miss x skrev:Om vi går tillbaka till topic :roll: så ska jag förklara mitt tidigare tankesätt angående problemlösningsuppgiften:
Mitt spontana svar var alternativ 5.
Min motivering var att det tre tvärgående (ruta 3,5 och 7) bestod av två former varav den ena var vriden 180 grader ifrån den andre och gemensamt var att en annan form sammanband dessa två.
Vidare såg jag att den lodräta i första raden (ruta 1,4 samt 7) hade gemensamt att de innehöll TVÅ cirklar.
Sedan tyckte jag mig se ett samband i att ruta 2+3 hade ett tvärgående streck vardera samt att ruta 7+8 hade gemensamt att de innehöll ett lodrätt streck vardera.
Jag tyckte även att närmast tillhands var att se att en gemensam nämnare på alla rader (ingrupperade i tre våningar om tre) var att det på alla våningar fanns en ruta som innehöll två likadana former som gick i varandra och tillsammans utgjorde en tredje form (ruta 1, två cirklar, ruta 4, två ellipser) och att, i och med det, alternativ 5 torde vara det enda logiskt riktiga svaret.
MEN..
För det första ser jag vid närmre observation att ruta 3:s två delar av sammansatta halvcirklar ICKE är identiska om man vrider den ena "enheten" (om två sammankopplade "halvor") i 180 grader, vilket jag vid första anblicken antog.
Jag ser även att en av de övre cirkeldelarna inte är en komplett halva utav en cirkel, vilket var vad jag vid första anblick förutsatte.
Efter att ha tittat igenom problemet ett antal gånger, rådfrågade jag min far och hans svar är:
Om vi ser hela bilden som en del av en större enhet och tänker oss att den mellersta raden har en logisk följd i en nästkommande (och övre rad) vilka inte finns med (på bilden), så kan vi se att rad 1 och rad 3 har tydliga logiska sammband:
Ruta 1; två cirklar (sammankopplade) +ruta 7;två cirklar (sammankopplade). Ruta 2 en cirkel + ruta 8;en cirkel. Ruta 3; fyra cirkeldelar, vilket borde göra att ruta 9 också borde innehålla fyra cirkeldelar..(Alternativ 1)
(Svaret skulle alltså i o m det vara mycket simplare än man (jag) har förutsatt.)
Detta problem stör mig något enormt då jag inte hur jag än vänder på det kan se någon fullkommligt "vattentät" lösning/förklaring.
Jag kan understryka att jag brukar ha en_mycket_ god förmåga att lösa sådana här typer av problem.
Men..Ack,ack..
](./images/smilies/eusa_wall.gif)