Tidsresor
Moderator: Moderatorgruppen
Tja det är väl bara kolla på atomklockor och göra experiment. Vad jag kan tyda av wikipediatexterna så är det inte helt avgjort, teoretiskt. Men som sagt jag är ingen fysiker. Det är en sak att säga att det absolut inte går, som lekman, till att som kunnig förklara varför det, teoretiskt sätt, inte går.
Och ser man på det är redan gjort...
"The effect has been verified experimentally using precise measurements of clocks flown in airplanes."
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox
"Det har också bekräftats av många experiment. Man utförde ett sådant experiment 1976 då man satte en klocka på jorden och en på ett jetplan som flög 966 km/h. Bägge klockorna visade från början exakt samma tid, men när man sen jämförde klockorna efter flygningen såg man att klockan på planet gick efter några delar av en sekund. För att kunna ”resa i tiden” på det här sättet måste man då komma upp i otroliga hastigheter"
http://hem.passagen.se/anders.lilliehook/tidsresor.htm
"The effect has been verified experimentally using precise measurements of clocks flown in airplanes."
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox
"Det har också bekräftats av många experiment. Man utförde ett sådant experiment 1976 då man satte en klocka på jorden och en på ett jetplan som flög 966 km/h. Bägge klockorna visade från början exakt samma tid, men när man sen jämförde klockorna efter flygningen såg man att klockan på planet gick efter några delar av en sekund. För att kunna ”resa i tiden” på det här sättet måste man då komma upp i otroliga hastigheter"
http://hem.passagen.se/anders.lilliehook/tidsresor.htm
- Avantgardet
Vad är det du inte förstår Kalle? Åldrande och tidsresor är inte samma sak, punkt. Det är däremot att använda sig av ett befängt tidsbegrepp. Hade ena klockan gått upp i rök och försvunnit någon annanstans hade man kanske börjat kunna fundera, men nu är det ju inte så, eller hur.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Tja jag vet inte vad det du inte förstår. Du kan ju läxa om experimenten och paradoxen. Sen spelar det ingen roll om det rör sig om så liten som en nanosekund. Det är principen som är det intressanta. Klockor som går upp i rök? Förstår inte vad du menar.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter eller hur du nu tänker.
Åldrandet kan man inte hindra, men det handlar det ju inte om i detta fall.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter eller hur du nu tänker.
Åldrandet kan man inte hindra, men det handlar det ju inte om i detta fall.
Man kan undra om tiden "bryr sig om" hur vi definierar den. Om tiden är en dimension bör den vara "framkomlig" i alla dess riktningar.
Dessutom bör vi väl skilja mellan tid, nuet, livstid och ålder, skilja mellan "fysisk tid" och upplevd tid. Nuet handlar om upplevd tid, tidsresor om de är möjliga om att röra sig i den "fysiska" tidsdimensionen.
Med vänlig hälsning Göran
Dessutom bör vi väl skilja mellan tid, nuet, livstid och ålder, skilja mellan "fysisk tid" och upplevd tid. Nuet handlar om upplevd tid, tidsresor om de är möjliga om att röra sig i den "fysiska" tidsdimensionen.
Med vänlig hälsning Göran
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
Det enda som bevisas av experimentet Kalle är att tiden går olika fort. Du kan fortfarande inte resa bakåt i tiden, det är det Avant menar med att klockan inte försvinner, den är fortfarande kvar, och har enbart påvisat att tiden gått saktare när man rör sig med högre hastighet. Hastighet är beroende av tid och rum, på samma sätt som tid är beroende av rum och hastighet.
Sapere aude!
- Avantgardet
Resa till?
För mig så ser jag det så här:
Jag vill åka in i framtiden. Hur jag tar mig dit spelar mig ingen roll. Jag vill åka 22 år in i framtiden. 2030. Låt säga att jag stiger in i ett rymdskepp och färdas i 20 år. Åter till jorden. Jorderäkningen är då 2030. Så ? Eller om man vill få det att verka mer furisktiskt jag färdas i 2 min och året är sedan 2030 när jag landar. Samma princip.
Vad innebär det annars att färdas in i framtiden?
Resa bakåt i tiden tror jag inte ett smack på.
För mig så ser jag det så här:
Jag vill åka in i framtiden. Hur jag tar mig dit spelar mig ingen roll. Jag vill åka 22 år in i framtiden. 2030. Låt säga att jag stiger in i ett rymdskepp och färdas i 20 år. Åter till jorden. Jorderäkningen är då 2030. Så ? Eller om man vill få det att verka mer furisktiskt jag färdas i 2 min och året är sedan 2030 när jag landar. Samma princip.
Vad innebär det annars att färdas in i framtiden?
Resa bakåt i tiden tror jag inte ett smack på.
- Avantgardet