Alla ser nästan ut som oss.

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

nirufe

Alla ser nästan ut som oss.

Inläggav nirufe » 06 mar 2005 14:25

Jag skulle vilja ha lite hjälp att spekulera kring en spännande tanke. Tänk er att innom en inte allt för lång tid att utomjordingar kontaktar oss här på jorden. Det visar sig att det finns över 100 olika "raser" där ute. Det visar sig också att dom är ganska lika oss. Dom flesta är tvåbenta med två armar. Några få har tentakler eller ser ut som gigantiska myror men dom flesta är väldigt humanoida.

Hur kan det komma sig?

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 06 mar 2005 19:21

Jag gissar att de flesta ser ut som bläckfiskar.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 06 mar 2005 19:31

Jag gissar på att utomjordingar - om det nu finns några - på det molekylärbiologiska planet är otroligt olika oss. Om de rent morfologiskt påminner om oss i övrigt, kan det tillskrivas konvergent evolution, men endast om deras habitat påminner om vårt, analogt eller homologt. I annat fall finns det ingen uppenbar förklaring, men vi slipper förklara eftersom det är ett rent hypotetiskt scenario till att börja med.

nirufe

Inläggav nirufe » 06 mar 2005 23:19

Ja ni slipper att filosofera runt det... men jag trodde ni var bra på att filosofer här? :wink: Allvarligt talat så skiter jag i vad ni tror... jag vill bara ha lite funderinger ju.

Jag ger ett förslag som vi kan disikera och fundera runt. Det har använts bland annat i Star Trek. Tänk er att det finns en utomjordisk "ras" som lever hela sina liv med att arbeta för att sprida liv i universum. Dessa "seeders" skickar ut komplexa maskiner som terraformar planeter och sedan ser till att ursoppan får rätt byggstenar. Ur dessa byggstenar finns DNA som har en inombordes strävan efter att bli ungefär som oss.

Förkasta denna idé om ni vill men kom helst med en annan förklaring isåfall. Tänk fritt.

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 07 mar 2005 01:27

Om livet på andra ställen har uppstått oberoende av oss tror jag inte de har mycket likheter med oss. De behöver väl inte ens vara uppbyggda av celler. Det är svårt att föreställa sig ett så väldigt annorlunda liv då vi aldrig sett det. Alla (vad jag vet) alienfilmer har utomjordingar som ändå har någon likhet med och bygger på jordens livsformer.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 mar 2005 10:54

MrTambourineMan skrev:Om de rent morfologiskt påminner om oss i övrigt, kan det tillskrivas konvergent evolution, men endast om deras habitat påminner om vårt, analogt eller homologt.

Konvergent evolution är inte hela orsaken till morfologi. Alla former är faktiskt inte tänkbara, hur ändamålsenliga de än må vara.

Alla högre, flercelliga organismer är huvudsakligen radiärsymmertriska (de flesta blommor) eller bilateralsymmetriska - något som jag tror beror på mekanismen för celldelning (2 blir 4, 4 blir 8 osv.). Det byggmaterial som tillhandahålls ställer också upp andra krav. Det är exempelvis svårt att tänka sig att en högre, flercellig organism en dag skulle utveckla hjul.

Ju lägre komplexitetsnivå (encellig organism) desto större möjlighet till variation. Därför kan jag tänka mig att om det fanns andra grundbyggstenar på andra ställen i universum (andra kvarkar, fler atomer såsom kol och kisel som kan utgöra en grund för liv osv.). Mest intressant vore om det fanns en livsform som kunde vara beständig över tid utan att vara materiell.

nirufe skrev:Jag ger ett förslag som vi kan disikera och fundera runt. Det har använts bland annat i Star Trek. Tänk er att det finns en utomjordisk "ras" som lever hela sina liv med att arbeta för att sprida liv i universum. Dessa "seeders" skickar ut komplexa maskiner som terraformar planeter och sedan ser till att ursoppan får rätt byggstenar. Ur dessa byggstenar finns DNA som har en inombordes strävan efter att bli ungefär som oss.

Nej, detta är inte förslag som låter sig dissikeras och funderas runt.

§

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 07 mar 2005 16:35

hovnarr skrev:Mest intressant vore om det fanns en livsform som kunde vara beständig över tid utan att vara materiell.

Datorvirus.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 07 mar 2005 16:39

Kan datorvirus verkligen klassas som en livsform?

Maverick

Inläggav Maverick » 07 mar 2005 17:11

Det kan ju tänkas att om de flesta teknologiska arter är humanoida är det på grund av att det lämpar sig bäst. Dock är jag inte alls säker på att det måste vara så.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 07 mar 2005 17:55

archaxe skrev:Kan datorvirus verkligen klassas som en livsform?

De fortplantar sig. Vad är annars liv? (Och många är större och aktivare än biologiska virus.)

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 07 mar 2005 17:58

Språket fortplantar sig också från generation till annan, men jag är aversivt inställd till att betrakta språket som 'levande' i samma mån som en hund eller katt är det.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 mar 2005 18:04

db skrev:Datorvirus.

Fast datorvirus är inte immateriella: De är tvärtom högst beroende av en dator för sitt liv. Om alla datorer förstördes skulle virusen dö med dem.

Vad jag är ute efter är ren, immateriell, beständig energi. Vad vi skulle kalla andeväsen. Ett "datorvirus" som kunde leva på obestämd framtid som en radiovåg vore ett tänkbart exempel.

§

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 29 mar 2008 00:47

En förklaring kan ju vara att det trots allt finns en gud som tycker om att skapa varelser till sin avbild.

Kraniet
Kontakt:

Inläggav Kraniet » 04 apr 2008 12:02

jag tycker inte man behöver tänka sig en gud som nödvändig för att förklara att alla skulle se likadana ut.

universum har vissa lagar. naturlagarna existerar i hela universum. utifrån detta får man att vissa lösningar fungerar andra inte.

ett exempel är tex att förhistoriska människor över hela jordklotet kom fram till mer eller mindre samma lösningar på problem. Det är lätt att få för sig att dessa isolerade kulturer skulel haft kommunikation med varandra och därför gjort saker på samma sätt. Men om man tänker på det så behöver det inte vara svårare än att givet samma förutsättningar och samma spelregler, och det faktum att vi alla delar samma mentala kapacitet, kommer människor komma fram till samma lösning på problemet; Nämnligen den lösning som fungerar.

Tar man detta i evolutionära termer så ser man att givet samma förutsättningar och lagar. Dvs en miljö som medger avancerat liv och de fysiska lagar som finns i universum kommer ge ungefär likartat resultat.
Om (och det är viktigt) intelligenta varelser uppstått på andra platser så finns det bara ett visst sätt de skulle kunan se ut på.
Nu verkar man tex tro att vår hjärna är precis rätt storlek. Man skulle ju kunna tänka sig att intelligensen (mental förmåga) skulle skala med storleken på hjärnan. Det verkar dock inte vara fallet. En större hjärna medför att kommunikationen mellan olika sidor blir för långsam och intelligensen går ner.
Så det verkar inte vara en slump att storleken på vår hjärna är just så som den är.

Evolution är en orsak-verkan princip. Givet vissa premisser ger det vissa resultat. Eftersom naturlagarna är lika överallt och att miljön måste (så vitt man vet) vara lik den vi har på jorden (ungefär samma gravitation, värme, syrehalt i luften osv) så kommer resultaten vara ungefär lika.
Om man inte tror på det så måste man på nåt vis mena att evolution är mer eller mindre slump.

Men sen kan det ju finnas saker som existerar utanför evolutionen. En del menar ju tex på att vi håller på röra oss bort från denna naturliga process. Avancerade intelligenta varelser på planeter med några miljarder års försprång kan ju tänkas ha gjort detta steg redan. Tex överföra sitt medvetande till en elektronisk konstruktion. Eller kanske tom gått över till att vara ren energi.
Jag menar så vitt vi vet kan ju gråsten vara ofantligt mer intelligenta än vi är.
Men vissa forskare menar ju på det att vår första kontakt med andra intelligenta varelser kommer vara en robot av nåt slag. Varför? Tja varför har vi skickat ut voyager i rymden? Därför det var den bästa lösningen givet de premisser vi hade för att kontakta andra möjliga civilationer!

Jag tycker iaf att ju mer jag läser inom fysik elelr biologi så verkar det klart att allt är orsak-verkan förlopp. Det verkar hänga ihop. Sett på det viset så blir det svårt att tänka sig att saker händer utan orsak.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 apr 2008 12:51

Gällande seeders,
det räcker då med en sådan civilisation för länge sen,
för att hela universum skulle vara befolkat av humanoider,
rymdfärdskapabla humanoider rentav, som ibland flyttar in på världarna där  tidigare humanoider dött ut.

Evolutionen gör dock att dessa utvecklas till olika arter,
men det kanske finns något som kan kallas normen vad det gäller utformning, som en art fjärmar sig ifrån, för att närma sig igen, och således kretsar kring.

letar efter ett ord: formdragningskraft formgravitation normdrag
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Återgå till "Naturvetenskap"