1km/h eller 300km/h som begränsningar,
man gör valet efter omständigheter som vägval och omkringliggande område.. och 35-75 km/h käns normalt.
Återgå till "Politik och samhälle"