Är du lika mycket värd?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Ungkarl

Är du lika mycket värd?

Inläggav Ungkarl » 17 jun 2012 02:58

Har du samma värde genom hela livet eller förändras ditt värde under livets gång?

Kan människovärdet visas i decimalform eller...?

Har vi någon hardcore matematiker på forumet som kan räkna ut vad människovärdet är, jag behöver veta om det ligger över pi?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 jun 2012 13:19

Ett värde kan bygga på metaetiska värden med.

BoS

Inläggav BoS » 22 jun 2012 10:54

Ett användbart mått på ditt människovärde kan du få genom att begrunda för vilket belopp du skulle korsa en ravin över en spång som slumpmässigt men lagbundet tippar var femte ner i avgrunden. Multiplicera alltså detta belopp med fem och du får ditt eget mått på ditt värde. - Men andra värderar dig annorlunda.

Kristofer

Re: Är du lika mycket värd?

Inläggav Kristofer » 22 jun 2012 19:30

Ungkarl skrev:Har du samma värde genom hela livet eller förändras ditt värde under livets gång?

Kan människovärdet visas i decimalform eller...?

Har vi någon hardcore matematiker på forumet som kan räkna ut vad människovärdet är, jag behöver veta om det ligger över pi?

en männsika är värd mer än ett pi...så då borde människovärdet ligga över pi...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Är du lika mycket värd?

Inläggav Pilatus » 22 jun 2012 21:15

Kristofer skrev:
Ungkarl skrev:Har vi någon hardcore matematiker på forumet som kan räkna ut vad människovärdet är, jag behöver veta om det ligger över pi?

en männsika är värd mer än ett pi...så då borde människovärdet ligga över pi...

Ungkarl vet att jämförelsen mellan en människa och en matematisk konstant är absurd. En simpel provokation. Pi representerar förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter. Vad har det att göra med en människa? Ni måste känna er åtminstone litet lurade.

scirocco

Inläggav scirocco » 23 jun 2012 06:46

Alltsomofta är människan inte värd ett Pi...ss.
Jag föreslår att människan är värd siffran fyra. De fyra vädersträcken.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2012 09:52

scirocco skrev:Alltsomofta är människan inte värd ett Pi...ss.
Jag föreslår att människan är värd siffran fyra. De fyra vädersträcken.

Enligt den humanistiska principen är vi alla lika inför varandra. Men hur skulle vi handla i en katastrofsituation? Ett flygplan har glidit av startbanan och olyckligtvis har en bränsletank börjat läcka. Du har inte mer tid än att du kan rädda två personer ur planet, sedan kommer det att vara helt övertänt. I planet finns det människor i alla åldrar. Du ser dig snabbt omkring och inser att du måste göra ett val. Vilka människor skulle du i första hand inrikta dig på? Eller skulle du resonera enligt principen att ingen har större rätt än någon annan, slumpen få avgöra?

scirocco

Inläggav scirocco » 23 jun 2012 20:02

Eftersom du Pilatus citerade mig antar jag att du vill att jag skall svara. Dina frågor har inte direkt med mitt inlägg att göra och hellre ser jag att någon annan svarar. Jag tycker egentligen inte det är roligt att fundera på frågor av den här typen.   Detta är således av ren artighet jag skriver.  jag dröjer vid dina frågor som inte är lätta att svara på. Lite mer information behövs för att kunna svara.  Kan jag rädda två personer oberoende av hur lång tid det tar? Är tiden bestämd på förhand, kan jag misslyckas med att rädda någon alls om tiden går ut? Har planet inte kraschat utan bara glidit av banan så att alla som kunde gå ombord själv också kan gå av själv. Känner jag någon ombord eller är någon min familj? Fler frågor finns säkert men jag undrar varför du inte frågar mer realistiskt. I verkligheten kommer jag inte att få reda på om jag har någon viss tid på mig, jag kommer inte direkt att veta om något bränsle läckt ut. Om jag upptäcker bränsleläckaget får jag ta ställning till om det finns stor risk för antändning. Om vi är kvar invid startbanan är vi alltså inom civilicerat område till skillnad om ett plan störtar i ödemark.

Jag kommer att rädda barn i första hand.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 jun 2012 22:28

Även om inte du eller jag räknar människan i decimalform,
så finns det människor som gör dessa beräkningar. Vilket värde vi har för dom.
Ett ekonomiskt värde. Det kalkyleras hela tiden med vilket värde en individ har för samhället.
Kanske inte i ren decimalform, men det är inte så svårt att föra över det till % och andelar.

vilket värde är jag för dig ? lol, zero point zero zero one...
Är jag värd pi, så är det ju över tre oändlighets värden, rätt bra juh.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2012 22:42

Marko skrev:Även om inte du eller jag räknar människan i decimalform,
så finns det människor som gör dessa beräkningar.

Försäkringsbolagen räknar premier och ersättningar efter sina statistiska beräkningar.
Vilket värde vi har för dom. Ett ekonomiskt värde. Det kalkyleras hela tiden med vilket värde en individ har för samhället. Kanske inte i ren decimalform, men det är inte så svårt att föra över det till % och andelar.

Din arbetsgivare räknar givetvis så. Vilket värde har du för företaget. Vad kostar det att lära upp en ny person som skulle kunna utföra de arbetsuppgifter du gör?

1:a artikeln i FN:s allmänna deklaration om mänskliga rättigheter:
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De bör handla mot varandra i en anda av broderskap.

Enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (från 1948) har alla människor lika värde och detta värde är okränkbart. I Sverige finns de mänskliga rättigheterna inskrivna i regeringsformen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 jun 2012 22:52

Nej, vi har inte lika rättigheter,
Den allmän deklarationen är strävan om att ha den moralen.

Själv brukar jag värdera andra mer än mig själv. Speciellt närstående.
Jag sätter ett större värde på deras existens än min egen.

Detta gör många människor, dom handlar i nödsituation med att försöka rädda människor,
även om dom riskerar sina egna liv.

Inte ska du tro att jag värderar dig mer än mina egna barn,
jag tror inte du värderar mig mer än din egen familj.

Ska vi vara ärliga så har vi värderingar.

På ett vis kan man se dom mänskliga rättigheterna som att lugna en boskap att följa statlig lag och ordning,
för vi är ju lika mycket värda oavsett om andra värderar oss eller inte.. det skapas ingen kalabalik då.
och vi accepterar mer och gör mer än om vi skulle vara rebeller och stå för våra privata värderingar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jun 2012 23:27

Marko skrev:Ska vi vara ärliga så har vi värderingar.

Hur dömer en domstol? Om en narkotikapåverkad biltjuv, 23 år gammal, i hög hastighet passerar ett dagis och

1.) kör på och dödar ett barn som är på väg hem tillsammans med sin 90 årige gammelfarfar?

2.) kör på och dödar barnets gammelfarfar som är 90 år och på väg hem tillsammans med barnet?

Värderar domstolen grovt vållande till annans död + övriga lagbrott hårdare om det gäller barnet?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 jun 2012 23:41

Pilatus skrev:
Marko skrev:Ska vi vara ärliga så har vi värderingar.

Hur dömer en domstol? Om en narkotikapåverkad biltjuv, 23 år gammal, i hög hastighet passerar ett dagis och

1.) kör på och dödar ett barn som är på väg hem tillsammans med sin 90 årige gammelfarfar?

2.) kör på och dödar barnets gammelfarfar som är 90 år och på väg hem tillsammans med barnet?

Värderar domstolen grovt vållande till annans död + övriga lagbrott hårdare om det gäller barnet?

Bra poäng,
De mänskliga rättigheterna ligger som grund för hur staten ska hantera och värdera människor.

BoS

Inläggav BoS » 24 jun 2012 11:08

I TV-programmet Forensic Files hör man ofta efterlevande och utredare av brott betona hur lyckad individ brottsoffret var, - glad, attraktiv, empatisk, omtyckt, intelligent, kompetent och med en lovande framtid.

Underförstått är ju då att brottet vore mindre allvarligt om den dräpte var korkad, ful, avskydd, brutal, parasiterande och allmänt en börda för sina medmänniskor.

En perfekt rättsordning skulle så klart göra skillnad på folk och folk och fru Justitia borde befrias från sin ögonbindel.

scirocco

Inläggav scirocco » 24 jun 2012 11:45

Eftersom Pilatus inte kompletterar sin frågeställning så att det går att svara ställer jag själv upp ett scenario. Planet har kraschat inom civiliserat område. De efterlevande kan alltså komma tillbaka till samhället så som det är på den platsen. Några i planet är döda ,andra fastklämnda en del oskadda. Alla åldrar finns. Jag vet inte om någon tidsbegränsning i räddningsarbetet men förstår att det är bråttom för att lindra skadeeffekterna. En del kan således gå ut själva andra behöver hjäp att komma loss. De som verkar svårast att få loss får vänta.De unga och barn går före, inte för att de är mer värda som varelse utan för att intstinktivt är det bättre för människans fortlevnad. Vid en krasch utanför civiliserat område blir det viktigt med personer från alla åldersgrupper för fortsatt överlevnad då barn inte klarar sig själva och de äldres erfarenhet och visdom är nödvändig.
Jag skrev förut på skoj siffran fyra som ett värde på människan. Jag gillade inte idén att sätta ett tal som värde . Men de fyra vädersträcken är en god symbol för jorden och kontinuitet. För mig har alla varelser djur som växter och jorden som helhet samma värde.  Varje varelse lever sin saga och har samma värde för sig själv. Ingen har rätt att ingripa i en annans varande.

Återgå till "Politik och samhälle"