I och med att allt följer naturlagar så kan vi ju inte ha en fri vilja. Allt som sker är nödvändigt.
Det jag menar med frihet är att vårat respons på stimuli blir annorlunda att reaktionsvarianterna på händelser blir annorlunda och fler.
Detta sker när man förstår. Dvs kunskap om naturen/människan och sig själv gör att kropp rör sig annorlunda och att andra tankar och känslor uppstår. Detta är det primära målet och det belönas med lycka. Man börjar gilla sin omgivning och livet. Man kan vara i mycket fler situationer och göra saker som man tidigare undvek osv. Omgivningen blir "snällare" osv.
Det goda är det sanna och detta består och sprider sig. Det goda är evigt, det falska minskar hela tiden.
Det sanna/goda är något som är bra för alla ett mål att sträva efter för människan.
Vägen till frihet
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Vägen till frihet
förstår mig själv skrev:I och med att allt följer naturlagar så kan vi ju inte ha en fri vilja. Allt som sker är nödvändigt.
Det jag menar med frihet är att vårat respons på stimuli blir annorlunda att reaktionsvarianterna på händelser blir annorlunda och fler.
Detta sker när man förstår. Dvs kunskap om naturen/människan och sig själv gör att kropp rör sig annorlunda och att andra tankar och känslor uppstår. Detta är det primära målet och det belönas med lycka. Man börjar gilla sin omgivning och livet. Man kan vara i mycket fler situationer och göra saker som man tidigare undvek osv. Omgivningen blir "snällare" osv.
Det goda är det sanna och detta består och sprider sig. Det goda är evigt, det falska minskar hela tiden.
Det sanna/goda är något som är bra för alla ett mål att sträva efter för människan.
så du är fatalist, fast jag såg tusen kugghjul röra sig i rymden,
och plötsligt spårade ett av dessa kugghjul ut ur sitt spår
och svävade helt fritt, och det kallade sig för MÅSEN, har du läst den boken.
Vägen till frihet
släpp din lögn min son
se mig ögonen
nu är du fri
nu är du ingenting
nu ser du att enbart jag finns
att du är ingenting
sväva i din frihet
se mig ögonen
nu är du fri
nu är du ingenting
nu ser du att enbart jag finns
att du är ingenting
sväva i din frihet
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
-
förstår mig själv
Vägen till frihet
Allt hör ihop och reagerar på delarna. Allt påverkar allt. Dvs allt är meningsfullt och skapar förändrar allt. När kropparna förstår sig själv(blir firare) så rör de sig på ett sådant sätt att signalerna ökar sprider sig, amplifieras på alla sätt och vis till det bättre. Naturlagarna ändras, det som inte var möjligt blir möjligt. Allt tar hänsyn till förändringarna och rör sig annorlunda osv.
När alla strävar efter samma mål så kan det inre frigöras alla kan vara ärliga och uttnytja sina krafter. Verklighetsuppfattningen ändras och vi förstår världen med känslorna och alla delar uttnyttjas till att förstå och ändra. Vi tolkar allt annorlunda, delar som vi inte tagit hänsyn till kommer att förstås och ändra vår uppfatttning. Vi ser tillbaka i tiden genom det som vi registrerar och ser in i framtiden genom detta. När detta sker så händer det allt blir sammankopplat Allt sker snabbare då allt samverkar. Orsak och verkan blir ett.
Allt går mot det bättre.
Sådana som du Harald och Nuddle behövs för att sprida godheten/sanningen så att friheten uppstår snabbare. Poesi osv är viktigt. Hinduismen osv. Det annorlunda behövs för att förstå mer och utveckling sker.
När man använder fler sinnen så kan man överge fysiken/(SI-enheter). Man ser att det stämmer även i denna dimension.
När alla strävar efter samma mål så kan det inre frigöras alla kan vara ärliga och uttnytja sina krafter. Verklighetsuppfattningen ändras och vi förstår världen med känslorna och alla delar uttnyttjas till att förstå och ändra. Vi tolkar allt annorlunda, delar som vi inte tagit hänsyn till kommer att förstås och ändra vår uppfatttning. Vi ser tillbaka i tiden genom det som vi registrerar och ser in i framtiden genom detta. När detta sker så händer det allt blir sammankopplat Allt sker snabbare då allt samverkar. Orsak och verkan blir ett.
Allt går mot det bättre.
Sådana som du Harald och Nuddle behövs för att sprida godheten/sanningen så att friheten uppstår snabbare. Poesi osv är viktigt. Hinduismen osv. Det annorlunda behövs för att förstå mer och utveckling sker.
När man använder fler sinnen så kan man överge fysiken/(SI-enheter). Man ser att det stämmer även i denna dimension.
Vägen till frihet
förstår mig själv skrev:Allt hör ihop och reagerar på delarna. Allt påverkar allt. Dvs allt är meningsfullt och skapar förändrar allt. När kropparna förstår sig själv(blir firare) så rör de sig på ett sådant sätt att signalerna ökar sprider sig, amplifieras på alla sätt och vis till det bättre. Naturlagarna ändras, det som inte var möjligt blir möjligt. Allt tar hänsyn till förändringarna och rör sig annorlunda osv.
Allt går mot det bättre.
Vad har du för belägg/bevis för det du påstår?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
förstår mig själv
Vägen till frihet
Empiriska bevis. Mäta(dvs se hör känn). Se om det man förväntar sig ska hända händer. När man ser det hända som följer av en teori så stärker det teorin och även annat som följer av teorin blir sannolikare. Inget får vara oförenligt med teorin. Slumpen är referens. Använder man sina sinnen rätt så blir teorin jättesannolik snabbt då slumpens utfall i alla mätparametrar kan vara på så många andra sätt.
Vi säger att du har en teori om en slumptal att en dator ska slumpa fram talen 88 av 10000000 miljoner möjligheter. När då 88 kommer så behöver du inte pröva teorin mer då det vore extremt osannolikt att det skedde genom slumpen.
Det är här sceptikerna stannar och krånglar till det på många sätt och vis.
Vi säger att du har en teori om en slumptal att en dator ska slumpa fram talen 88 av 10000000 miljoner möjligheter. När då 88 kommer så behöver du inte pröva teorin mer då det vore extremt osannolikt att det skedde genom slumpen.
Vägen till frihet
förstår mig själv skrev:Empiriska bevis. Mäta(dvs se hör känn). Se om det man förväntar sig ska hända händer. När man ser det hända som följer av en teori så stärker det teorin och även annat som följer av teorin blir sannolikare. Inget får vara oförenligt med teorin. Slumpen är referens. Använder man sina sinnen rätt så blir teorin jättesannolik snabbt då slumpens utfall i alla mätparametrar kan vara på så många andra sätt.
Varför lägger du dig på metaplanet?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
förstår mig själv
Vägen till frihet
Man måste förstå allt i rätt ordning. Man måste börja i sig själv. Sedan förstår man förhållandet mellan det som förnimmelse och världen. Man ser sambanden och samtidigt blir det en drivkraft något som fortsätter detta driver rörelserna mer bort från oordning/ondska. Det är den positiva kraften som inte balanseras upp av en mottagit. Det är det eviga det är vad vid kan kalla Gud. Något alla vill uppnå. Målet meningen med livet osv. Är det inte självklart att först måste man först hur och med vad man förstår innan man kan börja förstå ordentligt.
-
förstår mig själv
Vägen till frihet
En slav förlorar sin förståelse för världen. Han lyder eller strävar efter andra mål. Att göra något som innebär glädje tex tolkas som att det handlingen eller akten som är målet och förhåller sig till glädje. Det är fel. Det är delar av akten som ger glädjen. Det enda som driver oss är glädjen. Ju bättre vi förstår glädje ju mer effektivt och annorlunda beter vi oss. Tillslut ser man essensen och märker att det goda och verkliga uppstår. Handlingarna ger input till andra och ju kraftfullare man påverkar desto mer aktiv blir man. Allt ändras, man blir ärligare, man byter miljöer klarar av saker som man tidigare trodde var omöjligt. Samtidigt ser man felen och hur fel alla gör, trotts att det egentligen är så enkelt. Men för att förstå måste man förstå. Innan man förstått kan man inte göra annat än vad man gör. Att ge input är de enda sätt att få andra att förstå. Delar går in och används. Med poesi kan man skicka in signaler. Antagligen blir du påverkad av denna. Att påverkas är alltid att förstå mer. Det goda finns på det sättet i alla handlingar. Ju mer man känner desto mer förstås. Och vi kan inte förstå sämre.
Vägen till frihet
förstår mig själv skrev:I och med att allt följer naturlagar så kan vi ju inte ha en fri vilja. Allt som sker är nödvändigt.
:
Det här är ju en av de grunkor som ältats sen hedenhös i filosofikretsar. Det här deterministiska. Men vad spelar det för roll? Ingen jävel går väl omkring och känner sig radiostyrd? Egentligen?
Jag kan ha åsikter om detta, mest Bergsoninspirerat, men vad jag ser som mer intressant - får det någon som helst konsekvenser, om man väljer att se det som att den fria viljan finns, eller inte?
Ungefär lika ospännande för mej som "livets mening". Kan vara kul att snacka om, men får ingen som helst konsekvens för vad jag gör eller inte gör.
Jag gör det jag gör, vare sig det är livets mening att jag skall göra det eller inte och vare sig det är min fria vilja som bestämt det eller inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
-
förstår mig själv
Vägen till frihet
Om det inte spelar någon roll? Det uppstår maximal lycka. Spelar smärta och lidande inte heller någon roll. Studera människor se att de undviker lidande, de andas äter, kissar, rör sig inte på måfå och har skadar kropp osv.
Återgå till "Politik och samhälle"