Fråga på ett IQ-test

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 jul 2007 04:46

Wintran skrev:Nån som begriper sig på http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/images/matrix14n.gif och hur den kan bli fem?

Grå ifyllnad adderar till grå och subtraherar från vit, antalet omgärdande kvadrater dvs.

Nr 13 måste vara fel. Men jag antar att det ändå faller inom felmarginalen dom säger sig ha :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 jul 2007 02:39

Zokrates skrev:Vadfan är IQ egentligen?

Testerna säger ju inget om det som verkligen betyder nått, att fungera i det sociala samspelet med andra människor.

Hört att det kallas för emotionell IQ, borde finnas uppgifter på IQ test som mätte detta med.
Har för övrigt själv allt från 120-160 på de IQ test jag gjort, men känner mig inte smart för det, främst på grund av att jag hatar matematik. :lol:

Varför skulle det vara det sociala samspelet som är "verkligen betyder något"?
Tänk om det visar sig att ingenjörerna och datanördarna med den högsta IQ:n räddar mänskligheten från alla bekymmer om bara några årtionden:

www.singularity.nu

Inklusive från behovet av socialt samspel, kanske.

Men det är klart, fram till dess behövs det väl människor med hög EQ också, folk som sköter markservicen åt ingenjörerna och datanördarna så att de kan rädda mänskligheten. ;-)

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 12 nov 2007 02:55

Zokrates skrev:Vadfan är IQ egentligen?

Testerna säger ju inget om det som verkligen betyder nått, att fungera i det sociala samspelet med andra människor.

Hört att det kallas för emotionell IQ, borde finnas uppgifter på IQ test som mätte detta med.
Har för övrigt själv allt från 120-160 på de IQ test jag gjort, men känner mig inte smart för det, främst på grund av att jag hatar matematik. :lol:

När man gör ett IQ-test så får man ett "värde" på hur bra man egentligen är på IQ-tester. Alltså, detta "värde" är sedan det man använder gentemot någon slags skala över hur duktig man är på dessa IQ-tester. För mig handlar IQ-tester om något annat än REELL intelligens, som visserligen är besläktat med själva "IQ"-kvaliteérna, men som missar flera viktiga kriterier för vad intelligens egentligen är. Det finns ju flera olika sådana (någon hävdar att det finns 7 st). Detta pga att olika områden i hjärnan ansvarar för olika funktioner. Person A kanske har extremt lätt för att använda den visuella delen av hjärnan medans samme person kanske är tondöv (som är en annan typ av intelligens).

Min slutpoäng: IQ-test = incomplete.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

oppnadittsinne.se

Inläggav oppnadittsinne.se » 13 jul 2008 19:25

Att man får högt resultat på ett intelligenstest betyder bara att man är duktig på samma saker som den som konstruerade testet. Ingen människa skulle sätta ihop ett begåvningstest som gav honom själv underkänt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jul 2008 21:25

oppnadittsinne.se skrev:Att man får högt resultat på ett intelligenstest betyder bara att man är duktig på samma saker som den som konstruerade testet. Ingen människa skulle sätta ihop ett begåvningstest som gav honom själv underkänt.

Som de filosofiprov jag sätter ihop till mina elever.

Fast vete Gudarna om jag klarat dem...  :lol:

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Skogshuggaren

Inläggav Skogshuggaren » 11 dec 2008 13:15

Illvet's figurer är ju jätte enkla, med undantag från den sista som tog tid.

Svaret på sista figuren är definitivt C.

Kommer ni på varför?

Mvh

matahari

Inläggav matahari » 13 dec 2008 06:16

Den som har socialkompetens måste ju bara ha väldigt högt IQ! :lol:

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 dec 2008 23:28

miss x skrev:Om vi går tillbaka till topic  :roll: så ska jag förklara mitt tidigare tankesätt angående problemlösningsuppgiften:

Mitt spontana svar var alternativ 5.

Min motivering var att det tre tvärgående (ruta 3,5 och 7) bestod av två former varav den ena var vriden 180 grader ifrån den andre och gemensamt var att en annan form sammanband dessa två.

Vidare såg jag att den lodräta i första raden (ruta 1,4 samt 7) hade gemensamt att de innehöll TVÅ cirklar.

Sedan tyckte jag mig se ett samband i att ruta 2+3 hade ett tvärgående streck vardera samt att ruta 7+8 hade gemensamt att de innehöll ett lodrätt streck vardera.

Jag tyckte även att närmast tillhands var att se att en gemensam nämnare på alla rader (ingrupperade i tre våningar om tre) var att det på alla våningar fanns en ruta som innehöll två likadana former som gick i varandra och tillsammans utgjorde en tredje form (ruta 1, två cirklar, ruta 4, två ellipser) och att, i och med det, alternativ 5 torde vara det enda logiskt riktiga svaret.

MEN..

För det första ser jag vid närmre observation att ruta 3:s två delar av sammansatta halvcirklar ICKE är identiska om man vrider den ena "enheten" (om två sammankopplade "halvor") i 180 grader, vilket jag vid första anblicken antog.
Jag ser även att en av de övre cirkeldelarna inte är en komplett halva utav en cirkel, vilket var vad jag vid första anblick förutsatte.

Efter att ha tittat igenom problemet ett antal gånger, rådfrågade jag min far och hans svar är:

Om vi ser hela bilden som en del av en större enhet och tänker oss att den mellersta raden har en logisk följd i en nästkommande (och övre rad) vilka inte finns med (på bilden), så kan vi se att rad 1 och rad 3 har tydliga logiska sammband:
Ruta 1; två cirklar (sammankopplade) +ruta 7;två cirklar (sammankopplade). Ruta 2 en cirkel + ruta 8;en cirkel. Ruta 3; fyra cirkeldelar, vilket borde göra att ruta 9 också borde innehålla fyra cirkeldelar..(Alternativ 1)
(Svaret skulle alltså i o m det vara mycket simplare än man (jag) har förutsatt.)

Detta problem stör mig något enormt då jag inte hur jag än vänder på det kan se någon fullkommligt "vattentät" lösning/förklaring.
Jag kan understryka att jag brukar ha en_mycket_ god förmåga att lösa sådana här typer av problem.
Men..Ack,ack.. ](*,)

Det är intressant att ingen har nämnt alternativ tre ännu. Min flickvän påpekade den häpnadsväckande överensstämmelsen mellan antalet krökta sträck och antalet korsningar i figurerna. Det vill säga:

2:2 1:1 4:4
4:4 2:2 0:0
2:2 1:1 ???

Alternativen: 4:3, 1:2, 0:0, 2:0, 0:2

Alternativ tre är då det enda alternativet där antalet krökta linjer överensstämmer med antalet korsningar.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 17 dec 2008 09:10

oj! där kom den!
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Återgå till "Naturvetenskap"